Technics SL-D2

Analog når det bedst

Technics SL-D2

Indlægaf minfi » ons 29. aug 2012 18:03

Hej her...
Jeg har fra min kælders dyb fremgravet et ungdomsminde..en Technics SL-D2 pladespiller...
Jeg købte den i tidernes morgen af en kammerat som ..om jeg husker ret..kobte den engang han arbejdede i Grønland.
Den har stået stille i adskellige år...jeg ved ikke engang om den overhovedet kan spille...endsige dreje rundt...!!
Den gamle forstærker og alt den andet grej er forlængst gået til de evige hi-fi marker...og spiller sikkert lykkeligt i elektronikhimlen..fred være med det!!

Nå.. men hva ka jeg bruge SL-D2'eren til??
Kan man overhovedet få reservedele til sådan en gammel svend??
Jeg ku tænke mig at remmen er blevet noget slap!!
Kan jeg få nogle bud på evt andet rimeligt udstyr som kan spille sammen med D2'eren??
minfi

Re: Technics SL-D2

Indlægaf mickr » ons 29. aug 2012 18:27

SL-D2 er direkte drevet så der er ikke nogen rem at skifte. Sæt den da til og se om den kører.
Brugeravatar
mickr

Lokalitet: Århus

Indlægaf minfi » ons 29. aug 2012 18:38

Hehe...den ka skisme køre rundt....!!
Men hva andet grej ska jeg ha??
Som f.eks forstærker og højttalere..( jeg er en fattig og halvgammel rengøringsmand!!)
Jeg tænker på hvilke mærker er at foretrække..og hvilke ska jeg holde mig fra??
Det fremgår vel ret tydeligt at jeg ikke har meget forstand på disse ting..ikk??
Derfor spørger jeg (dumt måske)..
minfi

Indlægaf mickr » ons 29. aug 2012 18:55

Nu skal du lige vide at jeg ikke er den klogeste mand herinde, men jeg har hørt at Technics receivere fra 70'erne skulle spille udmærket. Hvis du ikke har behov for at kunne spille højt var denne måske et bud:http://www.dba.dk/receiver-technics-sa-5150/id-84990801/ Tror faktisk at det er en flink bruger herinde der sælger den :D Så mangler du jo bare et par fornuftige højttalere.
Brugeravatar
mickr

Lokalitet: Århus

Indlægaf kbekke » ons 29. aug 2012 20:51

Det er hverken den værste eller den bedste pladespiller Technics har lavet. Men hvis den ikke fejler noget, kan du helt sikkert få rigtigt meget god lyd ud af den. Både med moderne og vintage-grej.

Præcist HVAD det skal være afhænger af mange ting - hvormeget vil du ofre, hvilken musik vil du lytte til, hvor stort et rum skal du spille op osv. osv.

Under alle omstændigheder skal du have en forstærker med dedikeret phono-indgang. Det er ikke normalt på moderne forstærkere, men grej fra 80'erne og 70'erne vil som regel have en eller flere indgange til pladespiller. Ellers kan man købe en separat riaa-forstærker som sættes imellem pladespilleren og en almindelig linjeindgang på forstærkeren.

Du skal formentlig også tænke på en ny pickup. Hvis du bare skal igang, så er der mange, der synes, at en Audio Technica AT95 er et godt bud på en billig pickup, der virker og spiller ok. Søg lidt på nettet og bestil den evt. hjem fra udlandet. Den burde kunne fåes for mellem 250,- og 400,- kr. Hvis du så bliver hooked for alvor, kan du altid købe en dyrere senere.

Du burde sagtens kunne sammensætte et rigtigt fornuftigt anlæg omkring din Technics for mellem 1000,- og 1500,-

ps Hvis du ikke føler dig helt skarp på det der med at sætte en pladespiller op og tune den ind, så prøv at alliere dig med en, der kan lære dig kunsten eller spørg løs her på forum. Der er masser, der gerne vil hjælpe.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Captain Phoenix » ons 29. aug 2012 20:59

mickr skrev:Så mangler du jo bare et par fornuftige højttalere.

Det kunne f. eks. være et par B&O S45, som er en vellspilende og omgængelig højttaler, der klarer de fleste musik-genrer med godt resultat - http://www.guloggratis.dk/radio-tv/hojt ... beovox-s45
Så skulle du være kørende for 500,- (minus det du kan få sælgerne til at slå af prisen). :cool1:
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Allan. A » tors 30. aug 2012 13:10

Det er en ganske udemærket pladespiller, jeg arvede en efter min far og smed en Ortofon OM10 på dyret. DEt løftede lyden endnu mere
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A

Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Tilbage til Grammofoner