Basenheder, men hvilke??

Rosinen i pølseenden

Basenheder, men hvilke??

Indlægaf jcr1972 » søn 22. jan 2012 22:19

Hej alle!

I eftermiddags forvildede jeg mig ud på loftet, og fandt et par 15" basenheder jeg havde glemt alt om. Det er vist nogen jeg købte for mellem 10 og 20 dollars på ebay engang for ca. 10 år siden. Husker heller ikke hvilket formål jeg havde i tankerne, og ej heller nogen oplysninger omkring dem.
De er som splinternye, og ret flot lavet med stofophæng og fine membraner. Magneterne er et par små alnico typer. Jeg aner intet om deres T/S parametre, andet end at det er 8 Ohms og at deres egenresonans er meget lav, ca. 23Hz.

Min umiddelbare plan er at bruge dem i forbindelse med en gammel radio jeg har stående i stuen. Da det er en mono radio, skal de bare monteres i ét og samme kabinet. Men hvordan finder jeg en nogenlunde passende størrelse i liter, og hvad med en evt. basport? Kan man bare forsøge sig frem med den rigtige åbning, indtil man får den dybeste lyd ud af kassen?
Jeg har bygget en del højttalere, men har altid haft noget konkret at gå efter, og aner så at sige ikke hvordan man får den kabinetvolumen som svarer til enheden, eller enhederne.

Hvis nogen har nogle inputs omkring dette, vil det være en stor hjælp. Så kan det jo blive til et projekt engang :p
Jeg har sat nogle billeder på, i tilfælde af at nogen skulle ligge inde med noget info omkring disse gamle enheder.
Mit eget bud er at de måske kommer fra et orgel eller lignende, men da der jo er 2 stk. er jeg så alligevel ikke sikker.

Hilsen Jan

Billede

Billede

Billede

Billede
jcr1972

Re: Basenheder, men hvilke??

Indlægaf Tube mania » søn 22. jan 2012 22:38

Hej Jan
De højtalere er ikke beregnet til lukkede kabinetter, men en slags åben baffel...som i en juke box/gammel radio. Hvis man skulle lave et lukket kabinet til dem blev det på 1m3. De er yderst velegnede til dine planer... :thumbsup:
mvh
Senest rettet af Tube mania søn 22. jan 2012 22:42, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf KlausM » søn 22. jan 2012 22:41

Admiral Corporation, Chicago?, kunne 1056 være oktober 1956?

"On Monday, February 07, 1944, a U.S. federal trademark registration was filed for ADMIRAL by ADMIRAL CORPORATION, CHICAGO, IL . The USPTO has given the ADMIRAL trademark serial number of 71467217. The current federal status of this trademark filing is EXPIRED. The ADMIRAL trademark is filed in the category of Houseware and Glass Products . The description provided to the USPTO for ADMIRAL is RADIO RECEIVING SETS, LOUD SPEAKERS, AMPLIFIERS, VACUUM TUBES; ELECTRICALLY OPERATED RECORD PLAYERS, AUTOMATIC PHONOGRAPH RECORD PLAYERS, AUTOMATIC PHONOGRAPH RECORD CHANGERS, PHONOGRAPH RECORDERS AND REPRODUCERS, RADIO AND PHONOGRAPH COMBINATIONS; ELECTRICALLY OPERATED PHONOGRAPH RECORDERS, ELECTRICALLY DRIVEN RECORD CHANGERS. "

"Admiral Corporation was originally founded in Chicago in 1934 as the Continental Radio & Television Corp. They later changed their name to Admiral Corp. During World War II Admiral supplied the US military with electronics. Admiral was one of the leading manufacturers of televisions during that mediums infancy. During the 1950's Admiral branched into other areas of consumer electronics such as refrigerators. By the early 1960's Admiral Corporation employed 8500 people and annual sales approached 300 million. During the 1970's the various divisions of Admiral were sold off in part due to aggressive competition from the Far East."

http://www.ebay.com/itm/vintage-admiral-speaker-model-ss-1501-78c199-2-/170767916083?

