Hvad vil vi gerne se/høre på Vintagehifi træf 2025

Hvad vil vi gerne se/høre på Vintagehifi træf 2025

Indlægaf KenRas » man 13. jan 2025 11:37

Eller

"Hvad kan jeg tilbyde at tage med og præsentere på træffet 2025."

Ønsker til hvad der skal være i de 3 præsentationer er selvfølgelig velkomne på lige fod med tidligere, men da mange ønsker er urealistiske vil vi foretrække at I, kære forum medlemmer, skriver hvad I kan tilbyde at vise frem på træffet. Det kan enten være alene med eget grej (og/eller lånt grej) eller sammen med en/flere forum medlemmer hvor man stykker et emne eller setup sammen.

Vi må nok være ærlige og sige at styregruppen nok ikke har hverken tid/lyst/båndbredde til at gå på jagt efter grej for at opfylde diverse ønsker, hvor interessante de end måtte være.

Så lad os komme i gang med at skrive ønskelisten til hvad vi kunne tænke os at se og høre om, eller præsentere, i de 3 præsentationer vi plejer at have. Det kan både være et komplet anlæg, en enkelt del af et anlæg eller et emne som har været oppe år tilbage.

Det kan selvfølgelig også være et nyt spændende emne, grej vi ikke har set før, osv.

Jo flere ønsker og tilkendegivelser om at ville præsentere der kommer, jo mere har styregruppen at arbejde med.

Når der er kommet et passende antal ønsker og/eller tilbud om at præsentere noget ind, vil styregruppen fastlægge et program der vil tage hensyn til det ønskede, i det omfang det er muligt.

Skulle det du måske gerne ville fremvise ikke nå i top 3, så er det jo muligt at medbringe det til Fri Leg området.

Så fat pennen og skriv dine ønsker :p

OBS: Hvis du vil være sikker på at få en notifikation hver gang der kommer nyt i tråden hér, så klik på "Overvåg emne" allernederst på siden.
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Hvad vil vi gerne se/høre på Vintagehifi træf 2025

Indlægaf Elway » tors 16. jan 2025 22:44

Nå, men så åbner jeg ballet for at få tråden til at flyde :lol:

Monsterreceiver: en Yamaha CR-3020. Kan evt akkompagneres af en Yamaha YP-D9 "matchende" pladespiller

Forforstærker: en nyligt erhvervet Marantz 7T.

Hvad tingene lige kunne sættes sammen med, være tematiseret over, eller shoot-outes med - er åbent. Men der er da et par byggeklodser....

Kom frisk kære forumfæller - vi har brug for masser af grej at sætte nogle gode præsentationer sammen af :Thumpsup:
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf KenRas » fre 17. jan 2025 00:38

På forummet i det forgangne år har der været noget (en del) snak omkring lyden fra quasi-complimentære udgangstrin kontra complimentære udgangstrin. Et emne med focus på dette og samtidig fra 1970 eller tidligere kunne i min optik være interessant.

Nu har jeg selv stået for en præsentation i både 2022 og 2024, så jeg tænker at andre skal til :p

Men til sådan et emne kunne jeg levere følgende forstærkere:
Beolab 5000 (1968)
Kenwood KA-6000 (ca. 1968)
Sansui AU-999 (1970)

Så altså et emne der fx. kunne hedde:

Tidlige transistor forstærkere, quasi-complimentære, fra 1970 eller tidligere

Og så parret med et sæt tids-typiske højttalere og ditto pladespiller :thumbsup:
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf his067 » fre 17. jan 2025 09:01

Kenneth, vil emnet blive forbedret ved at præsentere/sammenligne klassiske quasi-komplimentære forstærkere med deres Komplimentære efterfølgere (måske også med deres DC-koblede efterfølgere (e.g Sansui AU 909/999/9500/9900)?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Fensten » fre 17. jan 2025 10:03

his067 skrev:Kenneth, vil emnet blive forbedret ved at præsentere/sammenligne klassiske quasi-komplimentære forstærkere med deres Komplimentære efterfølgere (måske også med deres DC-koblede efterfølgere (e.g Sansui AU 909/999/9500/9900)?

