(Un)Shure

Analog når det bedst

(Un)Shure

Indlægaf mcs_5 » man 31. okt 2011 02:38

Hvordan hænger det sammen med Shure pickupper og nåle?

Jeg har som tidligere nævnt en gammel M75MB type 2. Ved et reservedelsfirma kunne jeg få to typer nåle. Den ene er mærket N 75-6, og den anden N-75 EDI II. Begge typer passer mekanisk på pickuppen, men kan man bare "parre" Shure-dele på kryds og tværs?

N 75-6 minder tilsyneladende (Vinylengine) om M75MB. Begge har en sfærisk nål på 0,6mil og er beregnet til et nåletryk på 1,5-3g. Så langt så godt. Men på VE står der også at N75EJ Type 2 og N75ED Type 2 kan bruges som opgradering. Men sidstnævnte (som nok svarer til den nål jeg har) er beregnet til et nåletryk på 0,75-1,5g - passer den så på samme arm som de "tungtdrevne" sfæriske typer?

N 75-6 nålen fungerer i hvert fald - den spiller lige nu. Den anden bliver prøvet om en plade...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: (Un)Shure

Indlægaf mcs_5 » tirs 1. nov 2011 02:50

Og ED nålen fungerer også. Jeg testede med en ret slidt plade, og den "primitive" nål lyder bedst her. Støjen er mere generende med ED nålen.

Men er der ingen der ved lidt om Shure pickupperne? Det ser da ud til der er flere her der har dem :)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf zaragon » man 7. nov 2011 17:32

mcs_5 skrev:Og ED nålen fungerer også. Jeg testede med en ret slidt plade, og den "primitive" nål lyder bedst her. Støjen er mere generende med ED nålen.

Men er der ingen der ved lidt om Shure pickupperne? Det ser da ud til der er flere her der har dem :)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Hej Mikkel - der må være masser af os, der har kendskab til Shure p-u'erne. For mig startede det med en Dual 1229, der var "født" med en Shure, som så mange andre Dual'er var.. (suk - kan du tænke dig, at jeg bare smed den smukke, velfungerende 1229 ud i 2004, da den bare stod ubrugt hos mine forældre? tsk-tsk). AnywayZ: Nåleenheder - jeg mener at huske, at fa. ELTON i DK importerede dem, og de havde en masse på lager... ved ikke, om firmaet eksisterer endnu. Jo mere "simpel" en nåleslibning er, jo mere "tilgivende" vil den ofte være i gengivelsen - dette er så på bekostning af de fine "mikro-detaljer", de fleste af os gerne vil ha' med, MEN: Hvis pladen er småridset, vil de fine slibninger som "fine-line/Shibata/Pramanik/Quadrahedral/Sterehedron/VdH" mv.mv., og hvad de nu hed (og nogle stadig hedder) samle en masse "skidt" op af de gamle riller, og forsøge at gengive dem. Til gamle monoplader, er sfæriske nåletyper ofte stadig at foretrække. Jeg har selv f.eks. en Shure V5 og V3, og bruger dem faktisk kun, når jeg skal overspille 78'ere til min pc, hvor jeg så viderebearbejder signalet. Hertil har jeg en speciel "grøn" nåle-enhed fra Shure, med en passende nål der passer til 78'ere, som jeg let sætter i p-u'en.

øhhh - ja, det var vist mine "2-cents" lige nu... ;)

Bedste hilsener,
-Z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf dual1229 » ons 14. mar 2012 18:13

hej har lige erhvervet mig en dual 1229 med ortofon om 30 super spiller rigtig godt .
vil hører om du har en ide om hvilken olie/smøremiddel jeg skal bruge til min gamle fine svend ,
hilsen Finn
dual1229

Indlægaf vinyl » ons 14. mar 2012 23:36

Hej Finn,

Til at smøre din dejlige gamle Dual kan du anvende Gear olie!!

Hilsen
Vinyl
vinyl
Fritids Branchemedlem

Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Indlægaf zaragon » ons 14. mar 2012 23:38

dual1229 skrev:hej har lige erhvervet mig en dual 1229 med ortofon om 30 super spiller rigtig godt .
vil hører om du har en ide om hvilken olie/smøremiddel jeg skal bruge til min gamle fine svend ,
hilsen Finn

Til lykke med din 1229'er - det er en rigtig dejlig pladespiller. :cool1: Er du sikker på, du har brug for smøring? Du skal ikke smøre noget, medmindre du har specifikke problemer. Var 1229 ikke bæltedrevet, eller husker jeg bare forkert? (er jo blevet lidt "rusten" med årene, siden jeg havde min...). Måske har du brug for et nyt gummibælte - det kan fås f.eks. gennem e-bay. - Et eller andet sted, er jeg næsten sikker på, jeg stadig har brugsanvisningen på den... finder jeg den, skal jeg nok la' dig det vide - ellers kan den nok findes på Nettet. Jeg kan stadig få dårlig smag i munden, over at jeg smed min helt velfungerende 1229 ud i 2004... æv. -og den var bare helt velholdt i palisander-kabinet... hvor dum kan man være? :GFF:
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf pqrannes » ons 14. mar 2012 23:44

Jeg er enig.

Det kunne være fint med en liste (eller link til en), hvor de enkelt Shure pu og nåltyper blev lister (nemlig) op, så man kunne se, hvad der er OK og hvad der er TOTL (top of the line).

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf vinyl » tors 15. mar 2012 01:12

Dual 1229 er skam drevet af et mellemhjul :cool1:

Hilsen
Vinyl
vinyl
Fritids Branchemedlem

Indlægaf vinyl » tors 15. mar 2012 01:16

Måske kan dette link være til hjælp.

http://www.shure.com/idc/groups/public/ ... erence.pdf

Hilsen
Vinyl
vinyl
Fritids Branchemedlem

Indlægaf dual1229 » man 2. apr 2012 14:45

hej er der nogen der har en ide om hvorfor min dual 1229 ikke kører med optimal hstighed på 33 omdrejninger , har kigget og det virker som svinghjulet ikke rigtig rammer ved 33 omd , det virker fint ved 45 og 78 , hilsen dual 1229 , ps og hvis det er en rep kan det betale sig at få det lavet :( hvis jeg holder indmaden skævt kører den fint , når jeg samler den til ok ,så falder hastigheden ??
dual1229

Indlægaf henhlars » ons 11. apr 2012 16:45

Jeg har nogle gange haft fat i Svalander, der har de mærkligste ting på lager indimellem.

http://www.svalander.se/

Han har et udvalg af nåle til Shure-pu.er ;)
Marantz 2245, Thorens 166 II med Benz og SA AV 70 ht'er samt Cain CD incl. Audioquest kabler. Sudgen A48, A28II og andet, der ligger og.....
Brugeravatar
henhlars

Lokalitet: 2990 Nivå

Tilbage til Grammofoner