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf jcr1972 » man 23. jan 2012 11:47

Tube mania skrev:Hej Jan
De højtalere er ikke beregnet til lukkede kabinetter, men en slags åben baffel...som i en juke box/gammel radio. Hvis man skulle lave et lukket kabinet til dem blev det på 1m3. De er yderst velegnede til dine planer... :thumbsup:
mvh

Hehe... Ja et sådant kabinet ville nok være i overkanten. Men alletiders at man kan eksperimentere med en åben baffel istedet, det gør det hele meget nemmere :OLO:

Jan
jcr1972

Indlægaf jcr1972 » man 23. jan 2012 11:55

KlausM skrev:Admiral Corporation, Chicago?, kunne 1056 være oktober 1956?

"On Monday, February 07, 1944, a U.S. federal trademark registration was filed for ADMIRAL by ADMIRAL CORPORATION, CHICAGO, IL . The USPTO has given the ADMIRAL trademark serial number of 71467217. The current federal status of this trademark filing is EXPIRED. The ADMIRAL trademark is filed in the category of Houseware and Glass Products . The description provided to the USPTO for ADMIRAL is RADIO RECEIVING SETS, LOUD SPEAKERS, AMPLIFIERS, VACUUM TUBES; ELECTRICALLY OPERATED RECORD PLAYERS, AUTOMATIC PHONOGRAPH RECORD PLAYERS, AUTOMATIC PHONOGRAPH RECORD CHANGERS, PHONOGRAPH RECORDERS AND REPRODUCERS, RADIO AND PHONOGRAPH COMBINATIONS; ELECTRICALLY OPERATED PHONOGRAPH RECORDERS, ELECTRICALLY DRIVEN RECORD CHANGERS. "

"Admiral Corporation was originally founded in Chicago in 1934 as the Continental Radio & Television Corp. They later changed their name to Admiral Corp. During World War II Admiral supplied the US military with electronics. Admiral was one of the leading manufacturers of televisions during that mediums infancy. During the 1950's Admiral branched into other areas of consumer electronics such as refrigerators. By the early 1960's Admiral Corporation employed 8500 people and annual sales approached 300 million. During the 1970's the various divisions of Admiral were sold off in part due to aggressive competition from the Far East."

http://www.ebay.com/itm/vintage-admiral-speaker-model-ss-1501-78c199-2-/170767916083?

Mvh Klaus

Det var sgu lidt utroligt at der var et sæt helt magen til... :QQS: Kan sagtens tænkes at mine kommer fra noget tilsvarende, men tror dog ikke at Admiral lavede selve enhederne. Numrene har jeg ikke rigtig kunnet finde noget på, men de henviser helt sikkert til en fabrik eller en produktion. Det med en datokode lyder også meget sandsynligt.

Jan
jcr1972

Indlægaf LarsW » man 23. jan 2012 12:25

På denne site, står der at coden 1056 på højtaleren kunne være Fisher.

http://home.provide.net/~cfh/pots.html

Kunne det være en mulighed ?

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW

Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Indlægaf Tube mania » man 23. jan 2012 18:11

Hmmm...hvad mon der ellers gemmer sig på det loft... :Skor:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf jcr1972 » tirs 24. jan 2012 12:37

LarsW skrev:På denne site, står der at coden 1056 på højtaleren kunne være Fisher.

http://home.provide.net/~cfh/pots.html

Kunne det være en mulighed ?

Mvh.
LarsW

Det var en interessant side! Jeg får dem også til at være fra Fisher, og datokoden 333 vil så være uge 33 i enten 1953 eller 1963, nok 1963. Det er faktisk et smart system de har, eller havde, derovre, med at give producenten en talkode. Man kan tilsyneladende finde både producent og prod. dato på stort set alt, ud fra det nummer som står på selve komponenten.

Jan
jcr1972

Indlægaf jcr1972 » tirs 24. jan 2012 12:51

Tube mania skrev:Hmmm...hvad mon der ellers gemmer sig på det loft... :Skor:

:D Der er godt fyldt ud med alskens ting og sager. Går lidt og gruer for den dag jeg skal til at rydde op derude :shock:

Kunne du forresten bruge en kasse compactroner, så er de dine ;)

Billede
jcr1972

Indlægaf Tube mania » tirs 24. jan 2012 21:48

Jeg har lige ryddet op...jeg må hellere styre mig... :?

