Lenco L70

Analog når det bedst

Lenco L70

Indlægaf Ehapa » lør 7. jul 2012 13:15

Hej, er der ikke andre her der har en Lenco L70 hvad synes i om den?, jeg købte min på Ebay.de for 900kr i flot stand, den spiller en del bedre end L75 synes jeg, det må man så måske tilskrive tonearmen vil jeg tro, faktisk synes jeg også den lyder en del bedre end
en Thorens 124 med sme 3009. Jeg har været hele turen rundt med alle de kendte mellemhjuls spillere ,og er endt med L70 :thumbsup:
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Re: Lenco L70

Indlægaf r-l-b » lør 7. jul 2012 15:08

min l70er spiller fortryllende og armen er fed både med denon 103 og med denon 102 mono pu
jeg skiftede plastmellemhjulet ud med et af alu fra en l75 - ellers står min umodded
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf lcd12 » ons 25. jul 2012 00:00

Tillykke med Lenco'en!
900,- er en rigtigt god pris for en så smuk - og angiveligt velspillende pladespiller
Jeg har længe været lidt forelsket i Lencoerne og '70'erne er ubetinget kongen - i min optik.
Jeg overvejer nu at finde frem til en til mig selv, men vil lige høre jer lidt mere om hvoran den spiller i sammenligning med andre vintage pladespillere.
Vil I komme lidt nærmere ind på jeres indtryk - fx i sammenligning med Garrard og Thorens td 124?

Tak, bedste hilsner Lars
lcd12

Geografisk sted: Vesterbro, København
Lokalitet: Copenhagen

Indlægaf Ehapa » ons 25. jul 2012 00:39

Det kan jeg godt da jeg har haft dem alle :QQS:

Garrard 301 , fedtleje. Bedste bas eller prat og slam som man siger på Engelsk, dog har den lidt mørk baggrund.
Garrard 301, olieleje, disse modeller har tit nedslidt hovedleje så lad vær med at købe en uden man kan checke den,
Lyder dog rigtig godt med kokomo-kit.
Garrard 401, nok den bedste Garrard ...allrounder.
Thorens 124, den kræver en større udskiftning af diverse dele/stumper, gør man ingenting er den sidst i rækken.
Lenco l70, bedste køb i forhold til ydelse, den er mere letbenet end Garrard, den originale tonearm er ganske god.

Garrard 301 er flot, og der er hug i bassen, men set over en bred kam fortrækker jeg Garrard 401 eller en lenco l70, men det er en smags sag, en Thorens124 kan også blive rigtig god.
Ehapa

Indlægaf bjerager » ons 25. jul 2012 11:51

Nogen der kunne sætte en mørch gs6a ind i den sammenhæng?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf lcd12 » ons 25. jul 2012 16:23

Ehapa skrev:Det kan jeg godt da jeg har haft dem alle :QQS:

Garrard 301 , fedtleje. Bedste bas eller prat og slam som man siger på Engelsk, dog har den lidt mørk baggrund.
Garrard 301, olieleje, disse modeller har tit nedslidt hovedleje så lad vær med at købe en uden man kan checke den,
Thorens 124, den kræver en større udskiftning af diverse dele/stumper, gør man ingenting er den sidst i rækken.
Lenco l70, bedste køb i forhold til ydelse, den er mere letbenet end Garrard, den originale tonearm er ganske god.

Garrard 301 er flot, og der er hug i bassen, men set over en bred kam fortrækker jeg Garrard 401 eller en lenco l70, men det er en smags sag, en Thorens124 kan også blive rigtig god.

Du skriver at den originale arm på Lenco'en er ganske god. Det er nu netop den som jeg er lidt loren ved. Er den ikke kendetegnet ved at være meget lidt fleksibel i forhold til justering?
Fx azimut og overhang?

Bedste hilsener Lars
lcd12

Indlægaf Ehapa » ons 25. jul 2012 18:12

lcd12 skrev:
Ehapa skrev:Det kan jeg godt da jeg har haft dem alle :QQS:

Du skriver at den originale arm på Lenco'en er ganske god. Det er nu netop den som jeg er lidt loren ved. Er den ikke kendetegnet ved at være meget lidt fleksibel i forhold til justering?
Fx azimut og overhang?

