af zyzomus » fre 4. okt 2024 17:34
Hej Jan.
Om min Ortofon var limet? Ja det kan jeg huske, og det var temmelig svært at løse SPU’en. Jeg har benyttet varm effekter op til 400 grader, god fornøjelse med at holde armen uden at der kan ske en beskadigelse.
Ortofon og EMT bruger lim til deres vintage tonearm, og det er ikke ”helt fagligt” set ud fra det Engelske SME, hvor socket holder hæderligt fast med en enkelt skrue og kan justeres diamentralt, og på de fleste japanske tonearme, er der ligeledes elegant anvendt 2 skruer og det holder også glimrende.
Mange Hifi folk vælger at opgradere deres tonearm med sølvtråd så skruning er idealt i sådanne tilfælde.
Hvis nogen skal eksperimente med lim, så for en god ordens skyld BRUG IKKE SUPER GLUE men helst en lim, der hærdes LANGSOMT for netop det vigtigste er at justere headshell 100% perfekt efter monteringen af socket i armen, og det er kun muligt når PU i headshell spiller på pladen.
Hvis nu socket er sløret i armen, så hjælper skruning ikke til at klemme det fast, så skal man bruge et meget tyndt plaster i stof rundt om socket, således at det er ganske besværlig at glide den fast på pladsen. I dette tilfælde virker skruer godt.
VH/Zou