Anlæg til teenageværelse vs. 2 ;)

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Anlæg til teenageværelse vs. 2 ;)

Indlægaf mickr » fre 16. mar 2012 01:48

Lillebror ønsker sig nu også vintage på børneværelset :OLO: Ville et sæt bestående af en Marantz 1060, samt en 2020 tuner, efter sigende begge 100 % ok, ikke være en ret sprød start? Skal give 600,- men så skal sagerne også afhentes i Helsingør inden søndag aften (jeg bor i Århus). Anyways - 600,- for disse to er en no-brainer ikke sandt? Og det er forbudt at gå på guloggratis og overbyde :)
Brugeravatar
mickr

Lokalitet: Århus

Re: Anlæg til teenageværelse vs. 2 ;)

Indlægaf Fredmarantz » fre 16. mar 2012 01:57

En 1060 er en fin ting - med god Marantzlyd - hældende mod det varme. Hvis riaa'en er i orden, er den absolut vellydende. 1060 har intet relæ (kondensatorkoblet), så det giver et lille "thump" i højttalerne ved tænd - og sluk. Medmindre man kobler højttalerne ud (knap) inden tænd - og før sluk. 600,- for de to ting er ikke dyrt...men pas godt på 1060'eren især - den er en rigtig god sag, hvis man kan klare sig med de 2x30 strengt opgivne watt. På Mit anlæg er sådan en 1060 ganske fin og jeg mangler egentlig ikke noget i lyden med sådan én.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf kbekke » fre 16. mar 2012 02:10

mickr skrev:Lillebror ønsker sig nu også vintage på børneværelset :OLO: Ville et sæt bestående af en Marantz 1060, samt en 2020 tuner, efter sigende begge 100 % ok, ikke være en ret sprød start? Skal give 600,- men så skal sagerne også afhentes i Helsingør inden søndag aften (jeg bor i Århus). Anyways - 600,- for disse to er en no-brainer ikke sandt? Og det er forbudt at gå på guloggratis og overbyde :)

-Det kunne vi aldrig drømme om. Men til gengæld forventer vi så også at du får snedkereret et par ordentlige kabinetter til dem. Something like this:

Billede

:thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf mickr » lør 24. mar 2012 02:03

Puha det tør jeg altså ikke love at jeg får gjort med det første :)

Anyways - der står nu en 1060 og en 2020 hos flinke r-l-b i Humlebæk og venter på kørelejlighed til Århus, sammen med et sæt HD 400 Højttalere, som jeg er spændt på at høre. Jeg har fanget en grim sort Marantz CD 67 SE til ham også (sorry, ikke vintage) og nu skal jeg bare have fundet en lille billig pladespiller inden august hvor han har fødselsdag. Min plan er egentlig bare at have ham kørende her til august og så præsentere ham for en flot Marantz- pladespiller og et par lækre højttalere til jul og senere fødselsdage.

Hvis nogen skulle ligge inde med en billig, men velfungerende pladespiller, der vil passe til anlægget, hører jeg gerne nærmere.

Er der forøvrigt nogen der kender til Marantz' 5G højttalere?
Brugeravatar
mickr

Indlægaf Tonni » lør 24. mar 2012 18:47

Pas på at du ikke sætter den CD67SE til dit eget anlæg... :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf MDA » lør 24. mar 2012 19:40

Ja den Marantz CD afspiller er bestemt ikke dårlig :)
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf mickr » tors 3. maj 2012 01:29

Lille update: Min bror og jeg fik endelig tid til at teste grejet i weekenden og hold da op hvor den spiller godt den lille forstærker (Marantz 1060). Den kørte bare derudaf, uden så meget som en dråbe wd40 ;) Leonard Cohen, Dire Straits - selv Nirvanas Nevermind lød bare rigtig rart. Jeg glæder mig til at få lavet en sammenligning med min datters Sansui AU-555A ved lejlighed. Jeg tror Marantzen (måske mod forventning) lyder en anelse mere neutral. Forøvrigt intet THUMP ved tænd/sluk. Det eneste negative er at den har de samme irriterende små, små klemmeterminaler som Sansui'en. Selv lampeledning er bøvlet at få derind.

