Jico SAS Nåleforsats

Analog når det bedst

Jico SAS Nåleforsats

Indlægaf mickr » tors 2. aug 2012 03:15

Jeg købte en pladespiller af en meget venlig bruger herinde for et par måneder siden; en Technics Sl 1500. Den er jeg godt nok glad for, og jeg skammer mig næsten over hvad jeg betalte for den. Den spiser bare alt hvad jeg serverer for den og formidler hvad der ligger i rillen på en, for mig at høre, gennemmusikalsk måde uden slinger i valsen af nogen art. Jeg har vilde planer om at beklæde den med bitumen indvendigt, og ellers plastre den ind i modellérvoks en gang, samt måske udskifte signalkablet. Ved købet var den monteret med en OM10, og den spiller sådan set også udmærket, men jeg har dog en formodning om at at noget bedre ikke ville gøre noget slemt ved lyden. Desuden ser sådan en Ortofon heller ikke helt "rigtig" ud på den gamle dame :oops:

Den flinke sælger sørgede for at jeg fik den originale pickup med (nålen var knækket af), samt en lille flaske med olie, som der er gjort plads til under tallerkenen. Der er tale om en fin National Panasonic EPC 270C II. Til denne pickup kan man tilsyneladende købe fremragende nåleforsatser fra den japanske producent Jico, en meget vellydende (siges det) hyperelliptisk samt en helt fantastisk SAS (Super Analogue Stylus) for sølle $133.00. En bruger på vinylengine rater den på niveau med en OM40. Har nogen herinde monstro erfaringer med sådan nogle fætre?
Brugeravatar
mickr

Lokalitet: Århus

Re: Jico SAS Nåleforsats

Indlægaf vinyl » tors 2. aug 2012 17:55

Jeg har ikke erfaringer med Jico SAS nålen på en Technics enhed, til gengæld har jeg særdeles gode erfaring fra en Shure enhed. Sporingsevnen er formidabel, grundstøjen bliver lavere, den øvre diskant bliver mere vægtløs og luftig. De samme egenskaber vil du sikkert også opnå på din enhed.'
Spørgsmålet er om du kan nå endnu videre for de samme penge ved at købe en ny pick up, teknologien på det område har jo ikke stået stille de sidste 20 år. Inden du får Jico nålen hjem kan du nemt risikere den koster dig kr. 1200.00 incl. fragt, PostDanmark gebyr, told og moms.

Hilsen
Vinyl
vinyl
Fritids Branchemedlem

Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Re: Jico SAS Nåleforsats

Indlægaf mickr » fre 3. aug 2012 00:30

Det kan der selvfølgelig være noget om, men man får vel næppe OM40-lyd for 1000-1200,- i dagens Danmark?
Brugeravatar
mickr

Lokalitet: Århus

Tilbage til Grammofoner