Pick-up identifikation

Analog når det bedst

Re: Pick-up identifikation

Indlægaf kbekke » ons 1. feb 2012 01:45

pqrannes skrev:
kbekke skrev:...
Den er nu erstattet af noget, vi ved hvad er:

Billede ...

Hvodden lyder sådan en Pickering-fætter. Jeg fik knækket nålen på min næsten. inden jeg fik lyttet på den.

PQR

Nu bevæger jeg mig jo mest i mellemlaget rent udstyrsmæssigt, så jeg kan ikke udtale mig om de virkeligt fine (og dyre) PU'er - eller pladespillere for den sags skyld. Men på mit setup og i mine ører spiller den fint op med en DL-110.

Jeg har de sidste par dage hørt detaljer på C.V. Jørgensen's "I det muntre hjørne", som jeg aldrig rigtigt har erkendt før på noget medie. F.eks. er der sidst på "På gyngende grund" noget skramlen i baggrunden, som jeg aldrig har kunnet identificere. På min nye (hemmelige) spille med XV-15'eren står det imidlertid pludselig helt klart, at der er en eller anden, der sidder ude til venstre og fumler med nogle tablas. -Det er jo sådan noget, der gør det sjovt at lytte til sine gamle plader igen.

Jeg har ikke finlyttet til jazz og klassisk endnu, men til rock/pop synes jeg faktisk at den gør det rigtigt godt. Måske ikke så "fint" som på Denon'en. Men meget engagerende. Stram men også fyldig bas. Kvindestemmer lyder som de skal. En ny nål (D625 elliptical) kan fåes for 50 GBP hos Pickeringuk.com (når de har den). Men man skal se sig for, for der er vist en del kopier i omløb andre steder. Der skal være Stars & Stripes på æsken (og det er der på min). Jeg har ingen problemer hverken med kost eller innergroove distortion og jeg har ikke engang ulejliget mig med at justere overhang endnu. Den sporer fint med 1,5g på almindelige presninger.

Kosten kan iøvrigt tages af, hvis man hellere er fri, men hvis man lader den sidde, så skal den kunne bevæge sig frit op og ned, når man hæver/sænker PU'en. Og så er det altså en robust fætter, skulle jeg hilse og sige. Da jeg skulle afmontere den, røg hele indmaden ud af huset! Magnet osv. er indkapslet i en plasticklump, der igen er limet fast i metalhuset og den lim var så smuldret i tidens løb. Jeg har ikke gjort andet ved dét end at mokke det hele sammen igen (uden lim) og så sætte den nye nåleforpart ind i den dertil indrettede. Men OK, den er vist også oprindeligt beregnet til prof-brug, sådan en XV-15.

Man kan helt sikkert få meget bedre PU'er og sikkert også nogle, der er mindst lige så gode til prisen. Men det er jo en klassiker fra de gode, gamle dage. Den lyder godt og ser fræk ud. Mere behøver jeg ikke lige nu.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 1. feb 2012 21:14

Jeg har haft en af dem for meget længe siden, købt i Audioscan i Århus. jeg syntes den var glimrende. Så vidt jeg husker blev den testet godt med sin force på mindre ensembler frem for større sammenhænge. Faktisk kunne jeg godt tænke mig en igen, den er lækker på en eller anden måde, den ser rigtig godt ud.
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf kbekke » lør 11. feb 2012 21:01

Boptilyoudrop skrev:Jeg har haft en af dem for meget længe siden, købt i Audioscan i Århus. jeg syntes den var glimrende. Så vidt jeg husker blev den testet godt med sin force på mindre ensembler frem for større sammenhænge. Faktisk kunne jeg godt tænke mig en igen, den er lækker på en eller anden måde, den ser rigtig godt ud.

Jeg fandt den faktisk lige i Audioscan-tråden på den anden side:

Billede

Det var ikke den dyreste, de havde. Men forskellen lå vist alene i nålen?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Foregående

Tilbage til Grammofoner