Bedste hilsener Lars

Jeg beholder min Lenco70 så original som muligt, dog skal den have en ny plinth da den gamle er faldet fra hinanden, så jeg benytter lejligheden til at lave en større hvori der også skal side en "12" tonearm, i den Originale
arm skal der side en Denon 102 Mono, jeg er overrasket over hvor god den Originale tonearm er så det ville efter
min mening være dumt at smide den væk, og hvis man vil lege med Lenco så gå efter en L75 som er meget nemmere at finde og billigere.
Ehapa

Indlægaf Ehapa » ons 25. jul 2012 18:14

bjerager skrev:Nogen der kunne sætte en mørch gs6a ind i den sammenhæng?

Jeg kan ikke... desværre.
Ehapa

Indlægaf his067 » tors 26. jul 2012 03:50

Ehapa skrev:
bjerager skrev:Nogen der kunne sætte en mørch gs6a ind i den sammenhæng?

Jeg kan ikke... desværre.

Jeg kan desv heller ikke. Men en observation: jeg prøvede ganske kort min GS6a imod min SOTA og GS6a røg efter ganske få minutter i skammekrogen. Den lød ikke særligt godt. Det var før jul og jeg har haft min GS6 kørende konstant siden da. Nu er motor/mellemhjulsstøjen faldet utroligt meget, så jeg har fået mod på at prøve den igen imod min TD124. Jeg tror Mørchen skal køres til i månedsvis (min har kørt uafbrudt i seks måneder!) før den lyder ordentligt.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf lcd12 » tors 26. jul 2012 08:46

Jeg har absolut tænkt mig at beholde den originale arm. Jeg er dog interesseret i at finde ud af hvordan man får det bedste ud af den.
Er der noget særligt man skal være opmærksom på ift match af pick up?

bedste hilsner Lars
lcd12

Indlægaf his067 » tors 26. jul 2012 19:04

lcd12 skrev:Jeg har absolut tænkt mig at beholde den originale arm. Jeg er dog interesseret i at finde ud af hvordan man får det bedste ud af den.
Er der noget særligt man skal være opmærksom på ift match af pick up?

bedste hilsner Lars

Den er tung som et ondt år: hold dig til pickupper omkring 20 c.u.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Ehapa » tors 26. jul 2012 21:29

Jeg overvejer også bare at smide en rigtig god pickup i den Lenco L70 og thats it!! :o .Efter min mening skal alt
det vinyl halløj være en Passion med gamle originale plader...jeg synes det bliver alt for dyrt med kvalitets riaa
pickup m.m, og i sidste ende får det måske bøllebank af en Usb-Dac til et par tusinde, det er ihverfald min erfaring,
Jeg har også en EMT-950 som bliver solgt om et par uger, så i sidste ende bliver det bare lidt Lenco-hygge :cool1:
Ehapa

Indlægaf Bent Egholm » tors 26. jul 2012 22:31

At en Mørch GS6 skal køre uafbrudt i et halvt år før den lyder godt et absolut nyt for mig....har haft min i over 10 år og skiftet motor for et par år siden, og overhovedet ingen problemer med lyden.
Jeg har vel efterhånden også haft min TD124 i snart 5 år uden problemer.
Mørch kontra Thorens? Jeg får meget svært ved at vælge, måske et par point i Mørch'ens favør....
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP

Geografisk sted: Holbæk

Indlægaf Kim Christensen » fre 27. jul 2012 16:53

For nylig røg der en L70'er med den ganske eftertragtede P77 arm på.

http://www.ebay.de/itm/ws/eBayISAPI.dll ... 500wt_1156

Prisen er en anden men jeg har set armen alene komme op i lignende prisleje.
Kim Christensen

Geografisk sted: København

Indlægaf lcd12 » fre 27. jul 2012 19:17

Ja, angiveligt en meget sjælden arm..
Der var en som var heldig
lcd12

Næste

Tilbage til Grammofoner