Model 16LS Stereo Integrated Tube Amplifier

Alt om GDS

Model 16LS Stereo Integrated Tube Amplifier

Indlægaf Loncar » tors 9. aug 2012 15:17

Hej
læser på nettet lidt om mods til denne lille rørforstærker.
En af de ting som kan gøres er at bygge en rør ensretter.

Er der nogen der kan give lidt instruks i hvordan jeg indkooperer det istedet for existerende?
tegning af forstærker og anbefalet rectifier.

Måske et forlet eller for svært sp. men jeg vil gerne tage chancen.

Billede
Billede

på forhånd tak
d.loncar
Loncar

Re: Model 16LS Stereo Integrated Tube Amplifier

Indlægaf jcr1972 » tors 9. aug 2012 20:09

Selvom du bruger rørensrettere, bliver du jo alligevel ikke fri for alm. dioder da trafoen ingen midtpunktsudtag har. Det er den funktion dioderne har i det øverste diagram. Desuden får du noget mere spændingsfald i forhold til diodebrokoblingen i forstærkeren. Da der heller ingen drosselspole er, risikerer du noget netbrum pga. den lavere ladekapacitet. Du skal i hvert fald nok regne med at gøre kondensatoren C11 + evt. C7 større, da det er her indgangstrinnene får deres forsyning, og den skal være fri for rippel. Du kommer nok til at forsøge dig frem, men jeg tror bestemt ikke du vil få en lydmæssig forbedring overhovedet. Husk også lige på at de 2 ensretterrør hæver strømforbruget på trafoens glødevikling,som derfor godt kan blive en del varmere hvis den ikke i forvejen er overdimensioneret.

Mvh.

Jan
jcr1972

Indlægaf rørglad » tors 9. aug 2012 20:51

Det står ikke klart om 1) du starter helt forfra med at bygge eller 2) blot ønsker at modificere en eksisterende forstærker?
Hvis 2):
Ville jeg blot indsætte en afbryder imellem første ladelyt og serie-modstanden før næste lyt. Derved opnår du en mulighed for at starte glødespændingen og derefter tilslutte anodespændingen når rørene er varmet op. Denne langsomme start er efter min mening den eneste gavnlige virkning af ensretterrør! (Er klar over, at der er andre meninger om dette, og at der tilmed er dem, som påstår at de kan høre forskel på ensretterrør!)
Hvis 1)
Er der frit spil når bare net-trafoen kan levere den (ekstra) glødestrøm, der behøves. Vil du tage skridtet fuldt ud, kan du lave en ensretter for hver kanal med f.eks EZ80 eller EZ90/ 6X4 (og to dioder). Men du behøver næppe 2 rør. Et stk. EZ81 kan nok lige klare opgaven.
Du skal være opmærksom på at anodespændingen bliver mindre og med lidt større ripple.
Første ladelyt må være max. 50 UF!!
rørglad

Lokalitet: 8800 Viborg

Indlægaf mcs_5 » fre 10. aug 2012 00:11

Du kan lave en brokobling med 6BY5GA også (men der skal nok to i parallel) - fire rør ialt. 6BY5GA er iøvrigt et 5V4GA med 6V glød. Den kombination med en rørensretter og to dioder giver bare et større spændingsfald og mere varme. De fordele der evt. er med rørensrettere (lydmæssigt) får du ingen af. Hvis du laver en fuld brokobling med rørensrettere, får du også fordelene med. Men du skal nok bruge en ekstra trafo til at lavere glødestrøm til ensretterne. Og husk at spændingen (og udgangseffekten) falder. Hvis du vil bruge den originale 220µF lyt, skal der en 5H spole eller lign. ind foran. Du kan så bruge f.eks. 47µF lige efter ensretteren.

Hvis du vil have en bedre strømforsyning, så køb dig en rigtig trafo og brug f.eks. et GZ34 som ensretter. Det er simplere, og giver meget mindre varme...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Loncar » fre 10. aug 2012 08:35

[quote="rørglad"]Det står ikke klart om 1) du starter helt forfra med at bygge eller 2) blot ønsker at modificere en eksisterende forstærker?[quote]

Det er en modifikation af eksisterende forstærker.

og tak for alle input. jeg må overveje hvad jeg vil. formålet var at få en langsommere start på rørene til forstærkeren.

hilsen d.loncar
Loncar

Indlægaf jcr1972 » fre 10. aug 2012 09:01

Jamen i så fald er den bedste løsning at indskyde en afbryder i anodeforsyningen. Det kan gøres lige før eller efter diodebroen, men inden ladelytten. Ellers kan spændingen godt stå og vokse sig temmelig høj på ladelytten inden anodeforsyningen er tilkoblet rørene. Hvis du ikke gider en ekstra afbryder kan du jo indskyde et lille relæ istedet, og lade en transistor trække det når der er gået et minuts tid eller sådan. Den slags er transistorer jo faktisk gode til :lol:

En anden ting jeg ville gøre var nok lige at splitte katodemodstandene på udgangsrørene op, så der er én til hvert rør istedet for én fælles for 4 rør.

Mvh.

Jan
jcr1972

Indlægaf dfms » fre 10. aug 2012 09:14

Loncar skrev:formålet var at få en langsommere start på rørene til forstærkeren.

Bofa KV40 har forsinket indkobling af anode og G2 spænding til udgangsrørene, det fungere via en spændingsreglator til forrørene, det gør at de også starter langsomt op. Konstruktionen er lidt speciel da den bruger et kviksølvrelæ med 60V spole, men måske du kan bruge kontruktionen til inspiration:

Billede
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms

Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Indlægaf mcs_5 » fre 10. aug 2012 14:53

Loncar skrev:formålet var at få en langsommere start på rørene til forstærkeren.

Det er ikke nødvendigt. De rør der bruges i forstærkeren behøver ikke langsom indkobling af forsyningsspændingen.

Men ellers kan man få relæer (typer som f.eks. 6NO30) der slår til efter nogle sekunder.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Loncar » fre 10. aug 2012 15:05

ok, så er der ingen grund til at ændre på det.

så vil jeg nøjes med lytter, metalchassis og nye undgangstrafoer.

hilsen d.loncar
Loncar

Indlægaf Loncar » fre 17. aug 2012 10:48

nu fik jeg købt en lækker kasse til at bygge det ned i, med 10mm alu front!
Nu er alle potmetrene (gevind) for korte?!?!?!

Får de i flere længder og evt. hvor?

hilsen d.loncar
Loncar

Indlægaf X-ray » fre 17. aug 2012 13:53

Mener bestemt at have set, at RadioParts "rsonline.dk" har forskellige forlænger ting til den slags problemer ;)

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Tilbage til Gør-det-selv-vintage