Tak fordi i gider læse det...ser ud til at en hel del gør. Ja...det er rigtig at gitrene skal være meget nøjagtigt udført...især g1...vi har jo HF pentoderne (remote cut off) hvis forstærkning kan reguleres (AGC) . Det sker jo vha varierende stigning på g1...sådan et rør vil forvrænge kraftigt ved LF og kan ikke bruges i den sammenhæng.
Noget andet er ...hvorfor er det en god ide at varme rørene op inden anode-spænding tilsluttes.Det hænger sammen med at vacum aldrig er helt perfekt..så der er altid en lille mængde gas-molekyler tilstede i røret...de er normalt negativt ladet og tiltrækkes af anode og skærm-gitter. Det sker der ikke noget ved, men det hænder desværre også at sådanne negative molekyler torpederes af de kraftigt ladede negative elektroner (elektroner på arbejde) som er på vej fra katoden mod anoden i høj fart.
Når det sker kan det slå op til flere elektroner af molekylet med det resultat at det skifter polaritet til positiv. Dermed skifter det retning fordi det nu tiltrækkes af det negative styre-gitter og fordi det besidder en ret høj masse (vægt) kan nogle af dem ikke standses af gitteret, men ryger lige igennem og rammer katoden hvis øverste atomlag nærmets sprænges itu ved disse nedslag (overdrivelse fremmer forståelsen).
Det er derfor rør bør være varme så getteret gør sit arbejde inden tilslutning af højspænding.
Chancen for at et gas-molekyle rammes af en elektron er meget lille. I nye rør kan en elektron teoretisk bevæge sig 10km i gennemsnit inden det rammer et gas-molekyle. Det skal dog ses i sammenhæng med det store antal elektroner i vandring som bærer energi. Derfor er antallet af den slags kollisioner alligevel stort...omkring en billion hændelser (per sekund) i små rør med normalt vacum. Jo større strøm...jo flere elektroner i vandring, men ikke alle kollisioner fører til positive molekyler.
Denne gradvise erosion af katoden er en af de faktorer som bestemmer rørs levetid... for de rør som er i drift jævnligt er problemet ikke så stor som for de rør der ligger ubrugt. De ubrugte rør bør faktisk varmes op inden højspænding tilsluttes fordi der kan være sivet lidt luft ind i dem, men som kan opsuges af getteret ved opvarmning.
Et er teori...noget andet er praksis...Min mening om dette er at selvom jeg nu og da kan måle at der er gas tilstede i et rør og at det forsvinder ved opvarmning i en halv times tid...tillægger jeg ikke problemet nogen større værdi da strømmen i små rør er meget lille. Få elektroner på vandring...til trods for de altid kører klasse A, men vi tapper jo aldrig energi fra dem...det lader vi udgangs-rørene om.
Derfor kan man også konkludere at klasse AB forstærkere har godt af at varme op en halv times tid inden man spiller på dem...især hvis de har stået stille længe. Er de i brug en gang om ugen eller oftere tror jeg ikke på det betyder noget.
Noget helt andet er klasse A forstærkere...hvis man udsætter udgangs-rør for højspænding inden de er varmet godt op er der helt sikkert forhøjet slitage på katoden. Særligt fordi klasse A jo i sig selv medfører høj strøm lige fra starten (mange elektroner i vandring). Her tror jeg på det er af betydning at getteret gør sit arbejde...at fjerne luft-molekyler inden røret udsættes for højspænding.
Getteret...læs indlæg *det blå lys*
http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtop ... =555&t=487