Rørforstærker - dårlige kondensatorer

Rør i alle afskygninger

Rørforstærker - dårlige kondensatorer

Indlægaf Pedersen93 » fre 28. sep 2012 15:07

Hej alle sammen,

Jeg har fået fat i en gammel hjemmebygget guitar rørforstærker fra 60’erne, den lyder skide godt men støjer lidt, og har derfor nok brug for nogle nye kondensatorer, det er dog lidt svært at skifte dem på grund af forstærkerens opbygning, så jeg vil egentligt helst slippe for det.
jeg kan sagtens leve med støjen da den ikke er så slem, men jeg har før læst at dårlige kondensatorer kan beskadige eller ligefrem brænde transformeren af, så skal jeg skifte kondensatorerne nu eller kan jeg godt vente nogle år med at gøre det?

Håber at der er nogle mere erfarende ”rør-folk” end mig, som kan hjælpe …
Pedersen93

Re: Rørforstærker - dårlige kondensatorer

Indlægaf mcs_5 » fre 28. sep 2012 15:17

Pedersen93 skrev:men jeg har før læst at dårlige kondensatorer kan beskadige eller ligefrem brænde transformeren af, så skal jeg skifte kondensatorerne nu eller kan jeg godt vente nogle år med at gøre det?

Det kommer an på hvordan forstærkeren er bygget. Hvis du ikke har et diagram, så tag en masse billeder af indmaden, og upload dem et sted, så man kan komme med mere kvalificerede gæt og forslag.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Fredmarantz » fre 28. sep 2012 15:26

Det klassiske er opmærksomhed på rør (stand + evt. biasjust) - evt. støjende gamle modstande - elektrolyt-psu-kondensatorer og overføringskondensatorer - rensning af omskiftere/potentiometre..

Nu står du vel ikke for tæt på med din guitar? (der er jo brumindstråling til PU-erne fra forstærkeren.) - og er kablet ok? Har du koblet pedaler eller andre effekter (echo fx) imellem?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Pedersen93 » fre 28. sep 2012 15:59

Fredmarantz skrev:Det klassiske er opmærksomhed på rør (stand + evt. biasjust) - evt. støjende gamle modstande - elektrolyt-psu-kondensatorer og overføringskondensatorer - rensning af omskiftere/potentiometre..

Nu står du vel ikke for tæt på med din guitar? (der er jo brumindstråling til PU-erne fra forstærkeren.) - og er kablet ok? Har du koblet pedaler eller andre effekter (echo fx) imellem?

Vh
Freddy

Hej Freddy,

har skiftet et ecc93 rør og renset alle potentiometerene, nyt kable og jeg bruger ikke effekter, (kun naturlig overdrive) og står 4 meter fra forstærkeren når jeg spiller. men kondensatorene er 50 år gamle så det er nok dem som er skyld i støjen ... :( men det jeg er mest interesseret i at få og vide, er om kondensatorene kan skade forstærkeren.
Pedersen93

Indlægaf Pedersen93 » fre 28. sep 2012 16:05

Hej Mikkel,

Jeg har desværre ikke noget diagram, men prøver lige at se om jeg kan finde et lignende, hvis ikke må jeg som du siger uploade nogle billeder.

Tak for svaret.
Pedersen93

Indlægaf dfms » fre 28. sep 2012 16:12

Hvis kondensatorene lækker DC, kan det jo godt være de kan gøre skade. I den forstærker jeg lige har istandsat, var det min plan at bruge de originale blokkondensatore (for nostalegiens skyld), det fik hurtig en ende for de lækkede DC, med det resultat at tonekontrolen ikke virkede ordenligt, samt at det knaste og bragede i højtaleren nå jeg skruede på volumenkontrolen.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms

Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Indlægaf Pedersen93 » fre 28. sep 2012 16:28

dfms skrev:Hvis kondensatorene lækker DC, kan det jo godt være de kan gøre skade. I den forstærker jeg lige har istandsat, var det min plan at bruge de originale blokkondensatore (for nostalegiens skyld), det fik hurtig en ende for de lækkede DC, med det resultat at tonekontrolen ikke virkede ordenligt, samt at det knaste og bragede i højtaleren nå jeg skruede på volumenkontrolen.

Jeg er ret sikker på at de ikke lækker DC, forstærkeren lyder rigtigt godt og den knaser ikke på nogle af potentiometerene, det eneste er lidt støj på højtalerne når man ikke spiller.
Så de burde vel ikke kunne gøre den store skade på de andre dele i forstærkeren?

Tak for svaret. :cool1:
Pedersen93

Indlægaf Tube mania » fre 28. sep 2012 16:38

Jo...det kan de sagtens..overførings kondensatorerne mellem driver og udgangsrør kan trække BIAS op så rørene tager skade (kan ikke nødvendigvis høres). Det er meget almindeligt...de andre overførings kondensatorer som evt er def er det knap så farligt med. Her et simpelt typisk diagram over overførings-kondensatorerne er mærket...

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf Pedersen93 » fre 28. sep 2012 17:39

Tube mania skrev:Jo...det kan de sagtens..overførings kondensatorerne mellem driver og udgangsrør kan trække BIAS op så rørene tager skade (kan ikke nødvendigvis høres). Det er meget almindeligt...de andre overførings kondensatorer som evt er def er det knap så farligt med. Her et simpelt typisk diagram over overførings-kondensatorerne er mærket...

Aha, så de er altså de vigtigste at få skiftet, dem må jeg lige få tjekket og se om de er gode nok, men transformeren er altså ikke i så stor fare?

Tak for svaret!
Pedersen93

Indlægaf mcs_5 » fre 28. sep 2012 19:03

Pedersen93 skrev:Aha, så de er altså de vigtigste at få skiftet, dem må jeg lige få tjekket og se om de er gode nok, men transformeren er altså ikke i så stor fare?

Hvis kondensatorene lækker og rørene derfor trækker (alt) for meget strøm, kan det ødelægge både udgangs- og strømforsyningstrafoen.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Pedersen93 » fre 28. sep 2012 19:56

mcs_5 skrev:Hvis kondensatorene lækker og rørene derfor trækker (alt) for meget strøm, kan det ødelægge både udgangs- og strømforsyningstrafoen.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Ok, jeg må lige have målt lidt på det, men både udgangs- og strømforsyningstrandformeren har en sikring hver, så de burde vel gå først, og man kan vel også holde øje med at transformerne ikke bliver (for) varme?
Pedersen93

Indlægaf mcs_5 » fre 28. sep 2012 20:05

Pedersen93 skrev:Ok, jeg må lige have målt lidt på det, men både udgangs- og strømforsyningstrandformeren har en sikring hver, så de burde vel gå først, og man kan vel også holde øje med at transformerne ikke bliver (for) varme?

Sikringer beskytter mod brand - ikke ødelagte komponenter. Hvis sikringer skulle beskytte forstærkeren effektivt, ville de springe i tide og utide.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Tilbage til Vintage rør-grej