Skillevario spørgsmål

Alt om GDS

Skillevario spørgsmål

Indlægaf Elway » man 16. dec 2024 21:01

måske skulle jeg lufte den i brugergalleri først.... men jeg har også et par spørgsmål ;)

Jeg har fået fat på sådan en her til en god pris. Ifølge sælgeren har den været i brug på flådestationen Holmen i sit tidligere liv (sælger er pensioneret installatør og var med til at rydde Holmen i sin tid).

skille-vario.jpg

Billedet er blevet alt for mørkt, men skjoldet er "ir-grøn" hammerlak. Den kan blive pæn!
Anyways... den skal lige have en ny netledning og gøres ren, så er den fin.

Spørgsmål 1:
De fleste skillevarioer jeg ser har et alm "udtag" til stikprop. Altså som et alm lampeudtag. Denne her kan tage banan og spade. Jeg tænker at jeg (og alle I andre på mine vegne :oops: ) nok er mest tryg ved et alm udtag. Hvad ville I gøre? Lave en lille adapter med banan stik i den ene ende og et udtag på en træplade i den anden og så "plugge" i? Eller prøve at se om der er plads til at modificere i frontpladen og lave et fast udtag? Det sidste synes jeg egentligt er syn for originaliteten - og det kniber vist også med pladsen....

Spørgsmål 2:
Der bliver altid sagt: kør ukendte apparater langsomt op i spænding og hold øje med amperemeteret. Fint nok - hvor langsomt er langsomt? Taler vi henover flere minutter eller hvordan?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Re: Skillevario spørgsmål

Indlægaf KenRas » man 16. dec 2024 21:58

Hvis ikke du er så heldig at afstanden mellem de 2 bananplug passer med afstanden på et netstik, så er det nemmeste nok at lave en adapter.

Køre varioen langsomt op er for mig noget der varer omkring 20 sekunder +/- en sjat.
Det gøres med den ene hånd på varioen, den anden hånd på apparatets afbryder og et stift blik rettet mod amperemeteret på varioen. Gør det uden højttalere tilsluttet en forstærker, hvis det er sådan en.

Sker der en pludselig ændring i strømforbruget når du skruer op, så sluk øjeblikkeligt på afbryderen. Hvis strømforbruget stiger voldsomt fra starten af og når fx. mere end 1A ved bare 50V, så er der et problem.

En forstærkers relæ vil som regel klikke ved omkring 150 til 190 volt på varioens voltmeter.

Et apparat der har stået stille i en årrække kører jeg indledningsvis ikke længere op end til omkring 180V. Ser alting OK ud efter 5 min, kører jeg den op til 220V.

Når man tænder et OK apparat der har store lytter, fx. en forstærker, med vario på 220V, er det helt normalt at amperemeter kortvarigt banker helt op på max udslag.

Håber det kan bruges.

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf Helikon » man 16. dec 2024 22:32

Hej Elway

En LÜBCKE - den sgu' er i orden! og Tillykke med den!

1) Den er nok lavet med 19 mm afstand mellem hullerne på bananstikkene og så passer et almindeligt netstik lige i - prøv lige om
det skulle passe.

2) Det er langsomt nok til at man kan nå at holde øje med at strømmen ikke bliver ved med at stige samtidig med man skruer
op for spændingen. Hvis feks. viseren begynder at gå mod fuldt udslag på amperemeteret omkring 30 volt så skruer man bare
ned igen.
Det viser således der noget galt og havde man sat apparatet direkte i stikkontakten ville man givetvis have fået en akustisk
eller visuel advisering om det* - blot nogle millisekunder for sent desværre..

*brag, røg, gnister, Ohmsk lugt eller slukket lys i huset.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf AnalogBo » man 16. dec 2024 23:18

Der findes også udgangstrin med "radiorør". De bør ikke tændes uden højttaler.
Hvis apparatet indeholder et ensretterrør vil jeg ikke dreje langsomt op fordi det kan overbelaste ensretterrøret at køre med reduceret glødespænding i mange sekunder.
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem

Lokalitet: Glostrup

Indlægaf KenRas » man 16. dec 2024 23:38

AnalogBo skrev:Der findes også udgangstrin med "radiorør". De bør ikke tændes uden højttaler.
Hvis apparatet indeholder et ensretterrør vil jeg ikke dreje langsomt op fordi det kan overbelaste ensretterrøret at køre med reduceret glødespænding i mange sekunder.
Mvh Bo

Enig :thumbsup:
Alt hvad jeg skrev vedrører transistor-baserede apparater.
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf X-ray » tirs 17. dec 2024 01:02

Præcis sådan en Lübcke dér, var min tro væbner i mange år. Det er en super lækker sag og uden unoder...
De 2 banan-udtag passer til de normale 'tynd-benede' netstik. De ville være synd, at molestrere den med en form for ombygning eller modificering.
Min Lübcke røg vist til Syd-Fyn - hvilket jeg fortrød lidt...

X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf Elway » tirs 17. dec 2024 11:54

Tak for de mange svar på begge spørgsmål.

