Philips 212 Electronic

Analog når det bedst

Philips 212 Electronic

Indlægaf mickr » tors 16. feb 2012 01:40

Hejsa

Ved køb af en forstærker, fik jeg smidt denne i nakken, som defekt. Sælger sagde at den formodentlig blot mangler et strømkabel. Noget tyder på at den i sin tid er købt sammen med den Sansui au-555a, som vi erhvervede - de bærer i hvert fald identiske Fona-medaljer :)

Min datter (den potentielle ejer) synes at den er helt fantastisk flot.

Når jeg søger på nettet, får jeg lidt modstridende oplysninger om kvaliteten af den.

Hvad synes I, er den værd at bruge energi på at redde, eller har den passeret sidste salgsdato?

Her kommer et par hurtige snapshots af dyret - og nej jeg havde ikke tid til at rense den :)

DSC04257psrs.jpg

DSC04258psrs.jpg

DSC04263psrs.jpg

DSC04265psrs.jpg

DSC04269psrs.jpg

Nogen gode råd til hvordan jeg får fat i det strømstik, som jeg mangler for overhovedet at teste dyret?

På forhånd tak
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mickr

Lokalitet: Århus

Re: Philips 212 Electronic

Indlægaf eggers » tors 16. feb 2012 02:09

Hvis den er flot er der også mange andre – og mere interessante – modeller at kaste sig over. Jeg ville ikke bruge hverken tid eller penge på en Philips. De lavede kun bras – med ganske få undtagelser… De gamle modeller fra Thorens, Lenco, Luxman, Micro Seiki (og i lidt mindre grad Dual, Denon, Kenwood, JVC, Pioneer, Sony osv.) er værd at bruge tid og penge på. Indenfor budgettet er det nok mest sandsynligt at finde en Luxman. De har et fint køligt design og tonearmene plejer at være okay på dem. Lenco L75, L70, L78 eller Dual’s mellemhjuls-drevne med tunge pladetallerkner er billige og kup til prisen – hvis det ikke lige var for tonearmene på dem – de stinker nemlig big time.

Prøv at lede efter Luxman PD 264, PD 289, PD 121, PD 272, PD 264 – du kan se dem her:
http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... lbum_id=47
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf Sorenki » tors 16. feb 2012 02:35

eggers skrev:Hvis den er flot er der også mange andre – og mere interessante – modeller at kaste sig over. Jeg ville ikke bruge hverken tid eller penge på en Philips. De lavede kun bras – med ganske få undtagelser… De gamle modeller fra Thorens, Lenco, Luxman, Micro Seiki (og i lidt mindre grad Dual, Denon, Kenwood, JVC, Pioneer, Sony osv.) er værd at bruge tid og penge på. Indenfor budgettet er det nok mest sandsynligt at finde en Luxman. De har et fint køligt design og tonearmene plejer at være okay på dem. Lenco L75, L70, L78 eller Dual’s mellemhjuls-drevne med tunge pladetallerkner er billige og kup til prisen – hvis det ikke lige var for tonearmene på dem – de stinker nemlig big time.

Prøv at lede efter Luxman PD 264, PD 289, PD 121, PD 272, PD 264 – du kan se dem her:

Jeg er her meget uenig med dig - jeg synes den ovenstående pladespiller ser absolut fin ud, og kan uden problemer spille op med samtidige DUAL og Thorens. Lenco'erne er billige og spiller fint som de er, med standard-armen, jeg er selv vokset op med en Lenco B55 der kørte hver dag, og de lyder fedt, hvis man dog vil opgraderer kan Lenco'ernes motor og tallerken bruges med en endnu bedre arm og så er der mulighed for at bruge endnu bedre pickupper.

ang. strømkablet har jeg forsøgt at finde noget frem, men det er sku ikke nemt, det ville måske være nemmere, at åbne maskinen og sætte en ledning på indeni istedet for stikket, for så at sætte en træplade med et lille hul til ledningen i, istedet for stikket?

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf r-l-b » tors 16. feb 2012 02:47

hvis ikke den koster dig noget at få til at spille så er det fint

kan den spille klaver musik uden at lyde ulden eller vibrato agtig så overholder den også kravene til wow og flütter

den har - hvis det er den model jeg huske - ret så meget flydendde ophæng -

måske en bedre pickup vil kunne gøre underværker
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf Almarx » tors 16. feb 2012 11:44

Den er ikke så dårlig, og den kan sagtens klare en bedre pickup. Jeg havde selv den model i mange år og Philips ved hvordan man skruer tingene sammen.
Brugeravatar
Almarx

Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Indlægaf kbekke » tors 16. feb 2012 12:51

Jeg synes da den skal have en chance. Sommetider kan man godt få en fin oplevelse ud af at gå sine egne veje. Så kan man jo altid på et senere tidspunkt få sig noget "finere" eller bedre.

