Gode forslag til tonearm modtages!

Analog når det bedst

Re: Gode forslag til tonearm modtages!

Indlægaf his067 » søn 15. jul 2012 20:47

Ehapa skrev:
his067 skrev:
jcr1972 skrev:Okay, så er den måske slet ikke et uinteressant emne alligevel. Mht. SME 3009 armene, er der nogen direkte forskel at se på de gamle og nyere udgaver?

Masser af forskelle: serie 1 var tungere (højere eff. masse) end serie II, serie II Improved var endnu lettere.

Serie II improved havde en del resonanser ifølge poul ladegaards måle-resultater i High fidelity for mange år siden.

Hvis du skal bruge en Rondo Bronze ville jeg gå efter en Serie II (non-improved) men generelt vil jeg holde mig fra dem (og her taler jeg som en der tidligere havde både en 3012 og end Serie II imp). SME brugte jo gummityller i monteringspladen og det påvirkede lyden. samtidig var deres fatning til pickup-huset en meget simpel affære: et aluminiumsrør med en slids som havde to "vinger" som spændte imod armrøret. der sad godt nok en skrue i fatingen men den greb ikke fat om noget så fatningen sad ikke særligt solidt fast. SMEs nye 3012R har to skruer til at fastspænde fatningen så de er klar over problemet.

Jeg ville holde mig til en Rega eller en Mørch arm (Regaen kan man ikke justere azimuth på, så den er ikke ideel)

Mørch er gode, men til en Thorens 124 ville jeg vælge en kraftigere tonearm som Sme eller Origin Live.

Det er rigtigt nok, at Mørchen lyder anderledes på Thorensen: Jeg havde i mange år foretrukket Ortofon MC7500 frem for Jubilee'en på min Sota Star Sapphire. Men da jeg flyttede Mørchen over på Thorensen var Jubi'en helt klart at foretrække og MC7500 lød underligt blodfattig. Men helt fremragende var altså alligevel kombinationen SPU + Ortofon SMG 212, så Mørchen røg på EBay efter et kvart århundrede som den eneste arm, jeg brugte. Jeg er sikker på, at den ville lyde godt med en anden pickup, men nu blev det altså SPUen og Jubi'en, som blev hos os i Inches Lodge (og Mørch laver jo ikke et standard SME-fatnings armrør). Jeg tror, at hvis jeg havde fortsat med at lede efter en god pickup til TD124+Mørch, ville jeg også have fundet den, men nu blev det altså til SMG 212+SPU.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Kim Christensen » fre 20. jul 2012 14:29

Den her ser også ret fin ud til prisen (1000 NZ$ - ca 5000kr):

http://www.analoginstruments.co.nz/

Men nye bestillinger modtages først igen pr. februar 2013...

Holder den prisen er den da på listen over 12" jeg vil overveje til mit eget Garrard 401 projekt (hvis og når jeg får taget mig sammen).
Kim Christensen

Geografisk sted: København

Indlægaf Sorenki » fre 20. jul 2012 16:28

husk moms og told kommer oveni prisen - men den er klart at overveje!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf jcr1972 » fre 20. jul 2012 17:00

Ja det ser også ret fint ud, men vil nu ikke give 5000 for en arm. Vil allerhelst finde en god brugt en. Jeg må holde udkig efter noget brugbart i den nærmeset fremtid. Indtil videre lyder SME 3009 serie 2 og Mørch DP6 som gode alternativer. Jeg ved så ikke hvilket prisleje de ligger i, men kunne da forestille mig at de er sådan nogenlunde til at komme i nærheden af...
jcr1972

Indlægaf Kim Christensen » fre 20. jul 2012 21:08

En DP-6 Chrome 9" (billigste variant) koster dog over 11.000 fra ny så selv brugt vil den jo nok komme til at koste lidt. En UP-4 er nok mere realistisk at komme i nærheden af.

Ang. SME 3009 så ville jeg holde mig til den "ægte" Series II - altså styre udenom Improved varianten. Ihvertfald hvis du har planer om at bruge MC. Jo der findes nogle bløde MC'ere der sporer med lavt nåletryk men de er i undertal. Eller evt. en 3009R men den støder man ikke ofte på og den koster mere.

SKAL det være 12" tror jeg at den Jelco 750L er fin til prisen (tillæg prisen for et eksternt phono kabel). Men ellers er der jo noget så kedeligt og "ordinært" som en Rega.. Seneste variant af RB300 armen hedder RB303 og er god nok til gode MC'ere.

Mvh.
Kim Christensen

Indlægaf jcr1972 » fre 20. jul 2012 21:48

Er enig mht. Rega, og det bliver bestemt ikke sådan en jeg monterer :D Mørch UP4 bliver det heller ikke, for bryder mig ikke om unipivot ophænget (jeg er vist ret vanskelig)... Det er nok rigtigt at brugtpriserne er ret høje, og min første tanke var egentlig også sådan en SME 3009 serie 2 "non-improved". Nu kommer det vel meget an på hvilken MC man bruger, men som hovedregel skal compliance og armmasse vel passe sammen. Jeg må se hvad der dukker op hen ad vejen.
Det behøver slet ikke være en 12" arm, det var bare mere om der findes noget som ikke udelukkende er til pick-up'er med relativ lav compliance.

Mvh. Jan
jcr1972

Indlægaf Kim Christensen » fre 20. jul 2012 22:17

Mente nu ikke noget ondt om Rega derfor "" tegnene. ;) Men god jagt!
Kim Christensen

Indlægaf jcr1972 » lør 21. jul 2012 11:29

Kim Christensen skrev:Mente nu ikke noget ondt om Rega derfor "" tegnene. ;) Men god jagt!

Det gør jeg skam heller ikke, kan bare ikke se sådan én monteret på en 50 år gammel pladespiller... :Skor:
jcr1972

Indlægaf his067 » lør 21. jul 2012 14:25

jcr1972 skrev:
Kim Christensen skrev:Mente nu ikke noget ondt om Rega derfor "" tegnene. ;) Men god jagt!

Det gør jeg skam heller ikke, kan bare ikke se sådan én monteret på en 50 år gammel pladespiller... :Skor:

Billede :Thumpsup:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf jcr1972 » lør 21. jul 2012 15:05

his067 skrev:
jcr1972 skrev:

Billede :Thumpsup:

Hehehehehe, lige netop :QQS:
jcr1972

Indlægaf Tonni » lør 21. jul 2012 23:43

Kunne nu være værre! - Har næsten ikke fantasien til at se en UP4 eller en Black Widow der...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf his067 » søn 22. jul 2012 00:48

Tonni skrev:Kunne nu være værre! - Har næsten ikke fantasien til at se en UP4 eller en Black Widow der...

Billede

Men Jeg kan fandeneme ikke finde et billede med en Black widow, så du må nøjes med denne her:

Billede
Brugeravatar
his067
Redaktør

Foregående

Tilbage til Grammofoner