Jeg fandt også en gammel tråd om ting man IKKE skal køre op langsomt... (fx viewtopic.php?f=559&t=11434&p=102304&hilit=skillevario#p102306)

Cool hvis jeg kan få et 230v hanstik i terminalerne. Jeg ville ikke "volde" så hårdt da jeg prøvede første gang. Men jeg må lige prøve igen med noget tyndbenet :-)
Brugeravatar
Elway

Indlægaf Klarskov » tirs 17. dec 2024 12:25

Jeg har ikke selv prøvet "tricket", men set det flere steder: Man sætter en almindelig, gammeldags glødepære i serie med det "mistænkte" apparat. Ideen skulle være, at hvis "modstanden" i apparatet er meget lille vil pæren tage skraldet/lyse og begrænse strømmen i apparatet. Jeg mener at Mr Carlson har sådan et arrangement mere eller mindre som standard. Det kunne være et alternativ til en langsom start med en vario. Er der nogen der har erfaring med det?
Klarskov

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Indlægaf Elway » tirs 17. dec 2024 14:48

Klarskov skrev:Jeg har ikke selv prøvet "tricket", men set det flere steder: Man sætter en almindelig, gammeldags glødepære i serie med det "mistænkte" apparat. Ideen skulle være, at hvis "modstanden" i apparatet er meget lille vil pæren tage skraldet/lyse og begrænse strømmen i apparatet. Jeg mener at Mr Carlson har sådan et arrangement mere eller mindre som standard. Det kunne være et alternativ til en langsom start med en vario. Er der nogen der har erfaring med det?

Det hedder Dim Bulb Tester https://antiqueradio.org/dimbulb.htm

Jeg har ikke prøvet, men det er vist et alment kendt trick
Brugeravatar
Elway

Indlægaf Elway » tirs 17. dec 2024 16:53

Yes.... et lidt tyndbenet ældre hanstik kan gå i (foto). Men bestemt ikke et nyere med lidt tykkere ben.

skillevario - plug.jpg
Så, jeg må vist lave en adapter med det gamle hanstik og et lidt nyere "hun" ditto.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Elway

Indlægaf Tonni » tors 19. dec 2024 18:04

Tillykke med den dejlige Lübcke! Den bliver du glad for...

Og sådan en dim bulb, er desværre ved at være en uddøende race.
Det skal jo være en glødepære, på ca 60W.

Tid til at tænke fremad? ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf 86441961 » tors 19. dec 2024 21:56

ja tillykke med den fine skillevario.
jeg bruger tit min skillevario til opstart af grej der ikke har været tilsluttet længe, sammen med en DIM BULB.
hvor hurtig der skal skrues op kommer helt an på hvad det for noget grej man har og hvor tålmodig man er.
hvis det er gamle rør radioer og fjernsyn kan det tage flere timer og så kan det aligevel ende i en sprungen elektrulyt kondensator og en masse røg.
den lange opstart i gammelt rørgrej gør man fordi elektrolytter der ikke har kørt længe er nedbrudt og delvis kortsluttet. og ved at sætte spændingen langsomt op kan de mange gange blive gode igen.
til rør radioer plejer en 60w eller 75w glødepære at være fint og til rør fjernsyn skal der en 100w eller120w til. og mere moderne grej skal der en noget mindre pære til
men prøv dig lidt frem. det er en god metode til opstart af gammel grej
mvh kim jensen
86441961

Geografisk sted: randers
Lokalitet: Randers

Indlægaf cdp » fre 20. dec 2024 00:14

Ovennævnte tiltag er nok det bedste jeg har lært herinde, selvom der gennem tiden er modtaget meget hjælp.
Jeg har lavet en skinne med 3 gu10 fatninger, der hver huser en 35w pære - dvs. serie-pæren går fra 35-105w. Jeg kunne også bruge 50w pærer. Desuden kan jeg koble en energi måler foran, og få et indtryk af forbruget. Hele arrangementet kan kobles på varioen, dog skal man lige huske at dens hvile forbrug er godt 7w. Har desuden en alm serie fatning til e27 pærer, hvor der er indbygget sikring på 2A. Den enhed fandt jeg på et loppemarked, - vistnok. ;)
Får det ikke brugt så meget, men fornylig startede jeg en vinkelsliber lidt forsigtigt efter nye kul... :p
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf D.Duck » fre 20. dec 2024 01:33

Jeg havde på arbejds bordet en stikkontakt hvor jeg kunne koble en 300 mA Urdox (ntc) modstand i serie med kontakten. Det gav en passende blød opstart og ved at holde øje med et amperemeter kunne man nå at slukke inden noget blev ødelagt.
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC 209, TC-K770ES , TC-755 , TC-645 , Movic A2
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck

Lokalitet: Vestjylland

Indlægaf Elway » fre 20. dec 2024 15:53

Jeg har haft julefri idag (skal kun arbejde den 27.), og inden min kære kone fik sat mig igang med dit og dat, fik jeg da lige lavet 2 væsentlige ting:

1) Jeg tog vario'ens tyndbenede tilslutnings-hanstik som donor og fik lavet en adapter/dongle til udtaget på fronten. Det (tyndbenene lidt ældre) stik kan fint gå i banan-tilslutningerne, mens et nyere stik ikke kan. Det røde "udendørs" hunstik er måske lidt overkill, men det virker ret holdbart...

variofront_1024.jpg

2) således frarøvet tilslutningsstikket - og med en noget sølle eksisterende tilslutningsledning og pinolaflastning - blev der så lavet ny tilslutningsledning og pinolaflastning på bagsiden.
varioback_1024.jpg

Jeg mangler et par (4) ret små skruer til det grønne lågs fæstning på den hvide del af kabinettet (bliver pt holdt af kun 2). Det er også lidt lim efter klistermærke på front.

Teksten "DV.DSA" på bagsiden overvejer jeg nok at lade blive - især hvis jeg kan finde ud af hvad det betyder. Måske "D-Værkstedet Dan Steen Andersen" eller noget?? :lol: :lol: Hvis nogen har et bud på hvad det kan være, kan det være det fortjener at blive siddende som en del af historien :Thumpsup: Som nævnt øverst i tråden mente sælger at han havde den fra rydningen af flådestation Holmen i sin tid - var dog ikke 100%.

God jul derude!
Brugeravatar
Elway

Tilbage til Gør-det-selv-vintage