RØR-TEKNIK

Rør i alle afskygninger

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf kj2005 » tirs 16. okt 2012 20:48

Tube mania skrev:Det er en rigtig fint konstrueret forstærker...simpel og effektiv. Nå...den er er ikke helt den samme..jeg prøver om jeg finde mere om den anden udgave.

Billede

Jo, jeg er temmelig sikker på, at det er den samme CJ MV75 forstærker du har diagrammet på, men uden de små justeringer jeg fandt på en uklar og dårlig kopi af MV75.

Jeg ville egentlig bare have en anden vurdering af om kredsløbet omkring TL032 og højspændings forsyningen med de 5 transistorer ser fornuftig ud, før jeg begynder med print og wiring .

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Indlægaf rørglad » tirs 16. okt 2012 22:07

Ja umiddelbart ser den også for mig ganske simpel ud - bortset fra strømforsyningen.
Men ved nærmere eftersyn forekommer fasevenderen mig at være lidt af et mysterium?
Forstår ikke de to forskellige anode-modstande (som ikke kan justeres til noget, der ligner en ensartet størrelse) samt den afkoblede fælles katode-modstand (19K), som netop skulle frembringe det spændingssving, som styrer den anden halvdel.
Kan nogen forklare?
rørglad

Lokalitet: 8800 Viborg

Indlægaf rørglad » tirs 16. okt 2012 22:18

Efter at ha' set det efterfølgende diagram (MV 75), hvor nævnte "mishaps" ikke forekommer, kan man måske konkludere, at førstnævnte er en forenklet og fejlagtig reproduktion?

PS katode- modstanden er anført som 10K - ikke 19K, som jeg fejlagtigt skrev.
rørglad

Indlægaf Tube mania » tirs 16. okt 2012 23:44

Joo...det ser fornuftigt nok ud..D34,D35 er et par alm dioder (1N4148) som er fælles reference for begge comparatorer. D33 beskytter ingangen mod at løbe over forsynings-spændingen...det kan den nemlig ikke lide. Det vil ellers forekomme under udstyring.

Strømforsyningen er 2 stabiliserede serie regulatorer henholdsvis til indgang og driver...der skal bruges højspændings transistorer i udgangen af disse (Q3,Q5) og måske et par steder mere. Jeg skal lige have kigget lidt mere...

Bm. Den bør køre med KT88 som holder bedre til de spændinger.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf rørglad » ons 17. okt 2012 09:13

Hej Tube,
Jeg udtrykte mig ikke klart nok.
Strømforsyningen finder jeg ikke "simpel" - snarere avanceret.
Det er fasevenderen i forstærker delen, jeg ikke forstår! ( det først viste diagram)
mvh
rørglad

Indlægaf Tube mania » ons 17. okt 2012 10:29

Nåå undskyld, men svaret var egentlig også til kj2005, den kondensator tror jeg de har fået tegnet forkert...den skulle i stedet forlænges op til gitteret. Ang strømforsyningen...den kan jo laves på mange måder (smag og behag)...5 transistorer og nogle dioder...det går nok.

De har tegnet den på en lidt træls måde...så den ser unødig kompliseret ud. Reguleringerne har jo også til opgave at isolere de små trin fra udgangens dynamiske strømtræk da de trækker på samme bro...den kunne forbedres simpelt...blot vha en extra brokobling kun til de små trin. I min har jeg en vikling til selve udgangen og en anden til driver og indgang...sådan foretrækker jeg det.

Ang fasespitteren...den justering i sidste trin skyldes en ubalance som opstår pga katodemodstanden...det forklares tydeligere på side 3.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf kj2005 » ons 17. okt 2012 17:04

Tube mania skrev:Nåå undskyld, men svaret var egentlig også til kj2005, den kondensator tror jeg de har fået tegnet forkert...den skulle i stedet forlænges op til gitteret. Ang strømforsyningen...den kan jo laves på mange måder (smag og behag)...5 transistorer og nogle dioder...det går nok.