Hej Frederik,

Mener du Au 919 ?

I må gerne låne min 9900A til shootoutét.

Mvh.

Fensten
Sansui, Sony, Leak, Fisher, Garrard, Tannoy.
Fensten

Lokalitet: Brabrand

Indlægaf KenRas » fre 17. jan 2025 10:35

his067 skrev:Kenneth, vil emnet blive forbedret ved at præsentere/sammenligne klassiske quasi-komplimentære forstærkere med deres Komplimentære efterfølgere (måske også med deres DC-koblede efterfølgere (e.g Sansui AU 909/999/9500/9900)?

Jep, jeg tænkte også på et evt. shootout mod sen 70’er complimentære forstærkere. Alt er muligt ;)
PS. AU-999 er quasi complimentær.
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf Elway » fre 17. jan 2025 11:47

Et andet emne som jeg personligt synes er interessant hifi-historisk er hvad man kunne kalde "affordable disrupters".

Eller sagt på dansk, prisfordelagtige produkter der boksede "over deres vægtklasse" ift pris/performance. Og som fik en vis kommerciel success. Sådan nogle "best buys" for det brede publikum.

Det klassiske eksempel kunne være en NAD 3020. Jeg har pt en totalrenoveret Marantz 1060 til låns/test fra et venligt forummedlem. Kan også betragtes som milepæl indenfor det "rimelige" prissegment.

Hvad med en shootout mellem 3-4 sådanne integrerede og receivere - måske endda med en tilsvarende "best buy" pladespiller og ditto højttalere tilsluttet? Jeg har botaniseret lidt i emnet og produkter som Sansui AU-217 (1977-80), Harman Kardon HK 330b (1974-76), Pioneer SA-7100 (1972-74), Kenwood KA-3500 (1975-77) nævnes også som værende i det rimelige prissegment, men med stor pris/ydelse appeal. De nævnte tillige alle i 20-40 watt området.

Vinklen på sådan et shootout er så også hvor langt man kan komme lydmæssigt med moderat prissatte, og ofte ret tilgængelige vintage-komponenter. Det kan være at emnet er lidt for meget i den lave ende af badekarret for hardcore vintage'rs, men som shootout kunne det måske have appeal. Især for forum- og træfdeltagere der er nye i vintage-verdenen.
Brugeravatar
Elway

Indlægaf his067 » fre 17. jan 2025 13:46

Elway skrev:... Sådan nogle "best buys" for det brede publikum.

Der er jo også de gamle Dynaco samlesæt, f. eks det som Kim skriver om her: https://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=555&t=17217&hilit=dynaco
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Elway » fre 17. jan 2025 16:21

his067 skrev:
Elway skrev:... Sådan nogle "best buys" for det brede publikum.

Der er jo også de gamle Dynaco samlesæt, f. eks det som Kim skriver om her: https://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=555&t=17217&hilit=dynaco

Ja da, så er der også rør på banen...
Brugeravatar
Elway

Indlægaf Fredmarantz » fre 17. jan 2025 23:43

Der kunne komme en JBL SA600 i fin stand på banen herfra. (1966) uden relæ - kondensatorkoblet.

Ellers er der jo vitterligt (som også Elway har nævnt) - den navnkundige Marantz 1060, men den er alligevel ikke inden for den foreslåede tidsramme. (den "udkom" i slutningen af 1971)

Jeg synes, at det er meget interessant at høre disse amps og evt. forskelle mellem disse i sig selv , men også evt. at man kunne høre en tilsvarende forstærker, som altså ikke er Quasikomplementær. bare for at opleve disse og evt. hvis man kan høre nogen forskelle. Jeg har selv temmelig svært ved at høre eventuelle lydmæssige forskelle på forstærkere - i hvert tilfælde ikke, når forstærkerne tilhører samme teknik (sår'n ca.) eller ydelses - og prisklasse.