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf LarsW » tirs 24. jan 2012 22:52

Hej Jan.

Ja efter hvad jeg kan regne ud blev det mere standart/normen efter WW2, at anvende source code
til at mærke dvs. komponenter m.m. som man kunne se hvem der havde produceret det og
hvilken type det var og hvornår.
Nu har jeg brugt en del detektivarbejde, søgen på dvs. sites osv. på dine fine højtaler og følgende
er jeg kommet frem til :

Fisher 15´´ Alnico magnet højtaler
Type 78C199-1
Producent = 1056 = Fisher ,Produceret i årstal, uge = 333 = 1963 ( måske 1953 ) , i uge 33
Dette var du iøvrigt selv inde på.

Umiddelbart vil jeg gætte på, at de blevet anvendt i et Fisher konsol møbel, hvor ens anlæg som bestod
af tuner, forstærker, pladespiller og højtaler var indbygget ind i.

http://www.fisherconsoles.com/index.html

Fisher executiv VIII console.jpg

Der kan du læse og se mere om disse flotte møbler med Fisher HiFi i og der er også servicemanueler
til disse. En del her på forummet har måske en god gammel Fisher rørforstærker/tuner hvor de mangler
træsvøbet, disse kommer fra sådanne konsolmøbler.
Dette var mit umiddelbare gæt på hvem der kan have lavet disse og hvor de kan være anvendt, håber
at du kan bruge dette til noget.

Mvh.
LarsW
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW

Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Indlægaf pqrannes » tirs 24. jan 2012 23:23

LarsW skrev:...
Umiddelbart vil jeg gætte på, at de blevet anvendt i et Fisher konsol møbel, hvor ens anlæg som bestod

Åh, nej, jeg savner allerede alle de Fisher-konsoler, der er finde på siden, der linkes til. Jeg må trøste mig med min Fisher X-100 og nogle kedelige store, ikke-Fisher, horn. Men savnet efter de spændende Fisher-basser er ikke sådan at slå ned.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf Tube mania » tirs 24. jan 2012 23:50

Der er da heldigvis stadig nogen som tager sig af dem...

http://www.youtube.com/watch?v=YLpWpgws624

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf jcr1972 » ons 25. jan 2012 00:25

LarsW skrev:Hej Jan.

Ja efter hvad jeg kan regne ud blev det mere standart/normen efter WW2, at anvende source code
til at mærke dvs. komponenter m.m. som man kunne se hvem der havde produceret det og
hvilken type det var og hvornår.
Nu har jeg brugt en del detektivarbejde, søgen på dvs. sites osv. på dine fine højtaler og følgende
er jeg kommet frem til :

Fisher 15´´ Alnico magnet højtaler
Type 78C199-1
Producent = 1056 = Fisher ,Produceret i årstal, uge = 333 = 1963 ( måske 1953 ) , i uge 33
Dette var du iøvrigt selv inde på.

Der kan du læse og se mere om disse flotte møbler med Fisher HiFi i og der er også servicemanueler
til disse. En del her på forummet har måske en god gammel Fisher rørforstærker/tuner hvor de mangler
træsvøbet, disse kommer fra sådanne konsolmøbler.
Dette var mit umiddelbare gæt på hvem der kan have lavet disse og hvor de kan være anvendt, håber
at du kan bruge dette til noget.

Mvh.
LarsW

Hej Lars.

Ja de er helt fantastiske de konsolmøbler. Jeg smed med glæde både tv og andet skrammel ud, for at have sådan et stående i stuen. Jeg havde engang et H.H. Scott tuner/forstærker sæt, som netop var uden svøb, da de nok også kom fra et møbel, så jeg måtte efterfølgende finde et par træsvøb til dem. De basser jeg har er garanteret også fra noget lignende.

Hilsen Jan
jcr1972

Indlægaf jcr1972 » ons 25. jan 2012 00:28

Tube mania skrev:Jeg har lige ryddet op...jeg må hellere styre mig... :?

Det kender jeg ALT for godt... Og er endda kun lige begyndt på oprydningen :QQS:
jcr1972

Næste

Tilbage til Højttalere