Tuneren (Marantz 2020) virker også fint, men der mangler lys i den store skala. Vi løftede skørterne på den og nød de flotte snoretræk. De der små "pærer" skál bare skiftes inden knægtens fødselsdag i august, men de er vist lidt "tricky" at montere? 2020 regnes ikke som en TOTL, men den er helt fin for mig. Min søn elsker fodbold og den kommer nok primært til at hente livetransmissioner af kampe, ned fra æteren til det lille kammer.

Højttalerne (Marantz HD 400) lyder nok sådan ca. som man kunne forvente: Ikke overvældende godt, men ok at starte med på værelset. Findes der små Marantz reolhøjttalere med lækker lyd?

Pladespilleren (Marantz TT-221, med OM10) har et par småskavanker og er bestemt ikke nogen skønhedsåbenbaring, men den spiller egentlig ok. Den skal klart udskiftes senere, sammen med højttalerne.

Og så den der CD67SE: Den får han ganske enkelt kun til låns, for altså øhm, den vil jeg gerne selv beholde... Jeg må finde en anden Marantz CD-spilledåse til ham, ved lejlighed. Så god en far er jeg bare ikke :oops:
Brugeravatar
mickr

Indlægaf eggers » tors 3. maj 2012 01:46

mickr skrev:Og så den der CD67SE: Den får han ganske enkelt kun til låns, for altså øhm, den vil jeg gerne selv beholde... Jeg må finde en anden Marantz CD-spilledåse til ham, ved lejlighed. Så god en far er jeg bare ikke :oops:

Ha ha ha – jægeren gik i fælden :lol:
Tillykke med sættet. Det er ingen dårlig gave, og en solid entré til hifi. :cool1:
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf Tonni » tors 3. maj 2012 06:49

Hi hi! Så du kunne ikke modstå fristelsen... Ja ja, god jagt!
Selv spiller jeg med en Marantz CD63SE modificeret med lc-clock. Og den har sat adskillige dyre maskiner på plads!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf mickr » ons 11. jul 2012 01:04

Nu nærmer knægtens fødselsdag sig (9/8) og vi skal have finpudset anlægget. Jeg har gnubbet og poleret og vi står nu med flg:

Forstærker: Marantz 1060 - flot - ikke rigtig noget at komme efter. Den lyder altså godt!

Tuner: Marantz 2020 - velfungerende og kosmetisk flot, men der mangler lys i den store skala. Det er vist nok nogle sære pærer der ligner sikringer, vi skal have fat i, og så vist også verdens mindste umbraconøgle. Kunne godt bruge et par gode råd her...

Cd-afspiller: CD67SE (til låns - for den vil jeg egentlig gerne beholde selv) :Thumpsup:

Fint nok alt sammen, nu de mindre glamourøse enheder, som jeg er knapt så stolt af at præsentere ham for:

Pladespiller: Marantz TT-221, med OM10, velspillende, men virkelig ikke særligt køn.

Højttalere Marantz HD 400 - meget uinspirerende, både at kigge på og lytte til.

Vi har endnu en bidragyder til fødselsdagsgaven og har dermed 500,- ekstra at lege med. Hvordan ville I spendere dem?
Brugeravatar
mickr

Indlægaf eggers » ons 11. jul 2012 01:45

Hvad med noget JBL højttaler fra samme era som forstærkeren? Der er tit fine sager til salg der ville passe godt. Om JBL lige er det bedste til Marantz ved jeg ikke, der skal du nok vente på indspark fra Freddy, men JBL højttalere er en del nemmere at finde end Marantz ditto, og de har – tror jeg – en kompatibel lydfilosofi. Hvis du vil gøre et 'røverkøb' (500 er jo ikke overvældende ;) ) så find nogle højttalere med ødelagt skumkant, køb et reparationskit på eBay og få dem tilbage til livet.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf Fredmarantz » ons 11. jul 2012 02:02

