Odd looking Akai SW-120 højttalere

Rosinen i pølseenden

Odd looking Akai SW-120 højttalere

Indlægaf pqrannes » lør 8. sep 2012 21:18

Min loppemarkedgale søster (det er også hende med kassen med jazz-cd'er ( se evt. viewtopic.php?f=587&t=2528) fandt mig et par sært udseende højttalere.

Nu fik jeg dem endelig hjem - efter et par måneder og via mine (gamle) forældre som mellemstation.

Der er tale om et par japanske Akai SW-120 højttalere af indlysende høj skulpturel værdi;

Billede
[billedet er lånt fra nettet]

Diskanten sidder i sit eget lille metalomkransede hul i forsiden, upåvirket af frontstoffet, mens 10'' bassen for lov at spille gennem de flotte pinde på fronten. Nu spiller de via den også nysfundne Karman/Harmon HK 630 receiver (også made in Japan men vel designet in the USA?)
.
Lyden af disse højttalere, som har ganske lette kasser med et minimum af dæmpemateriale og en enkelt lille kondensator som delefilter (og af denne combo?) er overraskende åben, fri og nærværende - sådan som jeg har lært at sætte pris på det via mit OB-setup. Jeg er godt nok overrasket. Dejligt at det kan gå sådan.

Her er Akais præsentationsark med deres højttalerprogram anno 1973(?):

Billede

Højttalerne (der har mono jackstik bagpå) synes måske at være lavet til Akais spolebåndoptagere med indbygget forstærker

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Re: Odd looking Akai SW-120 højttalere

Indlægaf CARS10 » lør 8. sep 2012 22:59

Hmm. dem kan jeg godt nok ikke genkende fra dengang, men jeg tror ikke at de har været solgt herhjemme. Jeg har heller ikke set dem i hifi blade og lign. Det er også lidt mystisk med de jack stik bagpå. Jeg tror de har været til det amerikanske marked, for jeg kan ikke huske, at man har brugt jackstik til hjemme højttalere.
carsten
CARS10

Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Indlægaf pqrannes » lør 8. sep 2012 23:04

CARS10 skrev:Hmm. dem kan jeg godt nok ikke genkende fra dengang, men jeg tror ikke at de har været solgt herhjemme. Jeg har heller ikke set dem i hifi blade og lign. Det er også lidt mystisk med de jack stik bagpå. Jeg tror de har været til det amerikanske marked, for jeg kan ikke huske, at man har brugt jackstik til hjemme højttalere.
carsten

Aha, et par "Grønlændere" fra Thule basen? Ja, hvorfor ikke?

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf CARS10 » lør 8. sep 2012 23:10

Ja, det kunne det også være