De har tegnet den på en lidt træls måde...så den ser unødig kompliseret ud. Reguleringerne har jo også til opgave at isolere de små trin fra udgangens dynamiske strømtræk da de trækker på samme bro...den kunne forbedres simpelt...blot vha en extra brokobling kun til de små trin. I min har jeg en vikling til selve udgangen og en anden til driver og indgang...sådan foretrækker jeg det.

Ang fasespitteren...den justering i sidste trin skyldes en ubalance som opstår pga katodemodstanden...det forklares tydeligere på side 3.

Tak for svar. Er det kondensatoren på " den AC koblede differential forstærker" ? se billede er det Cg2 kondensatoren du mener? du må gerne tegne i mit forsøg på at genskabe MV75...også på strømforsyningen .

"Rørglad" havde ikke helt fat i differentialtrinnet. Jeg fandt denne engelske udgave...forsøgte at oversætte men tidsrøvende. Google's oversættelse til dk er ikke god, men giver alligevel mening.
Link:
http://www.freewebs.com/valvewizard/acltp.html
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf Tube mania » ons 17. okt 2012 17:09

ovenstående tegning
Det er Cg2 som er kommet på den forkerte side af Rg2 (på det diagram jeg fandt)...på dit MV75 diagram sidder den rigtig...
Jo...jeg tror 'rørglad' er klar på det :-)

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf kj2005 » ons 17. okt 2012 17:12

Tube mania skrev:Strømforsyningen er 2 stabiliserede serie regulatorer henholdsvis til indgang og driver...der skal bruges højspændings transistorer i udgangen af disse (Q3,Q5) og måske et par steder mere. Jeg skal lige have kigget lidt mere...

Bm. Den bør køre med KT88 som holder bedre til de spændinger.

byggede for 22 år siden som den første røramp denne CJ mv75 kobling med EL34 og 450V over anoderne...12BH7a og 1/2 ECC83 .Forstærkeren kørte fint med 450V, men forsøgte aldrig med så høj en spænding som 590V.

Til den reviderede CJ MV75 rev. A-1 findes følgende komponent liste billede.

Så ja, du har ret, Q3 og Q5 er mje340.

Samt nogle originale foto's af MV75.
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » tors 18. okt 2012 16:39

Har lige fået tilsendt de fleste Conrad Johnson diagrammer fra Colorado. Kan det have interesse har hifi manden også diagrammer til de fleste CJ forforstærkere liggende.

Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf Tonni » tors 18. okt 2012 18:20

Det lyder utroligt spændende!!! - Mon der kunne være en chance for et sæt? Mvh. Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf kj2005 » tors 18. okt 2012 19:25

Tonni skrev:Det lyder utroligt spændende!!! - Mon der kunne være en chance for et sæt? Mvh. Tonni

Ja, jeg har de 5 pdf filer jeg modtog fra vennen om Conrad Johnson's MV45, MV50 og tre udgaver af MV75.
Jeg lovede, at filerne var til eget brug, dvs. jeg måtte ikke lægge dem ud på nettet uden at spørge Conrad Johnson først.
Filerne er ikke tydelige, men sammenholdes de tre CJ MV75 diagrammer med mit forsøg på en rentegning af MV75, går det.
Har du en adresse?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf Tonni » tors 18. okt 2012 19:31

Det kan du tro! Du har PB ;-)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf kj2005 » tors 18. okt 2012 19:35

Tonni skrev:Det kan du tro! Du har PB ;-)

Tonni , jeg har ikke tid...har du en mail så jeg kan vedhæfte filer?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf Tonni » tors 18. okt 2012 20:16

kj2005 skrev:
Tonni skrev:Det kan du tro! Du har PB ;-)

Tonni , jeg har ikke tid...har du en mail så jeg kan vedhæfte filer?

Mvh. Kim

Hej Kim!

Det er den jeg har sendt til dig via PB. Er i forvejen plaget af spam, så derfor prøver jeg at lade være med at dele min mail, for mange steder! ;-)

Med venlig hilsen.
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej