Philips AH380/AH280 forstærkersæt
- Allan. A
- Lokalitet: Funder 8600 Silkebor
- Geografisk sted: Midtjylland
Philips AH380/AH280 forstærkersæt
Hejsa folkens.
Jeg har siden jeg begyndte at kigge i gamle kataloger, været lidt lun på dette sæt. Jeg har haft en Philips forstærker før model 22AH306 fra samme årgang og den lød vanvittig godt og solgte den kun fordi dens low filter var ALT for agressivt.
Derfor har jeg længe haft lyst til at prøve det sæt men hvordan mon det spiller sammenlignet med de mindre europæiske modeller? Hvis det er samme klangegenskaber kan det jo kun være godt? På AH306 var det hverken nødvendigt med bas, diskant eller loudness på nogen måde! Og som jeg kan se, har AH280 forforstærkeren et rigtigt subsonic filter..
Jeg har Jamo CBR-1703 som højttalere. De er rimelig letdrevne, men min 70 watt Denon 1500ae (ikke vintage) er lige lidt i underkanten og så elsker jeg designet på det Philips sæt med VU metre og det lidt industrielle design.
Men hvordan lyder det?
Jeg har siden jeg begyndte at kigge i gamle kataloger, været lidt lun på dette sæt. Jeg har haft en Philips forstærker før model 22AH306 fra samme årgang og den lød vanvittig godt og solgte den kun fordi dens low filter var ALT for agressivt.
Derfor har jeg længe haft lyst til at prøve det sæt men hvordan mon det spiller sammenlignet med de mindre europæiske modeller? Hvis det er samme klangegenskaber kan det jo kun være godt? På AH306 var det hverken nødvendigt med bas, diskant eller loudness på nogen måde! Og som jeg kan se, har AH280 forforstærkeren et rigtigt subsonic filter..
Jeg har Jamo CBR-1703 som højttalere. De er rimelig letdrevne, men min 70 watt Denon 1500ae (ikke vintage) er lige lidt i underkanten og så elsker jeg designet på det Philips sæt med VU metre og det lidt industrielle design.
Men hvordan lyder det?
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter
Allan. A
Allan. A
-
- Lokalitet: Vanløse
Re: Philips AH380/AH280 forstærkersæt
Du har måske nok set tråden, hvor undertegnede prøver at få liv i en AH 280?
Min egen erfaring er, at der kræves en udskiftning af en række overførings-kondensatorer fra elektrolyt til film-type. Gerne polypropylen, for det kan forstærkerens generelle lydmæssige kvalitet godt berettige.
Jeg gjorde det, inspireret af andres skriv om den forbedring det gav. Google og du skal finde.
Udgangsforstærkeren har jeg ingen erfaring med. Min AH280 skal bruges sammen med et sæt aktive Philips 587 MFB højttalere. Når den er afluset.
Min egen erfaring er, at der kræves en udskiftning af en række overførings-kondensatorer fra elektrolyt til film-type. Gerne polypropylen, for det kan forstærkerens generelle lydmæssige kvalitet godt berettige.
Jeg gjorde det, inspireret af andres skriv om den forbedring det gav. Google og du skal finde.
Udgangsforstærkeren har jeg ingen erfaring med. Min AH280 skal bruges sammen med et sæt aktive Philips 587 MFB højttalere. Når den er afluset.
- Allan. A
Ja har godt læst lidt om din AH280 kontrolforstærker. Skulle jeg købe et sæt, ville jeg købe et renoveret sæt som er gået igennem og slidte og trætte komponenter udskiftet. Håber lidt at høre fra nogen har har erfaring med begge dele, både for og effekt.OleTC skrev: 25 aug 2025, 19:43 Du har måske nok set tråden, hvor undertegnede prøver at få liv i en AH 280?
Allan. A
Allan. A
-
Der er jo en hollandsk "klub" , MFB freaks, som består af bl.a. tidligere teknikere fra Philips, som har været med til at konstruere og udvikle deres HiFi.
