Tandberg Studio Monitors

Rosinen i pølseenden

Tandberg Studio Monitors

Indlægaf mashuro » søn 7. okt 2012 22:19

Hej allesammen,

Et par stykker af jeg ved godt at jeg har været på jagt efter sådan et sæt og jeg var så heldig at lokalisere et par forleden :D :D
Der er et par gode tråde om Tandberg men ingen decideret om deres Studio Monitors -på dansk anyway.

Men som sagt, jeg fandt et sæt , efter godt og vel et års tid seriøs søgen.
Min historie med Tandberg produkter er lidt frem og tilbage - jeg blev , som en flok andre , bidt af den famøse tråd på Hifi4All og så startede jeg med at finde TR200 med et sæt Hifisystem 20. fint lille sæt hvor jeg stadig har TR 200 som jeg bruger på arbejdet med et sæt TL 1520.
Jeg fik hurtigt blod på tanden og fik fat i et sæt Studio Monitors (SM) i palisander.
Dem fik jeg parret med en TR 1055 , fin lille fyr, som gjorde det fint men SM kan godt li`kraft så jeg fik fat i match made in heaven - en TR 2075 :thumbsup:
Billede
Alt var godt - indtil jeg mødte en pige - eller PIGEN som blev konen og det betød bl.a grundet fælles bolig at der ikke var plads til denne størrelse anlæg - "hvor skulle kravlegården så stå?" :? :|
Ak og ve sættet kom i den blå og før jeg vidste af det var al mit Tandberg fragtet til Norge.

BilledeBilledeBillede
Hvad var der så tilbage? Et sæt TL 2520 som jeg havde fået reppet og en flot sort Marantz 2235b, men jeg savnede ofte det gamle Match made in heaven.
Familien voksede og der kom flere kvadratmeter til rådighed og jeg øjnede en mulighed for at genforenes med SM igen.
Jeg fandt en 2075 syd for grænsen og x-ray var en ven i nøden og han gav den en overhaling :Thumpsup:
Billede
Billede

Nu var den ene del på plads og det spillede udmærket med TL 2520, og for sin vis nok hvis bare IKKE at jeg havde hørt kombinationen 2075 og SM.
Jagten blev indstillet forleden da jeg fik fat i dette sæt i teak med originale fødder
Billede
men der er lille måske skønhedsfejl ved dem
Billede
Der er på den ene HT dette hvide lag på de 2 diskanter - det har ingen betydning for lyden og der er frontstof på hele tiden men er der nogen her på siden der kan hjælpe med hvordan man evt får det væk?
for kønt er det ikke..
Billede
mashuro

Lokalitet: København

Re: Tandberg Studio Monitors

Indlægaf Sorenki » søn 7. okt 2012 23:19

jeg ville tage enhederne af kabinettet og sikre dem på en god arbejdsflade.
så ville jeg finde en gammel tandbørste, en klud og noget "rigtig ren" vinduesrens, og et låg fra en colaflaske.
start med plastikken og put lidt "rigtig ren" i colalåget og dyb tandbørsten og giv så det hvide en behandling.
derefter ville jeg fugte en klub med rigtig ren og så forsigtigt se hvordan jeg kan rense det sidste uden at beskadige enhederne overhovedet.
vær forsigtig og giv dig god tid. ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Lasse » man 8. okt 2012 19:34

Hej Mashuro,

Tillykke med dem! Jeg går selv og ønsker mig et sådan sæt til min TR 2075. Så det er jo godt at se at det kan lade gøre bare man er tålmodig. :p
Gad vide hvad markedsprisen er i dag for sådan et par? :ide: :p
Jeg må vist bare i gang med at efterlyse et par på DBA og så vente tålmodigt :thumbsup:

Lasse
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse

Lokalitet: Amager

Indlægaf mashuro » tirs 9. okt 2012 14:48

santashooter skrev:jeg ville tage enhederne af kabinettet og sikre dem på en god arbejdsflade.
så ville jeg finde en gammel tandbørste, en klud og noget "rigtig ren" vinduesrens, og et låg fra en colaflaske.
start med plastikken og put lidt "rigtig ren" i colalåget og dyb tandbørsten og giv så det hvide en behandling.
derefter ville jeg fugte en klub med rigtig ren og så forsigtigt se hvordan jeg kan rense det sidste uden at beskadige enhederne overhovedet.
vær forsigtig og giv dig god tid. ;)

Ok tak for rådet!
Jeg ved at de har stået 10 år uden at blive brugt og de har fået lidt fugt så det er en slags rust?

Lasse skrev:Hej Mashuro,

Tillykke med dem! Jeg går selv og ønsker mig et sådan sæt til min TR 2075. Så det er jo godt at se at det kan lade gøre bare man er tålmodig. :p
Gad vide hvad markedsprisen er i dag for sådan et par? :ide: :p
Jeg må vist bare i gang med at efterlyse et par på DBA og så vente tålmodigt :thumbsup:

Lasse

Hej Lasse,
Ja jeg kan , ved at følge din tråd, se at du er på samme side som jeg :cool1:
Du må poste på DBA og ruste dig med tålmodighed - men du er nu heller ikke helt ilde stedt med de 3520er.
Bare spørg Tanten 8)

Hvis du nu finder et sæt i palisander så er jeg klar på at bytte :D
Og betal nu ikke mere end max 4K, vel? så skal der også være fødder til for de betyder at de kommer til sit rette
mashuro

Indlægaf mashuro » søn 21. okt 2012 00:55

Har egentlig gået i tænkt lidt på hvad andre Tandberg SM ejere har sat dem sammen med.

