Tak for de mange pæne ord og gode kommentarer til beretningen om Sony STR 6036a'en - pqrannes, Fredmarantz, Lasse og jer andre. Det giver jo lyst til at lægge flere fortællinger ind - så her kommer en (lidt længere) om et par højttalere - mine første vintage B&O'er, som det nær var gået gruelig galt med...
For nogen tid siden købte jeg et par Beovox S45-2 inkl. de originale fødder til en meget rimelig pris.
Hvorfor jeg egentlig købte dem fortaber sig lidt… og jeg havde ikke nogen særlig forventning til højttalerne: Dengang i 70’erne, da de blev fremstillet og jeg begyndte at interessere mig for stereo og lyd, rynkede man lidt på næsen af (lyden fra) B&O. Jeg husker at en af ”hifi-guruerne” - Arne Sørensen fra firmaet Eltra, der stod for importen af Sony - noget respektløst kaldte B&O for ”Brummer & Overstyrer”. Det grinede vi så af dengang.
Nå – men selv om Beovox’erne så lidt forsømte ud, så spillede de uden fejl. Og designet er jo det klassisk Jacob Jensen (fotoet hér er af højttalerne senere i processen).

Faktisk spillede de rigtig godt – og dejlig musikalsk. Så en masse LP’er og CD’er kom på anlægget i weekendens løb – og den Luxman L-435, der i forvejen stod på reolen, fik lov at strække sine 2 x 110 Watt helt ud. Beovox’erne er godt nok kun specificeret til 45/75 Watt, men selv om de små 8” basenheder virkelig var på arbejde, gik det storartet.
Sådan så det i hvert fald ud…
For da jeg – mest af nysgerrighed – åbnede det ene kabinet, er dette hvad jeg fandt:

Varmen fra modstandende i delefilteret havde smeltet isolationen på en af ledningerne til delefilteret – og var godt på vej igennem den næste… 0,5 millimeter mere smeltet plastic – og der havde været en kortslutning (med fatale konsekvenser).
Nysgerrigheden var åbenbart en god ting!
Skaden måtte naturligvis udbedres – og siden højttalerne gjorde det så godt, tænkte jeg, at det var værd at gøre en ekstra indsats for at få dem til at lyde bedst muligt (indenfor rimelige økonomiske rammer – og med respekt for deres originale design).
Så her er hvad jeg gjorde.
Delefilteret:Kondensatorerne (3 stk. 15 µF) rummer to problemer: De er 30+ år gamle og bipolare typer. Ingen af disse ting er godt nyt. Alle 3 kondensatorer blev derfor skiftet (til Jantzen Cross Caps købt hos Dansk Audio Teknik for 45,-/stk).
Modstandende var blevet meget varme og ret mørke at se på. (110 watt er noget mere end 45 watt...)
De blev skiftet til nogle med højere watt-værdi. Til de to i serie med enhederne brugte jeg lav-induktions-typer og med køleplader (tihi – vel egentlig lidt overkill…).

Spolerne er af god kvalitet, så dem var der ingen grund til at gøre noget ved.
Alle komponenterne fik en omgang silikone-fuge (den billige fra Harald Nyborg) nedenunder for at absorbere vibrationer – og en kabel-strib til at holde dem fast. Slut med raslelyde inde fra kassen.
Ledningerne lod jeg sidde (man kunne have skiftet til tykkere/bedre typer).
Så kom turen til
højttalerenhederneDiskanterne er Philips 0160/T4 måske den mest udbredte (og mindst elskede?!?) Philips-enhed… Troels Graversen har i hvert fald en artikel om dem
http://www.troelsgravesen.dk/WWDT.htm.
Når man tager diskanterne ud af kabinettet og banker på dem, kan man høre nogle resonanser. Ikke ideelt. For at komme dem til livs (resonanserne – ikke diskanterne), skilte jeg enhederne ad og fyldte silikone i alle hulrum på bagsiden af plast-skjoldet/fronten. Det blev jævnet ud med en våd finger (se foto af plast-skjoldet på kabinettet lidt længere nede). Dome-/spole-delen blev sat forsigtigt på plads i magnetgabet igen og enheden atter samlet.
Mellemtoneenheden gjorde jeg ikke noget ved. Den er i øvrigt monteret i sit eget kammer, der – når skruet i kabinettet - fungerer som afstivning mellem front og bagside af kabinettet. Ganske smart detalje fra B&O hér.

