Delefilterhjælp til Bofa (for de dovne)

Alt om GDS

Delefilterhjælp til Bofa (for de dovne)

Indlægaf pqrannes » søn 7. okt 2012 17:46

Jeg købte det Bofa diskant H5 cellehorn, som for et par uger siden var til salg på guloggratis.dk.

Larsne har hjulpet mig med at få det fra Sønderborg til Midtjylland. Tusind tak for det. Han skal nomineres til årets vintagehifier, hvis sådan en konkurrence dukker op.

Cellehornet ses nederst til venstre på det flotte billede som D. Duck vist lagde op her ved en anden lejlighed.

Billede

Det kunne være sjovt at prøve det, f.eks. med min Bofa bas/fuldtone, som jeg skruede ned i spejdernes loppehal tidligere i år:

Billede.

Men der skal jo deles, om ikke andet så for at beskytte diskanthornet, der i øvrigt iflg. D. Ducks dokumenteren her på forum, går helt ned til 1000 hz. Nu er delefiltre ikke noget jeg før har gjort i, og jeg er for doven til for alvor at læse op på det. Men jeg har jo jer, ikke sandt?.

Går jeg ind her (http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/XOver/) og skriver at diskanten er 4 ohm (det har jeg målt den til) og bassen 8 ohm (eller bedre 10 ohm som den måler) kan jeg se, at der skal en kondensator og en spole til. Spolen kan jeg vel undvære, hvis jeg er lige glad med om bassen skal skæres af opad?

Jeg har en kasse med delefilterkomponenter kunne vel godt finde nogle Jensen kondensatorer og prøve med. Er det sådan jeg gør?

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Re: Delefilterhjælp til Bofa (for de dovne)

Indlægaf Tube mania » søn 7. okt 2012 18:11

Ja da...det er sk..smart med de online calculatorer...man kan snart regne alt ud...uden at kunne regne.

Når det nu er er en fuldtone vil jeg foreslå 4khz som delefrekvens...så siger calculatoren 10uf 0g 0,32mH og i betragtning af det er et 6db filter er det godt for diskanten at komme lidt op af.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf jcr1972 » søn 7. okt 2012 18:21

Skal man ikke også tilpasse med en evt. modstand i serie med diskanten? Jeg hæftede mig ved at der måles 10 Ohm (DC) over fuldtonen, og det kan vel tyde på at det snarere er en 16 Ohms enhed, eller måske 15 som vist også var en slags standart i sin tid. Og hvis diskanten ligger på 4 Ohm skal den vel dæmpes en smule...? - Uden at vi selvfølgelig kender til deres respektive følsomhed.

Mvh.

Jan
jcr1972

Indlægaf pqrannes » søn 7. okt 2012 18:26

Tube mania skrev:Ja da...det er sk..smart med de online calculatorer...man kan snart regne alt ud...uden at kunne regne.

Når det nu er er en fuldtone vil jeg foreslå 4khz som delefrekvens...så siger calculatoren 10uf 0g 0,32mH og i betragtning af det er et 6db filter er det godt for diskanten at komme lidt op af.

Tak, Tube Mania.

Ja, online-udregnerne erstatter snart vores gamle hoveder.

Du nævner en drosselspole på 0,32mH; er det fordi du mener, den bør være der eller kan jeg klare mig uden?

Jeg har flere spoler på gamle delefiltre jeg kan bruge. Heldigvis står der en værdi på nogle af dem. Men kan man egentlig (nemt) måle sig frem til værdien af sådan en spole?

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Tube mania » søn 7. okt 2012 18:27

Jo..jeg synes du skal finde en spole og dermed skære diskanten af på 'bassen'...det er ikke godt når flere enheder spiller det samme område.

@jan
Ja jo..men mon ikke diskanten selv ruller af...jeg ved ikke hvor højt de går, men er den for kraftig kan en modstand på 4-8ohm indsættes. Så skal der laves en ny udregning for stigende impedans rykker ned ad på dele frekvensen.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf pqrannes » søn 7. okt 2012 20:11

I rodekassen med gamle delefiltre lå faktisk en 12uF/0,32 mH combo og ventede på dette.

Det blev så i første omgang uden en modstand ind over diskanthornet.

Jeg prøvede det og det lød sgu ikke godt. Jeg gider slet ikke beskrive, hvor ringe det lød.

Øv.

Så vendte jeg rundt på ledningerne, så diskanten fik kondensatoren og bassen spolen (som det skal være).

Nu lyder det sgu fedt. Mono, men fedt. Det Bofa cellehorn er en rigtig sweet ting.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Tonni » søn 7. okt 2012 21:26

ggg. Der tog du sgu fusen på mig! :D

Hvor er det dejligt at høre det kom til at lyde godt! - Så er jagten gået ind? ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf pqrannes » søn 7. okt 2012 21:36

Tonni skrev:Hvor er det dejligt at høre det kom til at lyde godt! - Så er jagten gået ind? ;)

Ja, selvom det er den mest rumlige monolyd jeg endnu har hørt, kunne det da være sjovt at ende med stereo. Basserne kan findes, cellehornet er nok sværere.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf kbekke » søn 7. okt 2012 22:11

pqrannes skrev:
Tonni skrev:Hvor er det dejligt at høre det kom til at lyde godt! - Så er jagten gået ind? ;)

Ja, selvom det er den mest rumlige monolyd jeg endnu har hørt, kunne det da være sjovt at ende med stereo. Basserne kan findes, cellehornet er nok sværere.

PQR

Det tror jeg ikke er umagen værd. Det der "stereo" er helt sikkert bare en modeting. Det går nok i sig selv igen, ligesom CD'er, farvefjernsyn og telefoner uden ledning...

:thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf mcs_5 » man 8. okt 2012 00:55

kbekke skrev:[farvefjernsyn og telefoner uden ledning...

Hvad snakker du om? Mit fjernsyn viser da nydelige gråtoner, og min telefon har ledning! Findes der andet?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf pqrannes » man 8. okt 2012 21:13

mcs_5 skrev: Mit fjernsyn viser da nydelige gråtoner...

Hvad er "fjernsyn"?

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Boptilyoudrop » man 8. okt 2012 22:05

:lol: Det må da være noget med okkultisme...
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf dfms » man 8. okt 2012 22:36

Mødte engang en gal mand, der påstod at man kan se fjernsyn på sin telefon :Skor:
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms

Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Indlægaf mcs_5 » man 8. okt 2012 22:39

Det må være tekst TV. Jeg kan kun se 2*24 tegn på min telefon ;)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Tilbage til Gør-det-selv-vintage