Udgangsrørene er en lidt "nyere" udgave af de originale 4654, jeg har begge typer:
http://www.jacmusic.com/nos/EL50/index.htmOmbygningen er ikke helt frivilligt, kabinettet havde været brugt som fodbold så den krævede en total renovering.
Elektrisk var der ikke planer om ændre på noget, ikke andet end at skifte komponenter og dæmpe signalet lidt. Skæbnen ville så at ampermeteret var brændt af, det var også bulet og glasset var væk ! Jeg havde et andet meter som Bofa selv har brugt i senere modeller af denne forstærker type, så den har jeg brugt med god samvitighed. Det viste også at drosselspolen også var brændt af, til alt held havde jeg en liggende af næsten samme model, originalen er på 300ohm min er på 50ohm.
Så kunne der ikke gå mere galt, og der blev sat strøm til dyret, den spillede lystigt og alt målte som det skulle......
indtil en dag hvor jeg "lige" skulle høre lidt musik tændte forstærkeren... højtaleren brummede fælt, ensretterrøret blinkede som en blitzpære og nålen i amperemeteret var på vej ud af glasset !
Så var udgangstrafoen også død, det var det værste der kunne ske. Selvom jeg ikke er bleg for at ændre på komponent typer, så var MEGET uheldigt at udgangstrafoen skulle dø, den er med til at sætte lyden i forstærkeren og den ville jeg nødig ændre for meget på.
Men der var ikke andet at gøre end at komme op på hesten igen, til alt held lå der en enkelt trafo fra en V40 forstærker i min skuffe, så den har jeg brugt. V40'erens trafo er bedre end originalen men det var bestemt ikke planen at skifte udgangstrafo. Fik en god ven til at beregne ny komponenet værdier for tilbagekoblings kredsløbet.