Der er et tilknyttet elektronik-værksted, en butik og et forum.
Alt de sælger er renoveret af en kyndig tekniker. Man kan også sende sit udstyr der ned og få det renoveret.
Kriteriet er, at der står "Philips" på det og at det er af et vist niveau.
Her er renoverede ting fra butikken:
https://shop.mfbfreaks.com/product-categorie/occasions/
Alt de sælger er renoveret af en kyndig tekniker. Man kan også sende sit udstyr der ned og få det renoveret.
- Allan. A
Ja jeg er godt bekendt med siden, jeg vil dog hellere se/høre et sæt herhjemmeOleTC skrev: 25 aug 2025, 22:55 Der er jo en hollandsk "klub" , MFB freaks, som består af bl.a. tidligere teknikere fra Philips, som har været med til at konstruere og udvikle deres HiFi.
Allan. A
Allan. A
-
- Redaktør
- Lokalitet: Herning
Hej Allan!
Jeg tror, at du kan komme til at vente meget længe på denne mulighed. Jeg tror ærligt talt ikke, at der er solgt så mange af disse sæt herhjemme. Desuden er mange af disse måske blevet "trashed" gennem årene, som så meget andet god Hifi
OleTC's restaureringsprojekt er sjældent og dejligt at læse om. Jeg ville klart følge hans projekt og rådgivning intenst.
En mulighed for en restaurering af sådan et sæt kunne evt. findes ikke så langt fra dig, men det vil betyde, at du skal skaffe dig et sæt, som endnu ikke er restaureret (alene dette kan blive svært at finde).
Jeg ville kontakte Tommy hos Hvilsom Radio ca. 20 km nordøst for Viborg - han samler på Philips, har usandsynlig meget og kan reppe og restaurere det meste. - Philips er hans speciale. Jeg tror ikke at han er bruger herinde, men du kan sikkert "Google" dig frem til ham ved hjælp af mine oplysninger.
Du kunne jo købe et urestaureret sæt i Holland og lade Tommy restaurere det for dig :-)?
Hvis det lykkes dig med dit forehavende, vil vi gerne læse om det herinde.
Vh
Freddy
Jeg tror, at du kan komme til at vente meget længe på denne mulighed. Jeg tror ærligt talt ikke, at der er solgt så mange af disse sæt herhjemme. Desuden er mange af disse måske blevet "trashed" gennem årene, som så meget andet god Hifi

OleTC's restaureringsprojekt er sjældent og dejligt at læse om. Jeg ville klart følge hans projekt og rådgivning intenst.
En mulighed for en restaurering af sådan et sæt kunne evt. findes ikke så langt fra dig, men det vil betyde, at du skal skaffe dig et sæt, som endnu ikke er restaureret (alene dette kan blive svært at finde).
Jeg ville kontakte Tommy hos Hvilsom Radio ca. 20 km nordøst for Viborg - han samler på Philips, har usandsynlig meget og kan reppe og restaurere det meste. - Philips er hans speciale. Jeg tror ikke at han er bruger herinde, men du kan sikkert "Google" dig frem til ham ved hjælp af mine oplysninger.
Du kunne jo købe et urestaureret sæt i Holland og lade Tommy restaurere det for dig :-)?
Hvis det lykkes dig med dit forehavende, vil vi gerne læse om det herinde.

Vh
Freddy
- Allan. A
Tak for dit svar Freddy. Nej det er også mit indtryk at det er svært at støve op herhjemme og der nok ikke er solgt så mange, tænker mange nok valgte japansk grej i den prisklasse som sættet stod i. Kan da godt være jeg skal prøve at se om jeg kan kontakte ham Tommy. Jeg kan godt finde sæt i udlandet, men det er ret bekosteligt og spørgsmålet er om det er de priser værd (istandsat)Fredmarantz skrev: 26 aug 2025, 00:06 Hej Allan!