Kan vi ikke få oplevelser som går på andet end Tandberg kombinationer frem? Jeg læste, vist nok på en norsk side, at en anden ejer havde sat dem sammen med en monster effekt for virkelig at få dem til at synge.
Jeg ved at PQR ynder at parre dem med et Luxman sæt?

Hvad bruger i ellers?
mashuro

Indlægaf stiv » søn 21. okt 2012 15:34

mashuro skrev:Har egentlig gået i tænkt lidt på hvad andre Tandberg SM ejere har sat dem sammen med.

Hvad bruger i ellers?

Hej mashuro, det sgu lækkert når ens længsler indfries :p så tillykke med de SM' 8)

Jeg havde en opstilling som vist nedenfor...kan huske det sådan, at de SM'er lød godt på det hele.

Når der blev spillet lp-plader, foretrak jeg så absolut TIA 3012A. Men marantz 2270' er også rigtig god, i sær på grund af tunerdelen...altid god sound.

Billede
Brugeravatar
stiv

Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Indlægaf Kberg » ons 28. nov 2012 13:38

Hej mashuro
Tillykke med de fine højtalere.. :OLO:

Jeg leder også efter et par igen; endnu et fruentimmer, samme historie :Pegefinger: :Pegefinger:

Jeg har brugt SMerer sammen med Pioneer A858, Hafler 120 og Dynacord PCA2250 (PA-bæst)
Min foretrukne kombination var med A858eren, det anlæg var helt ok...
Dynacorden var vild, mine SMere har spillet til flere gymnasiefester foran den. Det lød rigtig fint i store lokaler men under hjemlige forhold var der lovligt meget drive i bassen. Pioneeren var en tand bedre selvom den "kun" har halvt så mange kræfter.
Hafler' eren pillede jeg altid fra igen efter få dage...

Jeg ser at stiv også har hørt Deep purple, Machine Head på sine Studiemonitorer :cool1: jeg kan anbefale "Lazy" !!
Orglet der, lyder helt fint på SM..
Kberg

Lokalitet: Kerteminde

Indlægaf acj1980 » tirs 1. mar 2016 00:08

mmmh mere Tandberg, lad os fastslå at kvinder SKAL lære at lade mænd ha deres legetøj, de har deres eget, og det hedder tv, ugeblade, børn, babytøj, lyserøde ting, pyntenips, samt bolig indretning, men vores anlæg skal de SATME holde snitterne fra... :oops: :oops: :oops: sådan er det hvertfald blevet her på matriklen, selvom hun meget modigt har spurgt til hvorfor jeg ikke har små sattelit højtalere og en bum bum bas i et hjørne, mon hun er i tvivl om det nu? :lol: :lol: :lol: ej hun var blot nysgerrig og fik så forklaringen, jeg håber de stadigvæk spiller godt ;)
acj1980

Indlægaf msvendborg » lør 15. okt 2016 18:51

Kan melde mig i koret.
Har for meget nyligt fået et sæt SM og de spiller forrygende.
Jeg har parret dem med en Sony 730 ES forstærker og det spiller godt.
Har dog også nogle andre meget kraftigere effekttrin, men de bruges til et aktivt setup, så dem sætter jeg nok ikke til.
Jeg føler egentlig ikke de behøver mere saft end de får, men al min erfaring siger mig at mere strøm altid er at foretrække.
Det kommer til at vare længe inden jeg skiller mig af med de her SM :-)
msvendborg

Geografisk sted: Ama´r
Lokalitet: Cph

Indlægaf cdp » lør 15. okt 2016 20:41

Nu håber ikke nogen bliver såret, men jeg har aldrig hørt sådan et par Tandberg - derfor stiller jeg følgende spørgsmål: Hvordan lyder de forhold til ex. Beovox M-100 og Jamo cbr-1304 ?? Mht. størrelse ligner de lidt.. ;) - og sidstnævnte husker jeg..
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf alfatron » lør 15. okt 2016 23:22

Jeg tror de er mere stive i betrækket i forhold til et godt sæt 1304, der er jo også en lille forskel, trykkammer mod bas-refleks
alfatron

Indlægaf msvendborg » søn 16. okt 2016 18:37

Jeg vil klart sige at et sæt SM sætter de Jamo til vægs. Har kke haft de B&O :-)
msvendborg

Indlægaf alfatron » søn 16. okt 2016 18:41

det er vel også efter hvad ørene vil høre ;-) uden at fornærme nogen
alfatron

Indlægaf msvendborg » søn 16. okt 2016 19:04

Det er korrekt :-)
msvendborg

Indlægaf his067 » søn 16. okt 2016 19:16

B&O 5700 er nogle af de bedste højtalere jeg har hør: Lidt svampede i bassen, men resten er bare rigtigt godt og klart.
Thomas (ældste søn) har mine MS150 som han er mægtigt glad for, men jeg synes at 5700 er bedre.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Højttalere