En nænsom rengøring og en ny pickup. Så kan den sikkert godt indtræde i tjenesten igen. Men du skal selvfølgelig have strøm på den. Det kan nok blive svært at finde et kabel, der passer til det specielle stik på din Phillips.

En mulighed var selvfølgelig, at du og datteren satte sommeren af til at turnere rundt på landets kræmmermarkeder :D på jagt efter den helt rigtige ledning.

Men måske kan du eller Onkel Dunkel få et standard IEC-stik til at passe istedet?

http://elektronik-lavpris.dk/imageviewer.php?products_id=104352&image_id=37081

-De koster næsten ingenting.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf mickr » tors 16. feb 2012 13:24

santashooter skrev:Jeg er her meget uenig med dig - jeg synes den ovenstående pladespiller ser absolut fin ud, og kan uden problemer spille op med samtidige DUAL og Thorens. Lenco'erne er billige og spiller fint som de er, med standard-armen, jeg er selv vokset op med en Lenco B55 der kørte hver dag, og de lyder fedt, hvis man dog vil opgraderer kan Lenco'ernes motor og tallerken bruges med en endnu bedre arm og så er der mulighed for at bruge endnu bedre pickupper.

ang. strømkablet har jeg forsøgt at finde noget frem, men det er sku ikke nemt, det ville måske være nemmere, at åbne maskinen og sætte en ledning på indeni istedet for stikket, for så at sætte en træplade med et lille hul til ledningen i, istedet for stikket?

mvh.
Søren

Jeg er sikker på at onkel Dunkel, nok skal få sat strøm til dyret på en eller anden måde :)

r-l-b skrev:hvis ikke den koster dig noget at få til at spille så er det fint

kan den spille klaver musik uden at lyde ulden eller vibrato agtig så overholder den også kravene til wow og flütter

den har - hvis det er den model jeg huske - ret så meget flydendde ophæng -

måske en bedre pickup vil kunne gøre underværker

Den har nemlig meget flydende ophæng.

Hvilken pickup bør jeg kigge efter? Den skal spille sammen med en Sansui AU-555a?
Brugeravatar
mickr

Lokalitet: Århus

Indlægaf Captain Phoenix » tors 16. feb 2012 13:26

mickr skrev:Nogen gode råd til hvordan jeg får fat i det strømstik, som jeg mangler for overhovedet at teste dyret?

Hvis datteren synes godt om pladespilleren og den kan komme til at spille for en beskeden indsats, er det vel værd at give den en chance (selv om 5-700,- bringer dig langt på brugt-markedet).
Den er godt nok meget flydende i sit ophæng, men har en herlig ”jeg-er-lavet-i-europa-i-halvfjerserne”-stil.

Inden du går i gang bør du tjekke, at motoren kører og elektronikken fungerer (sæt et par krokodillenæb på benene i stikket og forbind dem til 220 V). Hvis den er død, så find noget andet – hvis ikke kan du let få den på mærkerne igen:
Fortyndet salmiakspiritus fjerner nikotinen, ”vindues-rens” tager resten af kabinet-snavset.
En ny drivrem (diameter ca. 16,5 cm) fås for 14 USD på http://www.turntablebasics.com/belts.html (hvis ikke Elektronik Lavpris i Århus har én der passer).
En ny nål (uoriginal) fås for 25 GBP (eller et par pund mere for den eliptiske GP 412) på http://www.stylusplus.co.uk – begge priser med forsendelse.

Hvis du ikke følger Sørens råd om at montere en ledning, kan du udskifte bøsningen til denne, der sikkert passer i hullet og hvor der stadig fås kabler til: http://elektronik-lavpris.dk/product_in ... _id=104388

Giv motoren en dråbe olie eller to (og tallerken-lejet, hvis du kan komme til det).
Bruger- og servicemanual findes begge på http://www.vinylengine.com/library/philips/ga-212.shtml

Og vupti: Med en lørdags formiddags hyggeligt gør-det-selv og dele for 300,- har du/I en pladespiller, som kan gøre nytte mange år endnu. Kræver selvfølgelig at man er til gør-det-selv, men jeg er i hvert fald lidt gladere for de apparater, jeg selv har fået tilbage ”i kampen” igen.
:D
Senest rettet af Captain Phoenix tors 16. feb 2012 14:10, rettet i alt 2 gange.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 16. feb 2012 13:39

Først tillykke med det indkøbte. Sansui'en er en dejlig lille forstærker, jeg har selv reddet en for et par år siden fra storskrald, den gik til en værdigt trængende.

