Gottschalck skrev:Du har temmlig mange af AR's modeller. Var det noget der solgte godt i Danmark?
AR fik en ordentlig optur i Europa i start halvfjerserne, det var dengang at både Det Kongelige Teater i Kbh og Covent Garden operaen i London valgte AR-LST og AR-6/7 højttalere som PA anlæg, det gav en virkelig god markedsførings-platform. AR havde etableret produktion i Europa, først i Holland i slut tredserne men i start halvfjerserne flyttede fabrikationen til UK. AR etablerede Skandinavisk Hovedkvarter i Danmark i 73/74, og salget gik virkelig godt dengang herhjemme; Blandt etablerede HiFi nørder/guruer, var det især AR-3a, der var in i et seriøst High-End anlæg i første halvdel af halvfjerdserne. Alle dem der ikke havde råd til den/de dyre modeller, købte så de mindre modeller 5, 2ax, 6, 7 osv for trods alt at være med på AR vognen, selv fik jeg råd til et sæt brugte AR-7 i et satellit setup med en hjemmebygget sub-woofer.

Salget blev så hjulpet yderligere på vej, af alle de "stjerner" indenfor musikken, der bekendte sig til højttalere fra AR og blev afbildedet i AR's brochure materiale: Louis Armstrong, Herbert von Karajan, Miles Davis, Karl Böhm, Judy Collins, Arthur Fiedler, Don Ellis, James Frey, Seiji Ozawa, Dietrich Fischer-Dieskau, Jerry Mulligan mmfl. og vistnok uden at de fik en øre for det (men de fik nok et sæt højttalere forærende). Edgar Vilchur forstod det der med relationship management længe før det blev et Harvard Buzz-word; Bemærk at Louis Armstrong annoncen er fra 1958:

Gottschalck skrev:Havde dog et sæt AR3 imp. og de gjorde det dælme godt, husker jeg.
Jeg har også et sæt AR-3a Improved, der er en Europæisk videreudvikling af AR-3a, med et forbedret delefilter uden potmetre, men med samme enheder og kabinet. Den lyder rigtig godt, og det er rent faktisk den højttaler jeg lytter mest på, da den passer bedst ift størrelsen på mit lytterum. Som et kuriosum, er AR-3a Improved en sjælden og relativt ukendt AR model i USA, men den findes der, især via en ret stor export fra fabrikken i UK til Canada.
Gottschalck skrev:Fixer du forøvrigt selv skumkanterne?
Ja jeg har selv lært mig teknikken, ellers var jeg da blevet ruineret.
Mvh Klaus