Goodmans Maxim

Rosinen i pølseenden

Goodmans Maxim

Indlægaf Gottschalck » tors 20. mar 2025 18:47

Da jeg nu har genereret en fin samling af disse højtalere og at de samtidigt må betragtes, som en milepæl inden for højtalerområdet generelt, bør der være en søgeside med info om dem her.
God aften.
Jesper
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Gottschalck lør 22. mar 2025 08:27, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Goodmans Maxim

Indlægaf Elway » fre 21. mar 2025 08:59

Cool! - havde du ikke et par af disse banditter med på Hald-træf for 10-12 år siden? Jeg har en svag erindring om noget "småt, men godt"
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf Gottschalck » fre 21. mar 2025 21:42

Jo havde et sæt med for mange år siden. Siden er familien vokset.
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Gottschalck » fre 21. mar 2025 21:52

Så er der åbnet for kasserne. De små banditter er flot samlet og pænt fineret. Ovenikøbet afstivet indvendigt. Som det ses, måler den lille basenhed på 10cm (4 tommer ) også 10 cm i længden. Det skyldes den store magnet. Som nærmest rammer bagvæggen af kabinettet. Filteret består af 2 spoler, samt 3 kondensatorer. En af fabrikatet: CCL på 8uf/20volt samt to Hunts kondensatorer på hver 2uf i parallel. De bliver skiftet, da det tydeligt kan høres i forhold til brødrene herhjemme.
God aften.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Tonni » fre 21. mar 2025 22:42

De kondensatorer, er også kendt som absolut nødvendige at skifte!

Og den Bas/mellemtone imponerer, hver gang jeg ser den...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Gottschalck » fre 21. mar 2025 23:06

Ja det er en fin sag, den basenhed. Det er vel også Afslutningen på engelsk kvalitetshifi eller deromkring. Jeg ved ikke hvor længe de producerede de Goodmans, men vel højest et par år op i 1970erne?

Tonni skrev:De kondensatorer, er også kendt som absolut nødvendige at skifte!

Og den Bas/mellemtone imponerer, hver gang jeg ser den...
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Gottschalck » fre 21. mar 2025 23:09

Her en reklame i Radiomagasinet fra 1970
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Gottschalck » fre 21. mar 2025 23:15

Og her en dansk reklame fra samme blad, samme år.
1430, kroner i datidens kroner for et sæt svarer til over 12.000 i dag.
En faglært arbejders daglige timeløn var ca. 40 kroner. Det giver noget at tygge på, altså en månedsløn.
Senest rettet af Gottschalck lør 22. mar 2025 07:42, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Gottschalck » lør 22. mar 2025 00:32

Og her et nyt filter af gamle, men bedre stumper. Den røde kondensater målte 8,5 uf hvilket må siges at være ok. De sorte Hunts målte ligeledes 8,5 uf i parallelt, altså det dobbelte af værdien.
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf spuncut » lør 22. mar 2025 05:31

Hej Jesper
Var det engang i Hillerød hvor du havde dem med? Jeg husker i hvert fald at de efterlod et imponerende indtryk af hvor meget lyd der kan være i sådan et par små æsker.
Godt at du skifter kondensatorer, selvom halvfjerdsernes Hunts-kondensatorer var væsentlig bedre en halvtredsernes, som smuldrer hvis man blot kigger forkert på dem.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Gottschalck » lør 22. mar 2025 07:31

Sjovt du nævner de Hunts. Da jeg loddede dem af filteret faldt, der store stykker sort plastic af dem.
Jeg har, tænker jeg, nok også haft dem med til Hillerød engang. De er nemme at have med i tasken.

spuncut skrev:Hej Jesper
Var det engang i Hillerød hvor du havde dem med? Jeg husker i hvert fald at de efterlod et imponerende indtryk af hvor meget lyd der kan være i sådan et par små æsker.
Godt at du skifter kondensatorer, selvom halvfjerdsernes Hunts-kondensatorer var væsentlig bedre en halvtredsernes, som smuldrer hvis man blot kigger forkert på dem.
MVH Henning
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Gottschalck » lør 22. mar 2025 11:14

Her det andet filter, som har andre kondensatorer, men stadig 4 og 8 uf. Disse overholder spec. Men jeg skifter dem.
Diskanten har hvid beklædning, hvilket jeg ikke har set før.
Begynder man at se tilfældighederne i engelsk industri her?
Forskellige filtre i samme sæt højtalere?
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Gottschalck » lør 22. mar 2025 11:54

Generelt lytteindtryk.
Der er lyttet med originale filtre først, dernæst med skiftet kondensatorer i den ene højtaler, og endelig med skiftet kondensatorer (ens) i begge højtalere. De lyder ganske godt i standard trim, men ved sidstnævnte skift åbner perspektivet virkeligt op og lydbilledet bliver væsentligt mere åbent og der kommer godt med luft på stemmerne. Endnu engang må man konstatere, at nye kondensatorer gør en kæmpe forskel.
Mission accomplished.
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Helikon » lør 22. mar 2025 11:57

De ser fine ud, meget interessante synes jeg. Jeg faldt over det her dokument fra BBC da jeg surfede lidt på nettet i nysgerrighed om dem, måske har du det i forvejen.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf Ehapa » tirs 25. mar 2025 08:06

Sikke en samling Jesper:).

Ved de lyder fantastisk, og en kreation af Ted Jordan, skaberen af Goodmans Axiette/80/Maxim inden han gik sammen med med Watts, og udviklede Jordan Watts moduler.
En af de bedste konstruktør af enheder nogensinde er der bred enighed om.
Han havde produktion af sine enheder helt frem til sin død i 2016, og de bliver stadigt produceret af Scanspeak / E.J Jordan.

Jeg fandt et sæt Jordan-watts Jupiter TLS fra ca.1975 for 6md siden, og har siden købt løse moduler, jeg er kæmpe fan, fantastiske fuldtoner, de bedste der har været forbi her ud af rigtig mange…det må jeg skrive mere om i en anden tråd;). Men anbefaler alle at læse om Ted Jordan…
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Næste

Tilbage til Højttalere