Jeg vil dog også godt lige nævne, at jeg ikke er den store tilhænger af såkaldte "shootouts" - Vi har næppe samme smag og opstillingerne er ikke altid (faktisk aldrig) retfærdiggørende (skyldes ikke mindst akustikken). Jeg føler ikke den store trang til at kåre en vinder, hvilket ikke giver mening for mig - men føler derrimod altid en stor trang til bare at opleve de forskellige apparater og fortællinger.

Og Nej, det har altså absolut intet at gøre med at min Marantz 10B-FM tuner måtte se sig slået en en digital-synthesized tuner til et par hundrede kroner ved sidste træf :lol: :lol: :Skor:

og måske ved jeg egentlig ikke, hvad en quasikomplementær forstærker er :oops: - men har hidtil bare haft den opfattelse, at det var når forstærkerne ikke havde et relæ og måske nok havde et anderledes transistorarrangement, som jeg helelr ikke helt ved, hvordan skal se ud for at en forstærker er quasicomplementær.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf KenRas » lør 18. jan 2025 01:08

Fredmarantz skrev:Og Nej, det har altså absolut intet at gøre med at min Marantz 10B-FM tuner måtte se sig slået en en digital-synthesized tuner til et par hundrede kroner ved sidste træf :lol: :lol: :Skor:

Undskyld Freddy... :Bande:

Noget helt andet er: Hvad er folks holdning til at en præsentation, ud over musikken, også indeholder en (måske længere) fortælling om det man viser frem, tekniske forklaringer og lignende?

Da jeg præsenterede quadrofoni i Lyngby i 2022 brugte jeg en PowerPoint præsentation til forklare de tekniske aspekter omkring quadrofoni. Mit indtryk var at I tog godt imod det, men jeg har ikke oplevet andre gøre brug af PowerPoints.

Jeg har det ligesom Freddy at ved en præsentation af emnet, hvad end det er, så er et godt mix af musik og fortælling (evt. PowerPoint?) det der gør et oplæg spændende. Har nogen brug for en uddybende teknisk forklaring i forbindelse med deres oplæg, hjælper jeg gerne til her. Jeg overvejede det stærkt sidste år ifm min Tuner præsentation/shootout, men løb tør for tid.

Så hvad er jeres holdning til dette???
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf Tophøj » søn 19. jan 2025 08:56

Nu er jeg jo stor tilhænger af grej fra 70'erne og de tidlige 80'er. Med det sagt, så er der jo rigtig meget, nyere grej, dog stadig vintage, som også er lækkert. Trenden i mange vintage kredse er, når klientellet bliver yngre (naturlig udskiftning) så bliver grejet det også. Ikke at jeg har noget specifikt grej i tankerne, det var en strøtanke en tidlig søndag morgen.

Mvh Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem

Lokalitet: 3230

Indlægaf Helikon » søn 19. jan 2025 22:01

Hej

For nu at gribe KenRas forslag om et oplæg om tidlige transistorforstærkere og deres opbygning, har jeg her i huset adgang til et tidlligt Sugden sæt, nogenlunde magen til det på billedet, hvor effektdelen A51 blev lanceret i 1969 (som afløser for A41 fra 1968) og var i produktion til 1971 hvor den afløstes af P51.

Den er i sagens natur quasi-komplementært opbygget og jeg tænkte den sammen med lidt historisk baggrund om Sugden, kunne indgå i en tech-talk-light om emnet og hvorfor man brugte så meget krudt på den her quasi kobling. Det er et interessant emne når man studerer det lidt.

