Glødespænding

Alt om GDS

Glødespænding

Indlægaf mellon » tors 26. jul 2012 23:44

Efter ungerne er flyttede, er der blevet et ledigt hjørne i huset og loddekolben er fundet frem fra gemmerne
efter 24 års pause.

Om det er alderen eller noget andet der trykker ved jeg ikke men det første projekt bliver nok ny forforstærker
med...............rør.

Lige nu er det kun læsning af artikler og diagrammer, ( har aldrig arbejdet med rør før) til inspiration
men der er en ting jeg ikke helt kan komme på det rene med.

kan jeg frit vælge om glødespændingen skal være AC eller DC ?
Vis der er frit valg hvad er så fordele/ulemper.

Vh Claus
mellon

Geografisk sted: Himmerland
Lokalitet: Veddum/Rønbjerg

Re: Glødespænding

Indlægaf mcs_5 » fre 27. jul 2012 02:08

Til en forforstærker ville jeg vælge DC - især hvis du med forforstærker også mener RIAA. Hvis rørene du bruger er perfekte, kan du sagtens bruge AC. Men hvis rørene er mindre perfekte (det er der mange der er), kan du risikere lidt eller meget brum i lyden med AC på glødetrådene.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf mellon » fre 27. jul 2012 09:59

Ok. og tak.
Det bliver uden Riaa del, den har jeg ekstern.

Ville det sige at glødespændingen skal være så "ren" som muligt, ville det være overkill at bruge Jensen 4 pol elektrolytter i forsyningen ?

Har kigget lidt på denne trafo
http://www.dhgate.com/f583-vacuum-tube- ... b5717.html
Er der nogle der kender den eller har handlet på siden ?

Er der lige som med transistor forstærker en fordel at køre med en trafo/strømforsyning pr. kanal

Vh Claus
mellon

Indlægaf Tube mania » fre 27. jul 2012 11:01

Nu ved jeg jo ikke hvilken konstruktion du har tænkt dig at lave, men her er nogle strøtanker.
En forforstærker uden RIAA er egentlig bare et linietrin med lidt forstærkning og med tanke på det udgangs-signaL som CD afspillere leverer skal der ikke forstærkes ret meget.

Dernæst er det vigtigt at holde en relativ lav udgangs-impedans...ellers kan kabler og den tilsluttede effekt del hurtig gøre indhug i de højeste frekvenser.

Hvad angår komponenter...de almindeligst forekommende standard komponenter er alt rigelig...når man vælger de gode fabrikater, men hvis man har for mange penge er der selvfølgelig masser af løsninger på det.

Det gør hverken fra eller til at have dobbelt strømforsyning i en forforstærker.

Men et godt potentiometer skal der til...findes der lige her. Nå ja...Mikkel har vist også nogle...
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... Categories

Som ex. er her diagrammer på noget som kan tilpasses enhver rørtype...dog bør ECC83 undgås da det kun har sin berettigelse der hvor dets store forstærkning gør gavn...som indgangs rør i en RIAA eller lign.

Transformatoren og droslen kan findes her; http://www.tube-town.net/index.html

1. trin tin giver forstærkningen (anodefølger) 2. trin giver lav udgangs-impedans (katodefølger)

BM, Forforstærkere med anodefølger i udgangen bør undgåes da de giver en kraftig impuls fra sig ved utilsigtet tænd og sluk med tændt effektdel...mangen en effekt del er stået af på denne måde. Den her starter blødt op og slukker blødt.

Billede

Billede
Senest rettet af Tube mania fre 27. jul 2012 11:13, rettet i alt 2 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf dfms » fre 27. jul 2012 11:09

mellon skrev:Ville det sige at glødespændingen skal være så "ren" som muligt, ville det være overkill at bruge Jensen 4 pol elektrolytter i forsyningen ?

Lytterne til glød behøver ikke være HighEnd, skal trafoen til glød ikke være på 5V AC = 6,25V DC.

mellon skrev:Er der lige som med transistor forstærker en fordel at køre med en trafo/strømforsyning pr. kanal

Ja :p
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms

Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Indlægaf mellon » fre 27. jul 2012 12:04

Tak for input :-) vis resultatet bliver godt kan det tænkes at næste projekt bliver ny RIAA.
Min CD'er (sony CDP-XB920E) har ikke mulighed for regulering af udgangssignalet.
Jeg er heller ikke sikker på at signalet fra RIAA'en bryder sig om at blive smidt igennem en passiv forforstærker ( pladespiller Pioneer PL 630)
Tror nok det ender op i noget ECC82 rør, så skal glødespændingen være noget med 12,6 v eller ?
Prøver Mikkel, alps går jeg nok ikke galt i byen med..
Er der nogle der har ider til en god ingangsvælger der er til at betale mindst 4 indgange helst 6.
hvad er en "relativ lav udgangs-impedans" tal på. kablerne er ca 4m pr side.
Tak for linket til Tube Town dejligt med lidt aftenlæsning.
Kan nogle anbefale noget god læsning om rør på nettet ?
Vh Claus
mellon

Indlægaf Tube mania » fre 27. jul 2012 12:58

Tjahh...alt er jo relativ, men under 1000ohm anser jeg som mindste krav...den viste har under 500ohm og det får en katode-følger med ECC82 også. Du siger 4meter kabel og i runde tal kan vi regne med 150pF pr meter..dvs 600pF + lidt sprednings capacitans. Så vi runder op til 1000pF og putter det ind i denne calculator og for en sikkerhedsskyld sætter vi også udgangs-impedansen til 1000ohm og får et resultat.

http://www.ekswai.com/en_lowpass.htm

Her kan udgangs-impedanser udregnes på forskellige rør og forskellige katode-modstande.

http://www.ampbooks.com/home/amplifier- ... -follower/

Det er utroligt...man behøver slet ikke at regne selv... :QQS: Der er sket noget siden regnestokkens tid :Skor:

Mon ikke Mikkel både har pot og omskiftere...han er lidt af en *whiz doctor* på det område...jeg mener han også har noget fjern-kontrolleret...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf mellon » man 6. aug 2012 01:22

Efter en weekend med kolben har jeg lavet noget som denne her
http://www.extremecircuits.net/2010/06/ ... upply.html
Er færdig men kom så til at fin tænke.
Er der nogle der ved vor hysteriske rør er omkring glødespænding ?
Ville de kunne leve med 13,2 v ? for så ville jeg arkivere de 2 forsyninger og kører med
en bly akkumulator istedet.
mellon

Indlægaf mcs_5 » man 6. aug 2012 02:21

mellon skrev:Er der nogle der ved vor hysteriske rør er omkring glødespænding ?

+/-10% står der i mange datablade. Jeg ville holde mig til +/-5%.

Ville de kunne leve med 13,2 v ? for så ville jeg arkivere de 2 forsyninger og kører med en bly akkumulator istedet.

Giver en blyakkumulator ikke præcis 12,6V?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Tilbage til Gør-det-selv-vintage