Ang. Phillips pladespillere, så har eggers i mine øjne ret et godt stykke hen af vejen, og som r-l-b også siger noget om, så er det pladespillernes ækvivalent til hermoridegyngen, 2cv. Forskellen er bare at den hæderkronede Citroen har opnået kultstatus og en stor fanskare. Det gør Phillips'en nok ikke. :(

Kan man leve med det meget bløde flydende ophæng og syntes man den er flot, så skal man da! Måske den bare skal have en nænsom men grundig omgang af "det blå" og lidt olie i centerlejet for at snurre? Og så kan du jo altid starte med at hardwire bæstet til nettet, som Santa skrev, indtil i ved om i holder ved den. Hvis i bliver tilfredse kan man så polere låget og alt det der. Den har da helt sikkert en aura af 70'erne over sig og med en passende ny pick up vil den da stadig være betydeligt bedre end pads og pods og alt det andet komprimerede plastic. Og til den pris har man vel råd til at kaste et part timer efter den?

Jeg kan huske at de stod i en masse forældres hjem, sammen med Svantes viser, Cornelis Vreeswijk, juleoratorier, årstiderne noget James Last og måske en John Mogensen eller to :lol:
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf eggers » tors 16. feb 2012 15:34

kbekke skrev:Jeg synes da den skal have en chance. Sommetider kan man godt få en fin oplevelse ud af at gå sine egne veje. Så kan man jo altid på et senere tidspunkt få sig noget "finere" eller bedre.

Hvis den unge dame selv kan gøre den ren så er intet jo tabt :lol: Så jo, måske er det meget smart at starte med den og så finde ud af hvor dens eventuelle svagheder ligger – så ved man det når man leder efter den næste pladespiller.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Lokalitet: København

Indlægaf Sorenki » tors 16. feb 2012 16:27

Captain Phoenix skrev:
mickr skrev:Nogen gode råd til hvordan jeg får fat i det strømstik, som jeg mangler for overhovedet at teste dyret?

hvis ikke kan du let få den på mærkerne igen:
Fortyndet salmiakspiritus fjerner nikotinen, ”vindues-rens” tager resten af kabinet-snavset.

Hvis du køber vindues-rens med ammonium tager det al nikotinen også - og jeg har endnu aldrig oplevet at det tager beskriftningen med ;)
Det har jeg desværre oplevet med salmiakspiritus...
Jeg har lavet en del indlæg her og på den anden side hvor jeg demonstrerer vindues-rens og dens virkning på nikotin.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 16. feb 2012 16:34

Herinde bare kendt som "det blå" :lol:
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf zaragon » tors 16. feb 2012 16:50

eggers skrev:Hvis den er flot er der også mange andre – og mere interessante – modeller at kaste sig over. Jeg ville ikke bruge hverken tid eller penge på en Philips. De lavede kun bras – med ganske få undtagelser… De gamle modeller fra Thorens, Lenco, Luxman, Micro Seiki (og i lidt mindre grad Dual, Denon, Kenwood, JVC, Pioneer, Sony osv.) er værd at bruge tid og penge på. Indenfor budgettet er det nok mest sandsynligt at finde en Luxman. De har et fint køligt design og tonearmene plejer at være okay på dem. Lenco L75, L70, L78 eller Dual’s mellemhjuls-drevne med tunge pladetallerkner er billige og kup til prisen – hvis det ikke lige var for tonearmene på dem – de stinker nemlig big time.

- er det ikke en lidt hård dom at komme med? :QQS: Philips har godt nok lavet meget møg (til gengæld har de lavet nogle af de fineste LP'er i sin tid!). Min første "rigtige" pladespiller var en GA207, den lidt mindre model end 212, og den spillede rent faktisk meget, meget godt - i hvert fald ødelagde den ikke min daværende pladesamling, som stadig er meget vellydende, efter at være afspillet på 207'eren. - Så gik det "hak-i-hak", og efter Dual 1229, Beogram 6000 (jep, cd-4 modellen), Revox B790, Sony ps-x800 og 555es, Yamaha px-3, er jeg nu ret tilfreds med min Yamaha px-2. Hørte dengang en del Lenco'er, som (sorry, imho) var voldsomt overvurderet. Er jeg blevet dummere, mere følsom, eller bare fået dårligere ører? hmmm... jeg ved det ikke helt, MEN: Philips-modellen må ikke helt afskrives som noget skidt - det fortjener den ikke.

Bedste hilsener, og ja, find det rigtige strømkabel - det er ikke umuligt!! :cool1:
-z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf Tube mania » tors 16. feb 2012 17:53

Ja ja...helt tosset kan den vel ikke være...på A.K. kalder de dem for *poor man's Thorens*...der er da også værre pladespillere til...billige plastic modeller fra JVC, AKAI.

http://www.audiokarma.org/forums/showth ... p?t=186918
Senest rettet af Tube mania tors 16. feb 2012 18:53, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf KlausM » tors 16. feb 2012 18:02

Enig, den kan da ikke være dårligere end en Lenco :p

Jeg har nu altid haft et svagt punkt for netop den Philips pladespiller, der vel var Philips sidste forsøg på at lave en god en af slagsen.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Næste

Tilbage til Grammofoner