Om Accuphase E-202

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Om Accuphase E-202

Indlægaf Tonni » fre 17. aug 2012 08:33

Da jeg er ved at handle en sådan sag til huse, har jeg et par spørgsmål. - Det skader jo ikke at forberede en indkøbsseddel...

Det første er. Hvad er målene på de originale hovedlytter? Trods en del søgen på nettet, har jeg ikke kunnet komme det nærmere end ca ø40, men om det er rigtigt eller helt hen i skoven? Og hvad er højden på dem???

Det andet spørgsmål er, om der er nogle der har rodet nok med den model, til at ligge inde med den liste, over anbefalede erstatningshalvledere, som jeg ved Accuphase har publiseret i senfirserne en gang???

Andre tips om den "lille guldklump" omkring særlige fokuspunkter, er yderst velkommne. Det skulle undre mig, om jeg bliver den sidste til at kaste mig ud i dette projekt!
- Og man kan jo lige så godt fordrive ventetiden, på det måske bliver ens tur, med at dygtiggøre sig...

På forhånd tak!
Og god weekend!
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Om Accuphase E-202

Indlægaf X-ray » fre 17. aug 2012 09:00

Kan ikke lige huske det i hovedet - 35 eller 40mm - men kan finde ud af diameteren i løbet af dagen! Jeg har været med indover et par tråde, der omhandler E202 - omkring netop de ting du efterspørger - tror det er hér på Vintage.... eller måske H4... ;) . Lidt søgning.... den klarer du selv! Mener at "Lasse", "KlausM" og "LektorBlomme" var med...!

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf Tonni » fre 17. aug 2012 09:09

X-ray skrev:Kan ikke lige huske det i hovedet - 35 eller 40mm - men kan finde ud af diameteren i løbet af dagen! Jeg har været med indover et par tråde, der omhandler E202 - omkring netop de ting du efterspørger - tror det er hér på Vintage.... eller måske H4... ;) . Lidt søgning.... den klarer du selv! Mener at "Lasse", "KlausM" og "LektorBlomme" var med...!

Hilsen X-ray.

Hej X-ray!

Har været omkring flere tråde, både her og H4terror, men mener ikke at have set hverken halvlederlisten, eller målene på øldåserne. - Så vil glæde mig utroligt meget om disse kunne findes!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf KlausM » fre 17. aug 2012 10:14

Her er min lille viden om denne forstærker: Jeg har engang diskuteret E202 med Per Lungreen fra Audiophil (der er dansk importør af Acccuphase), og som jeg husker det, sagde han at de tre almindeligste fejl på alderstegne E-202'er er, power lytterne, højttaler relæet og volumenkontrollen.

Prøv evt selv at henvende dig til Per Lundgreen jeg mener at han påtager sig reparationer/vedligehold af alle Accuphase modeller. Jeg mener Audiophil ligger på Avedøre Holme: Stamholmen 193 F, 2650
Hvidovre

http://www.audiophil.dk/

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf TruthSpinner » fre 17. aug 2012 18:01

Jeg har den efterspurgte erstatningsliste et sted i gemmerne. Jeg har også et par udtjente filterlytter liggende, som jeg kan måle på - det må jeg rode frem i løbet af weekenden.

Det er ganske rigtigt at både højttalerrelæ, og volumenkontrol har det lidt svært med tidens tand. At power lytterne derimod skulle være et større problem end de andre lytter overrasker mig alligevel lidt - jeg ville ikke selv tøve et øjeblik med at skifte dem alle. Pålidelige kilder melder at Panasonic FM og dernæst FC er dem der bedst erstatter originalerne mht. lydsignatur.

Derudover har begge drivere drejepotmetre for bias og offset, som nok også vil have det fint med et skift. Strømforsyning og sikringskredsløb deler pcb og en del af transerne i sikringskredsløbet mærker også tidens tand. Cyklisk aktivering/deaktiveing, eller slet ingen aktivering, af højttalerudgangen er i hvert fald et problem man ser og jeg ville bestemt checke sikringskredsløbet før jeg løb efter nyt relæ. Der er også små transer på RIAA pcb der kan fejle, og sikkert også andre steder - jo dårlige lytter jo større risiko.

Bevar så vidt muligt de originale filmkondensatorer, da de har meget stor betydning for klangen.
TruthSpinner
Branchemedlem

Geografisk sted: Storkøbenhavn
Lokalitet: Taastrup

Indlægaf TruthSpinner » fre 17. aug 2012 18:02

Det kan nok være lidt vanskeligt at finde et nyt relæ, men man kommer langt ved et rense det med en glasfiberbørste eller lignende.
TruthSpinner
Branchemedlem

Geografisk sted: Storkøbenhavn
Lokalitet: Taastrup

Indlægaf Nillerviborg » fre 17. aug 2012 20:48

- Hvis du kommer ud over GDS Stadiet med den - Så skal den en tur til Jylland. Erfaringsmæssigt er timelønnen mere favorabel end i det østlige udkantsdanmark...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf Tonni » fre 17. aug 2012 21:58

Hej alle sammen!

Mange tak med de gode indspark! - Og tilbud!
Men da jeg ikke er helt ude at svømme, med en loddekolbe, regner jeg med at prøve DIY vejen.
- Selv om jeg primært har fusket med rør(slæder) til nu, har jeg dog haft gang i andre halvlederprojekter...
Har rodet med elektronik siden puberteten, og er de 45. - Har haft en professionel karriere inden for elektronik. - før det blev for stressende, og familien måtte prioriteres... :p :lol:

Men grunden til mine forespørgsler, er da dels at forsøge at samle nogle guldkorn, og at undgå at opfinde den dybe tallerken igen! - Og derfor, samt af hensyn til andre kommende ejere af E-202'eren, alle mine spørgsmål!!!

Forresten har jeg smidt en spændende gang billeddokumentation i den her tråd, som jeg håber også kan være til inspiration og hjælp.

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf Tonni » fre 17. aug 2012 22:16

Kan lige suplemere med at jeg har fået at vide, at diameteren på hovedlytterne er ø40mm (Tak X-ray)
Og at dyret, når det kommer i hus, bliver gået gennem med lcr-meter og esr samme, samt hvad der ellers skulle vise sig nødvendigt. Det kommer til at tage en he.... tid! - Men bare man tager eet modul af gangen, går det nok! :lol:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Tilbage til Vintage transistor-udstyr