Jeg forestiller mig vi kan sammenligne lidt forskellige forstærkere som KenRas har foreslået. Ikke for at kåre en "vinder", mere for at høre om der er en lydforskel fra det ene til det andet af disse tidlige "fuld-transistoriserede" apparater, som man kaldte de nymodens radio- og TV apparater der var helt rørfri, dengang i den tidlige transistor-alder.

Jeg kan tage et sæt Beovox 5000/version 3 (med Beovox 2500 Cube) med som tidstypiske højttalere, de må jo ikke være alt for små til et forsamlingshus.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Helikon søn 19. jan 2025 23:32, rettet i alt 1 gang.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf pqrannes » søn 19. jan 2025 22:20

KenRas skrev:... Da jeg præsenterede quadrofoni i Lyngby i 2022 brugte jeg en PowerPoint præsentation til forklare de tekniske aspekter omkring quadrofoni. Mit indtryk var at I tog godt imod det, men jeg har ikke oplevet andre gøre brug af PowerPoints.

Jeg har det ligesom Freddy at ved en præsentation af emnet, hvad end det er, så er et godt mix af musik og fortælling (evt. PowerPoint?) det der gør et oplæg spændende. Har nogen brug for en uddybende teknisk forklaring i forbindelse med deres oplæg, hjælper jeg gerne til her. Jeg overvejede det stærkt sidste år ifm min Tuner præsentation/shootout, men løb tør for tid.

Så hvad er jeres holdning til dette???

Når nu du spørger, så er jeg sådan skruet sammen, at jeg til en hver tid sætter et begejstret entusiast-indlæg fulgt op af nogle gode og relevante musik-smagsprøver over et længere PowerPoint-båret indlæg. De, der interesser sig for indsigt i diagrammer mm. kunne da ifm. præsentationen få udleveret et hand-out med den slags og lign. Jeg vil da blot nyde det, jeg hører, især musikken.

I øvrigt mener jeg, at det er vigtigt, at de tre præsentation principielt er ret forskellige: fx sådan et med teoretisk implikationer (quasi, ikke quasi), et som fortæller en spændende historie om et tidstypisk vintage-setup og et, som ingen havde set komme - flere af de eksempler, jeg kunne give her, har jeg selv stået for; men der er fedt at blive overrasket, ikke?

Shout-outs er, som Freddy vist også skriver, svære da de principielt mest interesserer dem, der har noget med i shout-outen. Jeg husker dog 2-vejs højttalere-shout-outen for år tilbage som generelt interessant.

En sammenligning mellem en lille håndfuld pickupper har vi endnu tilbage at prøve - det kunne nu være sjovt og interessant.

Og så kunne der dejligt, hvis der blev sat mere tid af til at høre mere musik. En af dem, der nørder forskellige udgaver af forskellige (jazz-, men nødvendigvis kun det) vinylplader- ingen nævnt, ingen glemt - kunne måske få lidt tid til at sætte os andre ind i den verden. Med rigeligt af musik-eksempler.

Under alle omstændigheder glæder jeg mig til at dele vintagehifi-universet med 49 andre!

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf haflermicro » man 20. jan 2025 10:14

Elway skrev:Nå, men så åbner jeg ballet for at få tråden til at flyde :lol:

Monsterreceiver: en Yamaha CR-3020. Kan evt akkompagneres af en Yamaha YP-D9 "matchende" pladespiller

Forforstærker: en nyligt erhvervet Marantz 7T.

Hvad tingene lige kunne sættes sammen med, være tematiseret over, eller shoot-outes med - er åbent. Men der er da et par byggeklodser....

Kom frisk kære forumfæller - vi har brug for masser af grej at sætte nogle gode præsentationer sammen af :Thumpsup:

Det gamle Yamaha fra sidst 70'erne og indtil ca. 1983 er topfedt lækkert udstyr...
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Luxman PD300 1981 m. SME 3009II Non Improved
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro

Lokalitet: 5210 Odense NV

Næste

Tilbage til Vintagehifi træf 2025