beovox s 60

Rosinen i pølseenden

beovox s 60

Indlægaf cdp » ons 11. apr 2012 23:14

Hej..
Med fare for at blive til grin herinde, kan jeg oplyse om mit seneste fund til 0 kr. Et par s 60 i god stand - lys eg - fineren skal under kærlig behandlig. Baffel og bagplade er jo noget plastkomposit og som nyt. Det samme er enhederne og stoframmerne. Godt så vidt. Var ellers lidt på jagt efter nogle redline, men de mørner jo i ophænget.
Har søgt lidt info på hhv. s60 og s75, der stort set er identiske på bestykning, men med lidt større volumen på s75.
Det bedste ved disse højtt. er jo, at de spiller rimeligt liniært synes jeg, men jeg kender ikke til filter og ville gerne høre fra evt. kendere om det er et svagt punkt, på s60. Desuden er de lidt effekttunge, 5w/96db/m, så desideret højtspillende er de jo ikke. ( ligner noget i retning af 108db ved fuld belastning) Frekv. er op givet til 36hz/ -8db , hvilke jeg synes lyder lidt optimistisk. Hvis nogen brænder inde med en kommentar, så fyr løs :Thumpsup:
Vh. Carsten
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Re: beovox s 60

Indlægaf Tube mania » ons 11. apr 2012 23:30

Ja...tror ikke jeg kan holde mig længere...tillykke med dem...jeg mener de spiller bedre end Red-Line...som jeg ikke er helt pjattet med. No offence...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf Captain Phoenix » tors 12. apr 2012 07:24

Tillykke med Beovox'erne. Dem behøver du ikke skamme dig over. :cool1:
Beovox S60 er - sammen med S45 og S75 - blandt de bedste Beovox'er og nemme at blive glad for (uden at de er i verdensklasse i nogle discipliner). Jeg ville klart vælge dem frem for RL-serien - og hvis du har/kan finde de org. aluminium trompet-fødder har du et stykke flot design (Jacob Jensen) oven i købet.
Jeg kan anbefale at skifte kondensatorerne i delefilteret til bedre typer (navnlig de der sidder i serie med enhederne - her har jeg haft gode resultater m Jantzen Cross Caps).
Den lyse eg bør slutbehandles m. bivoks (ikke olie).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Pinstrup » tors 12. apr 2012 07:51

jeg har selv haft st sæt S60 forbi for nyligt, og synes at det er en glimrende højttaler, den gør det meste rigtigt uden graverende fejl. trompet-fødderne er desværre lidt svære at finde synes jeg, hvis jeg havde haft dem tror jeg faktisk at jeg havde beholdt dem.
Jeg har en service manual som pdf hvis det har interesse?
Pinstrup
Pinstrup

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Sønderborg

Indlægaf cdp » tors 12. apr 2012 18:10

Hej igen..
Tak for de rosende ord :Thumpsup: . Som sagt skal jeg lige have egetræskabinetterne gjort pæne igen. Min første tanke var at spartle dem ud og lakere i sort højglans, med røde alulister, men det er måske lidt drastisk :cool1: Designet er jo typisk fra den serie. Mine forældre har beomaster 4400 med s75 højtt. og det spiller faktisk ganske godt. Bassen er jeg sikker på er den samme - og måske er der heller ikke meget forskel på de øvrige enheder. eneste minus er den lavere impedans, hvor 7000 radioen - og dem tidligere i denne serie, var tilegnet 8 ohm. Tror faktisk udgangen er den samme i dem alle - men 7000 radioen har 2-trins blæserkøling. Foden kan være trompet, men jeg ville helst finde den firkantede, som på foto i beovorld - men de er vel også svære at støve op. PS. bliver der et vintage arrangement på fyn? Vh. carsten
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf mcs_5 » tors 12. apr 2012 18:17

cdp skrev:PS. bliver der et vintage arrangement på fyn? Vh. carsten

Ja, når du inviterer :Skor:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf cdp » tors 12. apr 2012 18:36

Det må vi så finde ud af en dag :p
Lige nu er jeg lidt ophængt med arb., og som jeg kan læse herinde, er der helt sikkert andre brugere, der har et flottere og mere interessant anlæg at vise frem.
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf cdp » fre 13. apr 2012 19:14

et lille tillægsspørgsmål... egefineren er falmet lidt med tiden - og efter grundig slibning i dag, er de stadig lidt mørke. Er det en god ide evt. at bejdse dem lysere og bagefter lakere?? det der skulle spartles blev med trælim blandet med støv fra afpudning og rammer fint på farven...
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf Captain Phoenix » fre 13. apr 2012 20:20

cdp skrev:et lille tillægsspørgsmål... egefineren er falmet lidt med tiden - og efter grundig slibning i dag, er de stadig lidt mørke. Er det en god ide evt. at bejdse dem lysere og bagefter lakere?? det der skulle spartles blev med trælim blandet med støv fra afpudning og rammer fint på farven...

Hmmm... Ved nærmere eftertanke:
Jeg er temmelig sikker på, at S60'erne ikke blev lavet i egetræ, men kun i teak og palisander.
Hvis det er rigtigt, så er det jo lige meget hvor meget man sliber, så vil de fortsat være mørke (i forhold til hvis du forventer lys eg) - det er simpelthen den originale farve/tone. Kan du evt. lægge et par fotos op?
Se også http://beocentral.com/beovoxs60
Jeg synes (personligt synspunkt - I know) det er synd og skam at lakere dem - højglans eller ej - når de oprindelig er lavet af en "ædel" træsort (og tit matchede for parret).
Giv dem en slutbehandling med kornstørrelse 280 eller 400 og derefter en god træolie (fx. Junckers) et par gange - og træet kommer til gløde som da de var nye.
Ægte vintage som det bør være :Thumpsup:
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf cdp » tors 19. apr 2012 23:36

beovox s 60 sammenlignet med Itt sd245, sidstnævnte i ægte lys eg. (mener det må være samme træsort)
Billede
her nærfoto af front
Billede
og lidt fra den anden side
Billede
Der er desværre flere skader på fineren, så jeg vil lige overveje mit næste skridt.
Som Claus siger er det uetisk og forkert, at male eller tape acrylfiner på den ægte vare ;)
Har tænkt lidt på ny finer, men det skulle jo gerne flugte med alulisterne også, - sååååhh :shock:
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf Captain Phoenix » fre 20. apr 2012 08:51

cdp skrev:beovox s 60 sammenlignet med Itt sd245, sidstnævnte i ægte lys eg. (mener det må være samme træsort)

Hej Carsten
Det er svært at se på foto'ene. Beovoxen ser mørkere ud end ITTen - og en meget tør (og slebet?) teak ser meget lysere ud end en olieret ditto.
Beophile nævner heller ikke "oak" - kun Palisander/Rosewood, Teak og White.
http://beophile.com/?page_id=1540
Mindre finér-skader kan man sminke/farve med "tusch"penne, der findes til dette formål.
Større finér-arbejder er der andre herinde som har lykkedes med (vist bl.a. på et par JBL'er for ikke så længe siden - husker ikke lige tråden).
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf D.Duck » fre 20. apr 2012 16:36

Et lille bidrag i diskussionen om Beovox S 60 i eg.
Hvis du ser i et gammelt katalog m. prisliste fra 1976, er det opgivet at S 60 kan fåes i 4 udgaver : Teak, Palisander, Eg og Hvidlakeret. De kostede alle 1230,- kr.
Jeg har selv et sæt i egetræ.
Hvorfor Beoworld ikke nævner eg udgaven er lidt underligt, men den blev måske ikke markedsført i England.

Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC 209, TC-K770ES , TC-755 , TC-645 , Movic A2
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck

Lokalitet: Vestjylland

Indlægaf cdp » fre 20. apr 2012 17:04

Ja - vi skal jo lære hele livet... Det er lidt svært at se på disse foto, men Itt er nemlig også slebet rene for lak og derefter sæbebehandlet, hvilke for dem til at se lysere ud end klarlak. Men hul i det - skal bare lige ta mod til det næste skridt :D . Det færdige resultat skal jeg nok dele med jer herinde. : :Thumpsup: Tak for hjælp og input... Carsten
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf Allan. A » tirs 24. apr 2012 12:11

Tillykke med dem, jeg ved de spiller rigtig godt.

Det er en af de bedste, som Phoenix osse er inde på, kun overgået af M75-M100 samt de nyere M150, MS150 etc. RedLine ville jeg holde mig fra, det er en plastik konstruktion og de spiller ikke overbevisende godt.
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A

Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Indlægaf cdp » tirs 24. apr 2012 18:17

Tak for de rosende ord Allan :cool1: ... Selvom impedansen er lav, tror jeg ikke min 7000 radio får problemer, - jeg er jo også nået den alder, hvor kraftige lydtryk ikke er et must. Og som Claus skriver vil det være synd ikke at bevare det originale look, så jeg bruger lige lidt tid på en rigtig løsning. Ved I forresten om de originale ledninger med hhv. han/hun kan fås?? eller skal jeg bare indkøbe stikkene og montere selv. Desuden leder jeg efter de orig. fødder - dog ikke trompet... Alternativt kan de laves, men igen så ryger originaliteten ;)
Vh. Carsten
Mvh. Carsten
cdp

Næste

Tilbage til Højttalere