Bas-enheden fik to striber Araldit for oven og for neden rundt om magneten, der i visse tilfælde kan gå løs (mest ved slag/transport og så er enheden kaput). Ophængene (der er af gummi og var hele) fik en omgang LaCross Rubber Conditioner – og blev lækre bløde(re) og blanke igen.
Kabinettet.
Næsten alle kabinetter kan med fordel være stivere/mere lyddøde – også Beovox S45’erens. Når man bankede på kabinet-siden fra top til bund var det tydeligt at høre, hvordan lyden ændrede sig: den var mest levende midtpå.

Derfor fik begge kabinet-sider pålimet et stykke Bitumen af den slags man bruger til at dæmpe vibrationer i biler (og ja: på indersiden af kabinettet - det sorte på fotoet ovenfor). Desuden satte jeg et stykke træ mellem de to kabinet-sider ca. midtpå (limet fast) kan også skimtes på foto'et.
Det hjalp på banke-testen – mere ensartet og ”døde”.
Palisanderfineren blev slebet - sluttende med kornstørrelse 600 (smooth!) og et par gange med Junkers-olien. Endelig fik fronterne nyt stof nu jeg var i gang… Så blev de rigtig sorte igen (og ikke sort-grå).
ResultatetFor det første: Højttalerne var blevet meget tungere – næsten 1 kg/stk (pga Bitumen, silicone, større kondensatorer osv.)
Men vigtigere: Hvad havde det betydet for lyden?
Jeg var gået frem efter sådan almindelig husmands-hifi-fornuft uden dybe videnskabelig begrundelse for de forskellige tiltag. (Den ene højttaler først – og så sammenlignede jeg med den anden/umodificerede før turen kom til den).
Bassen var blevet mere præcis og bedre kontrolleret. Den lød renere – og f.eks. en stortromme stoppede og startede mere præcist. Ikke en enorm forskel, men klart hørbart også på ikke-audiofilt materiale. F.eks. The Beatles “Abbey Road” (remastered) track 16 (Ringo’s trommesolo): Anslaget på stortrommen blev meget mere “punkt-agtig”, hvor den var mere ”booom-agtig” på den umodificerede højttaler.
Diskanten og
mellemtonen lød klarere –
meget klarere! Der var kommet mere luft omkring de forskellige stemmer og instrumenter: Hi-hat’s og bækkener lød mere sprøde og der var flere detaljer i lydbilledet. Selv på gamle – men gode – indspilninger som Dave Brubeck Quartet “Time Out” var det meget let at høre fremskridtet. Herligt at man for små penge og lidt "husflid" kan løfte lydkvaliteten så meget.
Jeg lavede en nær-felt måling af diskantgengivelsen fra 2 – 20 kHz (sinus-sweep med mikrofonen placeret 6½ cm foran diskanthøjttaleren).

Blå graf er den ikke-modificerede og rød graf den modificerede højttaler. Det er tydeligt at den umodificerede er meget mere “peaked” og taber niveau over 7 kHz. Dette stemmer fint med hvad jeg hørte – men ser voldsomt ud på graferne (først troede jeg ikke målingerne – men gjorde dem om flere gange med helt samme resultat). Det er helt sikkert kondensatorerne, der har hovedparten af æren - eller skylden - for dette.
Konklusion – var det besværet værd?
Hmmm…
Hvis man ser på det ud fra en økonomisk-rationel vinkel: Nej!
Det har vel taget 4-5 timer og kosten 3-400,- pr. højttaler at modificere dem. Det er helt usandsynligt, at jeg ville få dette ind igen (med en rimelig timeløn), hvis jeg skulle sælge højttalerne.
Men dét er netop pointen: De skal altså ikke sælges!
Jeg kender dem bedre end før. Jeg holder af at lytte til dem – og også af den tid der gik med at modificere (og skrive denne lille beretning). Faktisk holder jeg mere af dem end før jeg – næsten – tog livet af dem.
Så ud fra denne vinkel: JA – det var bestemt indsatsen værd!
Og måske kan det inspirere andre til at kæle for deres gode gamle højttalere. Held og lykke.