Goodmans Maxim

Rosinen i pølseenden

Re: Goodmans Maxim

Indlægaf hmt » tirs 25. mar 2025 13:07

Altid spændende at lære nyt hifi at kende. Søgte lidt rundt på nettet, og Jordan Watts har åbenbart også lavet "Flagon", en model i keramik. Efter priserne at dømme er den ret eftertragtet. Nogen som har erfaringer med højttaleren - dur det det rent lydmæssigt, og kan f.eks. dæmpningen justeres med væske- uanede muligheder, hvilket jeg spørger om både i alvor og sjov?

https://shop.formusic.jp/speaker-system/7158.html

Hilsen
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt

Lokalitet: 2300S

Indlægaf ralphandersen » tirs 25. mar 2025 15:49

Vitavox CN 121 med S3 og Peerless C150Ws i OB, Vitavox Bitone 6201, Vitavox Bitone 3200, El Pipe-O subwoofer. Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen

Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Indlægaf Gottschalck » tirs 25. mar 2025 16:11

De watts moduler kender jeg godt.
Havde et sæt for 30 år siden monteret i et hf guldhorn og det var så snedigt lavet at baflen ret simpelt kunne vendes så man i stedet for kunne montere et sæt Coral Beta 6.
De spillede godt , men husker dem som ineffektive.

Ehapa skrev:Sikke en samling Jesper:).

Ved de lyder fantastisk, og en kreation af Ted Jordan, skaberen af Goodmans Axiette/80/Maxim inden han gik sammen med med Watts, og udviklede Jordan Watts moduler.
En af de bedste konstruktør af enheder nogensinde er der bred enighed om.
Han havde produktion af sine enheder helt frem til sin død i 2016, og de bliver stadigt produceret af Scanspeak / E.J Jordan.

Jeg fandt et sæt Jordan-watts Jupiter TLS fra ca.1975 for 6md siden, og har siden købt løse moduler, jeg er kæmpe fan, fantastiske fuldtoner, de bedste der har været forbi her ud af rigtig mange…det må jeg skrive mere om i en anden tråd;). Men anbefaler alle at læse om Ted Jordan…
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf Ehapa » tirs 25. mar 2025 18:33

hmt skrev:Altid spændende at lære nyt hifi at kende. Søgte lidt rundt på nettet, og Jordan Watts har åbenbart også lavet "Flagon", en model i keramik. Efter priserne at dømme er den ret eftertragtet. Nogen som har erfaringer med højttaleren - dur det det rent lydmæssigt, og kan f.eks. dæmpningen justeres med væske- uanede muligheder, hvilket jeg spørger om både i alvor og sjov?

Hilsen
Henrik

Læste et sted at 75% af produktionen røg til Asien, og de “Vaser” er i høj kurs derovre hvilket prisen også indikere :shock: !, der er nogen YouTube video, hvor man godt kan fornemme de lyder ret godt, hvilket Toogoodears er ret enig i på linket:)
Jeg har en af topmodellerne “Jupiter TLS” de er transmission-Line på 94.5db, to stk moduler i hver i serie…ikke noget filter, kun et stk cap 2.0uf til diskant, og de går meget dybt 25-30hz, jeg har desuden 4 stk løse moduler, jeg må hellere lave en anden tråd.

Jesper et stk er 87.5db, to stk i serie 94.5db.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf hmt » tirs 25. mar 2025 18:51

Interessant. Fandt også et par videoer, de er virkelig spændende. Der er et par Flagoner i Belgien til 4400 Euro.

Har de haft en dansk importør? I følge hifishark sælges de mest i Sverige, hvis det skal være et nærliggende brugtmarked?

Hilsen
Henrik
Senest rettet af hmt tirs 25. mar 2025 19:36, rettet i alt 1 gang.
Noget vintage og noget nyt!
hmt

Lokalitet: 2300S

Indlægaf Ehapa » tirs 25. mar 2025 19:16

hmt skrev:Interessant. Fandt også et par videoer, de er virkelig spændende. Der er et par Flagoner i Belgien til 4400 Euros.

Har de haft en dansk importør? I følge hifishark sælges de mest i Sverige, hvis det skal være et nærliggende brugtmarked?

Hilsen
Henrik

Ja Audioscan forhandlede dem, jeg viste ingenting om dem indtil for 6md siden da mine jupiter poppede op på DBA.
Jeg har købt de løse i Tyskland, egentligt slet ikke dyre løse, og det ene sæt er NOS i kasse.

De minder ret meget som eletrostater, bare ikke med den der omni effekt,….konstruktionen er helt radikalt anderledes i forhold til alle andre enheder på den tid.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf OleTC » tors 27. mar 2025 21:22

Ehapa skrev:
hmt skrev:Altid spændende at lære nyt hifi at kende. Søgte lidt rundt på nettet, og Jordan Watts har åbenbart også lavet "Flagon", en model i keramik. Efter priserne at dømme er den ret eftertragtet. Nogen som har erfaringer med højttaleren - dur det det rent lydmæssigt, og kan f.eks. dæmpningen justeres med væske- uanede muligheder, hvilket jeg spørger om både i alvor og sjov?

Hilsen
Henrik

Læste et sted at 75% af produktionen røg til Asien, og de “Vaser” er i høj kurs derovre hvilket prisen også indikere :shock: !, der er nogen YouTube video, hvor man godt kan fornemme de lyder ret godt, hvilket Toogoodears er ret enig i på linket:)
Jeg har en af topmodellerne “Jupiter TLS” de er transmission-Line på 94.5db, to stk moduler i hver i serie…ikke noget filter, kun et stk cap 2.0uf til diskant, og de går meget dybt 25-30hz, jeg har desuden 4 stk løse moduler, jeg må hellere lave en anden tråd.

Jesper et stk er 87.5db, to stk i serie 94.5db.

Kom til at tænke på denne post. Hvis man bruger 2 ens enheder, i stedet for 1, så øges lydtrykket med 3 dB for en hver anden højttaler-enhed, så der må være mere bag end blot at tilføje en ekstra enhed.
OleTC

Lokalitet: Vanløse

Foregående

Tilbage til Højttalere