JBL (fra 70'erne) og Marantz passer fint sammen - det er i hvert fald en combo, som er født ind i den samme eller så'rn ca. lydfilosofi - det er bare lige, om man kan finde et JBL-sæt til de ca. 500 - det kan nok godt blive svært - vil jeg tro. Eggers idé med et par kantmøre mindre (fx L16 eller L26 - L36) JBl er dog slet ikke så tosset.
en 1060 sat til et mindre jbl-sæt er en rigtig fed lyd i mine ører. Ellers kunne man måske finde et sæt Scandyna/Arena A25 (kan nok med tålmod findes til den forventede pris) - som også lyder virkelig godt - og som helt sikkert vil passe fint med en 1060.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf mcs_5 » fre 13. jul 2012 01:53

mickr skrev:Pladespiller: Marantz TT-221, med OM10, velspillende, men virkelig ikke særligt køn.

Nå, er du ikke fan af guldplastik? :Skor:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf mickr » fre 13. jul 2012 14:41

mcs_5 skrev:
mickr skrev:Pladespiller: Marantz TT-221, med OM10, velspillende, men virkelig ikke særligt køn.

Nå, er du ikke fan af guldplastik? :Skor:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Hehe nej den er sgu lidt trist at kigge på, men den spiller sådan set udmærket.
Brugeravatar
mickr

Indlægaf mickr » tors 2. aug 2012 00:55

Puha - lige om lidt er der endnu en teenager i huset...

Nå men jeg har fået tiltusket mig et par dage helt og aldeles alene hjemme. Det er ret fedt, skulle jeg hilse og sige.

Sønnens anlæg står nu og spiller lystigt i stuen. Det har det sådan set gjort uafbrudt siden kl 8 i morges. Alt fra Nirvana (som han er helt vild med) til Ten Years After, over Leonard Cohen, Dire Straits, Public Image Limited, Radiohead, Sonic Youth og meget mere (inklusive lidt Bandstand, der godt nok blev pillet af i en helvedes fart, fy fan siger jeg bare), har fyldt stuen med vellyd.

Sådan her ser det ud i sin nuværende form:

3.jpg

Nej det er ikke fordi, jeg har hugget den der CD 67SE, at der står en Denon DCD-660 nederst. Marantzen er lånt ud til et andet teenageværelse. Pladespilleren er også en statist, idet den JVC JL A40, der også skal indgå i anlægget er strandet i Hjallerup.

Jeg synes selv at jeg er sluppet ret godt fra at få de to Marantz-drenge til at tage sig nydelige ud:

4.jpg

5.jpg

Det spiller jo altså bare fedt! Alt har lydt helt ok i mine ører, lyttevenligt og rart på en ikke anmasende måde. Den har ikke mange kræfter, den forstærker, men den disponerer meget overbevisende med det den har. Der er ikke noget der er for meget af, men jo selvfølgelig noget der er for lidt af: og det er informationer nederst i frekvensområdet.

Det skyldes jo nok først og fremmest disse herrer:

6.jpg

Alt andet end bas spiller de ganske overbevisende. To gange har de givet mig en dårlig lytteoplevelse i dagens løb: Førnævnte Bandstand-plade og så Gorillaz (hvis jeg nogensinde møder ham der mastrer deres plader, så slår jeg ham ned - jeg har en loudnessknap på min forstærker mange tak, og den er trykket ud! og dertil kommer så komprimeringen). Jeg kan faktisk meget godt lide noget af musikken - og min søn er vild med det - men jeg får altså hovedpine af den måde det er produceret på.

Nå det var et sidespring (og en anden tråd - måske). Jeg hev så mine Dynaco A45 - der i mine ører, godt kan spille bas, og så ikke ret meget andet, frem. De har et drejepotmeter bagpå så man kan koble diskanterne helt fra. Ned på gulvet med dem, og så Marantzerne ovenpå. Ja så savner jeg ikke længere noget...

7.jpg

Det kommer jo nok desværre ikke til at fungere ret godt på et ni kvadratmeter stort værelse, men her i stuen er det ganske glimrende!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mickr

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr