Ja - Jeg er nu også kommet "på pinden" efter en noget anstrengede formiddag heri det midtjydske - ikke mindst set i lyset af, at jeg går og skranter noget - med feber og halsbetændelse (her ønskes en del ynk

. Jeg var som sædvanligt superglad for at komme til vores træf og mine forventninger blev indfriet til fulde. Ikke mindst var det en glæde at se nye ansigter (ikke, at de gamle fejler noget, men vi er sgu ikke lige kønne allesammen

)!
Samtidig var det en fornøjelse at lytte til udstyr på 1. sal - sjældne ting - både i Pioneer-afd., men også de monstrøse Lockwoods - Radford- tingene og det hele. (Jeg var simpelthen fraværende under fremvisningen af Dynaco - hornkabineter osv - så jeg mistede ganske enkelt den seance - my bad.. samt jeg også mistede "musikken mørket i haven" - da jeg blev nødsaget til at forlade etablissementet for en times tid grundet problemer i et orkester. Dette med at gå i haven i mørket er sindsygt åbnende, kan jeg forestille mig, og det viser, at Helmer m. følge i hvert fald tænker "ud af boxen" - hvilket vi nok alle har godt af - uden at der hermed skal lægges mere i det.
Jeg må erkende, at riddersalen - pompøs - historisk - romantisk, som den er, i mine ører kun i begrænset omfang er god til at lytte på tingene. Dog er det svært at forestille sig, hvordan dælen vi så skulle gøre det....
Det lyder på mine ører, som om, det er bedst at spille "tæt musik" - og ikke for storladen musik i dette lokale.
I sin tid lavde jeg er "klappetest" - og tænkte, at den nok var ok - men med en efterklangstid i det betænkelige område . Når salen er fyldt godt op, hjælper det - men den store lofthøjde - forhindrer en endnu bedre oplevelse.
Et særdeles levende gulv kan også skabe lidt ballade, hvilket vi også så hos Jonas - hvor kombinationen af et levende gulv (low freq. feedbacks) og storladen musik (fx Runrig) i dette levende lokale ikke er den bedste mix. Havde man knaldet dét anlæg op i et tættere/dødere lokale og havde valgt en mere tæt og ikke så komprimeret musik og havde haft muligheden for at "bas-tilpasse" (stående/modvente bølger) kunne anlægget have lydt vældig meget bedre, vil jeg tro. Her kan jeg måske også henlede opmærksomheden på, at HPM-100 måske ?? er fra perioden efter ca. 77 - 78, hvor JEG i hvert fald oplever, at hifiverdenen sætter mere fokus på diskantgengivelsen og en øget diskantgengivelse sættes lig med en bedre lyd, hvilket jeg nok ikke er enig i. Jeg kunne godt have tænkt mig at høre dette imponerende Pioneer anlæg i "det andet lokale" - med en tættere ikke-så-komprimeret musik.
Dog tænker jeg, at det kan være svært at lave en optimal lytteoplevelse, hvor både de pladsmæssige - praktiske - og lyttemæssige oplevelser kan gå op i en større helhed. Så jeg tænker, at jeg i hvert fald ikke vil lægge for meget i , hvad jeg hører, da de samme ting kan lyde radikalt anderledes i andre akustiske miljøer. Dette understegr langt hen ad vejen, at lokaler og højttalere har en ganske enorm betydning for den lyd, som når vore ører - nærmest uanset elektronikken undervejs - blot den har en vis kvalitet dog..
Jeg tror, jeg vil vælge at synes, at det fedt, at man kan se de dejlige anlæg, sparke dæk på dem- og høre dem spille, men vil ikke lægge noget særligt i lyden fra anlæggene grundet ovenståene. Dog vil jeg tro, at Leak/Radford gearet vil lyde godt i mange sammenhænge - den lyd sidder lidt fast i mine ører.
Jeg oplevede overhovedet ikke den episode med de forsvundne plader - så jeg føler mig uforstående overfor, hvad der egentlig skete.....men håber da, at alt løste sig.
Jeg er meget glad for, at vi kan mødes på denne måde - og glad for, at Peter m. frue igen kunne bidrage på denne fantastiske måde- Tak Peter for dit administrative arbejde og velvilligheden over for dette arrangement - det er episk!
Venligst
Freddy