Jeg tror, at du kan komme til at vente meget længe på denne mulighed. Jeg tror ærligt talt ikke, at der er solgt så mange af disse sæt herhjemme. Desuden er mange af disse måske blevet "trashed" gennem årene, som så meget andet god Hifi![]()
Hvis det lykkes dig med dit forehavende, vil vi gerne læse om det herinde.![]()
Vh
Freddy
Allan. A
Allan. A
- Helikon
- Lokalitet: Randers
Hej Allan
Der er et sæt i Spanien her til 550 euro og det skulle være ok står der.
https://comoficho.com/venta/amplificado ... ries_38354
Der er et sæt i Spanien her til 550 euro og det skulle være ok står der.
https://comoficho.com/venta/amplificado ... ries_38354
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________
2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
________________________________________________________________________________________________
2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
-
- Lokalitet: Aars
- Geografisk sted: Denmark
Hej Allan,
AH380/AH280, der jo nok i virkeligheden hedder 22AH380 / 22AH280 indeholder ikke noget besynderligt, farligt, snedigt, der kan være en udfordring for en reparatør med fagmæssig baggrund. Jeg er f.eks uddannet radiomekaniker, og ift. reparation/renovering er disse japansk producerede apparater nogenlunde lige efter bogen. Jeg har servicemanualer til begge.
Udgangsforstærkeren indeholder dog et specielt integreret kredsløb, uPA63h som kan være besværligt at få fat på, hvis det behøves. Andet end det = piece of cake.
Mvh,
/Torben
AH380/AH280, der jo nok i virkeligheden hedder 22AH380 / 22AH280 indeholder ikke noget besynderligt, farligt, snedigt, der kan være en udfordring for en reparatør med fagmæssig baggrund. Jeg er f.eks uddannet radiomekaniker, og ift. reparation/renovering er disse japansk producerede apparater nogenlunde lige efter bogen. Jeg har servicemanualer til begge.
Udgangsforstærkeren indeholder dog et specielt integreret kredsløb, uPA63h som kan være besværligt at få fat på, hvis det behøves. Andet end det = piece of cake.
Mvh,
/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
- Allan. A
Det er en god ting at vide, jeg har fulgt Freddy’s råd og talt med Tommy og han omtaler sættet som værende MEGET velspillende især efter et serviceeftersyn. Så længe jeg ikke skal drive et sæt meget krævende højttalere som eks store B&W. Han har måske et sæt han renovere og vil sælge migtctla skrev: 27 aug 2025, 12:58 Hej Allan,
Mvh,
/Torben
Allan. A
Allan. A
-
Når det er lykkedes dig, ville det være rart, hvis du ville følge op med en præsentation og anmeldelse af din egen oplevelse af sættet.Allan. A skrev: 27 aug 2025, 13:29Det er en god ting at vide, jeg har fulgt Freddy’s råd og talt med Tommy og han omtaler sættet som værende MEGET velspillende især efter et serviceeftersyn. Så længe jeg ikke skal drive et sæt meget krævende højttalere som eks store B&W. Han har måske et sæt han renovere og vil sælge migtctla skrev: 27 aug 2025, 12:58 Hej Allan,
Mvh,
/Torben

- Allan. A
Ja nu må vi se hvad det blir tilOleTC skrev: 27 aug 2025, 21:09Når det er lykkedes dig, ville det være rart, hvis du ville følge op med en præsentation og anmeldelse af din egen oplevelse af sættet.Allan. A skrev: 27 aug 2025, 13:29Det er en god ting at vide, jeg har fulgt Freddy’s råd og talt med Tommy og han omtaler sættet som værende MEGET velspillende især efter et serviceeftersyn. Så længe jeg ikke skal drive et sæt meget krævende højttalere som eks store B&W. Han har måske et sæt han renovere og vil sælge migtctla skrev: 27 aug 2025, 12:58 Hej Allan,
Mvh,
/Torben![]()
Allan. A
Allan. A