Jeg har dræbt en Beovox S25

Rosinen i pølseenden

Jeg har dræbt en Beovox S25

Indlægaf mickr » lør 19. maj 2012 01:24

Jeg var på besøg i en lokal genbrugsbutik og havde ikke mange splitsekunder til at træffe beslutning om at købe eller ej, da jeg faldt over et sæt S25. Jeg fik sat den ene til en grim Grundig receiver og kunne konstatere at der var lyd, og så løb jeg med dem. Planen var at de kunne indgå i et et af mine børneværelsessetups.

Ved en nærmere inspektion derhjemme så alt egentlig fornuftigt ud, dog føltes den ene basenhed underligt stiv. Jeg hev den ud og blev mødt af dette:

1.jpg

Er det ikke et relativt sjældent syn? Jeg tænkte at den der magnet da bare skulle mosles på plads, og det lykkedes da også med et ordentligt smæld, hvorefter membranen kom til at se sådan ud:

2.jpg

Jeg ville lige se hvordan diskantenheden ser ud bagfra, da jeg blev distraheret af ungerne og lavede denne skade med skruetrækkeren:

3.jpg

ØV!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af mickr søn 20. maj 2012 00:00, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
mickr

Lokalitet: Århus

Re: Jeg har dræbt en Beovox S25

Indlægaf Captain Phoenix » lør 19. maj 2012 05:00

Ærgerligt... :(
Det at magneten går løs er desværre ikke ukendt på nogle B&O-modeller.
Det hjælper jo ikke dig nu, men man kan give magneten en gang Araldit mens den stadig sidder hvor den skal...
Har desværre aldrig hørt om nogen, der har kunnet redde en basenhed når først magneten er skredet...
Der er iøvrigt et par ting som undrer:
Jeg har aldrig set diskanten monteret sådan på på S25 - der plejer at være en firkantet udskæring i fronten, som passer til enheden (ikke en rund mellem-ring). Kunne ligne "genbrug" af kabinet/front fra Beovox S22 - forgængeren der havde dome-tweeter m rund monteringsplade.
Og så plejer B&O ikke at have delefilter-komponenter monteret "løst svævende", men monteret pænt på et "board".
Hmm... måske er det bare sidste produktionsserie, hvor man har sparet på monteringen (eller nogen har fusket)?
Bruger "Dillen" (=Martin, bor i Bagsværd) på beoworld.org kan nok hjælpe med nye enheder, men det er sikkert billigere at finde et andet sæt (eller bedre: S22'eren m dome-tweeter - går for at være bedre).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf larsne » lør 19. maj 2012 08:27

det er desværre ikke nok bare at skubbe magneten ind igen, den skal centreres ret så nøjagtigt, og det er som regel en besværlig proces. Her har en forsøgt sig med en yamaha bas http://www.kameson.com/audio/NS-690-2.htm
larsne

Lokalitet: Holstebro

Indlægaf kbekke » lør 19. maj 2012 14:05

Jeg stemmer for at vi kategoriserer fadæsen som et medlidenhedsdrab og lader mickr slippe for yderligere tiltale

*run*
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf ole n 84 » lør 19. maj 2012 17:32

Jeg har måske et par basser hjemme ved di gamle, skal jeg se efter.
ole n 84

Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf mickr » lør 19. maj 2012 19:22

ole n 84 skrev:Jeg har måske et par basser hjemme ved di gamle, skal jeg se efter.

Jow tak, det må du gerne.
Brugeravatar
mickr

Indlægaf ole n 84 » lør 19. maj 2012 19:51

mickr skrev:
ole n 84 skrev:Jeg har måske et par basser hjemme ved di gamle, skal jeg se efter.

Jow tak, det må du gerne.

Det skal jeg nok, men det bliver nok førest en gang i næste uge.
ole n 84

Indlægaf ole n 84 » lør 19. maj 2012 20:38

Den jeg har er en seas 17tv-w
ole n 84

Indlægaf ferr31 » søn 20. maj 2012 14:50

Hej der er et par til salg her

http://www.qxl.dk/pris/hi-fi-tv-video/b ... 673181648/

ved ikke om prisen er rimelig, jeg kan evt. afhente og opbevare hvis det er.

Mvh.
Nils
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31

Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Indlægaf mickr » man 21. maj 2012 12:38

Hvis vi nu afholder et minuts stilhed for de små Beovoxer, kan vi så ikke blive enige om at lade dem reinkarnere på følgende (ikke særligt vintagekorrekte) måde:

Jeg afliver det sæt Jamo Concert II som jeg har stående på en human måde, og bortskaffer det sortmalede træ, og den korrekt afmålte mængde skumgummi, på behørig vis. Dette frigiver to Jamo W-20482 basenheder samt et sæt 20225 diskaner. I begge tilfælde "drop in replacements". De passer som fod i hose fysisk. Der er imidlertid tale om 8 ohms enheder og Beovoxernes delefilter er beregnet til 4 ohm. Hvad ville der egentlig ske hvis jeg bare satte de nye enheder til?

Min umiddelbare tanke er at stjæle alt fra Jamo'erne: Højttalerterminaler og delefilter og så simpelthen montere det hele i S25'erne, som jeg ved samme lejlighed ville afstive.

Hvad synes I?
Brugeravatar
mickr

Indlægaf Bent Egholm » man 21. maj 2012 13:44

Efter den hæftige krydsning bliver der vil nærmest tale om et sæt "Jamvox"......
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP

Geografisk sted: Holbæk

Indlægaf mickr » tors 31. maj 2012 01:06

Bent Egholm skrev:Efter den hæftige krydsning bliver der vil nærmest tale om et sæt "Jamvox"......

Jeg synes, Beojam lyder federe ;)

Anyways, de får nyt liv på et børneværelse i Frankfurt, hvor der skal stå lidt danish design vintage hifi hos en kær nyfødt udlandsdansker.

Jeg ved godt at det er dumt spørgsmål, men jeg har ikke kunnet google mig frem til et svar på mit spørgsmål om hvad der egentlig ville ske, hvis jeg bare erstattede alle 4 ohms-enheder med 8 ohms-ditto. Er det strengt nødvendigt at jeg flytter delefiltret med over fra de brutalt henrettede Jamo'er?
Brugeravatar
mickr

Indlægaf mcs_5 » tors 31. maj 2012 01:35

Ja. Et 4-ohms filter duer ikke til 8-ohms enheder.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Tilbage til Højttalere