Hvad er jeres indtryk på mono lyden?
Har læst om flere og flere der foretrækker mono lyden, har selv et par indtryk, men vil da gerne lige høre andres først :)
Captain Phoenix skrev:Genopliver lige denne gamle 2012-tråd (flere af skribenterne er her dog endnu - heldigvis!), da jeg snublede over en artikel på Discogs om emnet.
Der er yderligere links og gode råd at hente længere nede i den.
https://blog.discogs.com/en/mono-versus ... 2019_05_22
PS: For flere af Beatles' numre fra midten af 1960'erne er der mere end den tekniske forskel på mono/stereo-udgaverne (instrument-balance mv.). Det er faktisk meget overraskende at høre, når man sætter en mono-version på efter at have levet/vokset op med stereo-mixet siden lommepengene strakte til at købe LP'er engang i 1970'erne.
bjerager skrev:Interessant læsning, må lige over i reolen og tjekke på på min Pink Floyd udgave - arghh! Har ikke "Piper at the gates of Dawn"... Havde ellers svoret på.... Nå, den må skaffes... I mono... Den lyder klart bedst
Captain Phoenix skrev:bjerager skrev:Interessant læsning, må lige over i reolen og tjekke på på min Pink Floyd udgave - arghh! Har ikke "Piper at the gates of Dawn"... Havde ellers svoret på.... Nå, den må skaffes... I mono... Den lyder klart bedst
Den (og "A Saucerfull of Secrets") er kommet i Record Store Day-genudgivelser (Piper til RDS 2018, Saucer 2019) lavet ud fra de org. mono-masterbånd, på 180 gr. vinyl osv. Det er pænt arbejde.
Oplaget var begrænset, men dog rimeligt stort (hhv. 16.000 / 6.500) og de fås stadig rundt omkring (samt på nettet). Købte mine i hhv. Sound Station (Frb.) og BEAT (Enghave Plads). Dér kunne de godt have dem endnu.
pqrannes skrev:Når jeg fortæller om mono, og om hvordan mono-versionerne af pop-/rockmusikalbummene var de plader og mix, som musikerne (f.eks Beatles, Rolling Stones, Bob Dylan m.m.fl.) selv kendte og godkendte, plejer jeg også at sige at med et band som Pink Floyd var det anderledes, da de tænkte musikken i stereo fra starten af.
Og nu sidder jeg så og hører det tidl. nævnte Pink Floyd album "A Saucerful of Secrets" i Record Store Day- mono-versionen og henrykkes.
Dette album - og vel også forgængeren "Pipers at the Gates of Dawn" - er tænkt i mono; dynamikken, lagene i musikken - som stereo ikke har brug for, da "rummet" der giver dybden - og et direkte nærvær (be-)viser dette.
Og husk at mono skal høres for:
- at få musikkens oprindelige udtryk
- med en ægte monopickup at trække ægte monodynamik ud af vinylrillen
- at oplevede det befriende superdynamiske lydbillede fra én højttaler (via et stereoanlæg: tryk monoknappen og drej balancen så kun én højttaler spiller - dualmono er værre end stereo for selvom vi har to ører, har vi kun en hjerne).
PQR
bjerager skrev:pqrannes skrev:Når jeg fortæller om mono, og om hvordan mono-versionerne af pop-/rockmusikalbummene var de plader og mix, som musikerne (f.eks Beatles, Rolling Stones, Bob Dylan m.m.fl.) selv kendte og godkendte, plejer jeg også at sige at med et band som Pink Floyd var det anderledes, da de tænkte musikken i stereo fra starten af.
Og nu sidder jeg så og hører det tidl. nævnte Pink Floyd album "A Saucerful of Secrets" i Record Store Day- mono-versionen og henrykkes.
Dette album - og vel også forgængeren "Pipers at the Gates of Dawn" - er tænkt i mono; dynamikken, lagene i musikken - som stereo ikke har brug for, da "rummet" der giver dybden - og et direkte nærvær (be-)viser dette.
Og husk at mono skal høres for:
- at få musikkens oprindelige udtryk
- med en ægte monopickup at trække ægte monodynamik ud af vinylrillen
- at oplevede det befriende superdynamiske lydbillede fra én højttaler (via et stereoanlæg: tryk monoknappen og drej balancen så kun én højttaler spiller - dualmono er værre end stereo for selvom vi har to ører, har vi kun en hjerne).
PQR
men jeg tænker at et hjørnehorn vel er noget af det mest optimale
Torben skrev:Holder meget af StereO - to ører, to kanaler!
Husker da mono blev til StereO - en åbenbaring!
Med hilsen Torben
Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster