Dynaco højtalere

Rosinen i pølseenden

Dynaco højtalere

Indlægaf Gottschalck » søn 5. sep 2010 18:57

I forlængelse af købet idag af en Marantz 1050 forstærker købte jeg også disse her for en flad 50'er samme sted.
De ser ganske hæderlige ud, selvom én eller anden kegle har lavet to små huller i hvert kabinet (sikkert til en krog eller to)

Jeg mener at modellen hedder A-10 og de fremstår i den klassiske 70'er egefiner med hessianfronter og små forgyldte Dynaco emblemer. Diskanten er en Philips AD 160, men bassen kender jeg ikke. De skal lige åbnes ved lejlighed og tjekkes.

Billede

Billede

Billede

Billede

I forlængelse med dette indlæg kunne det være fint at hælde alle vintagefolkenes Dynaco viden ind her på denne tråd. Det fortjener de da.

Glæder mig til at genhøre disse gamle sager. :p
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Dynaco højtalere

Indlægaf Louis » søn 5. sep 2010 20:06

De laver nu nogle flotte højtalere! Har scandyna ikke også lavet en A-10?

Mener PQR, har dem hængende, eller også er det Dynaco modellen..

Tillykke med fundet i hvert fald. Også Marantzen :cool1:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf KlausM » søn 5. sep 2010 22:11

Gottschalck skrev:Jeg mener at modellen hedder A-10 og de fremstår i den klassiske 70'er egefiner med hessianfronter og små forgyldte Dynaco emblemer. Diskanten er en Philips AD 160, men bassen kender jeg ikke. De skal lige åbnes ved lejlighed og tjekkes.

En A-10 plejer at have en aperiodeisk port ligesom A-25, det har begge mine da, men de er tidlige med SEAS enheder.:

Billede

Står der ikke et model nummer på bagsiden?

Den bas ser spøjs ud, er den eftermonteret? Dem var jeg nu også løbet med til den pris, om ikke andet så for at få et sæt dynaco skilte til mine A-45, som sælgeren selv beholdt med en syg forklaring om, at de var af plastik og var forvitret.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf pqrannes » søn 5. sep 2010 22:16

Louis skrev:De laver nu nogle flotte højtalere! Har scandyna ikke også lavet en A-10?

Mener PQR, har dem hængende, eller også er det Dynaco modellen..

Tillykke med fundet i hvert fald. Også Marantzen :cool1:

Jo, jeg har 2½ sæt Scandyna A-10, men de har som KlausM rigtigt skriver akustisk ventil (med isolering).

Jeg har også et par med (andre) Philips enheder, men også med ventil.

Disse der er flotte og amerikanske i kasserne må være noget andet. M-10 måske?

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf Gottschalck » søn 5. sep 2010 22:30

Der står desværre ikke noget bagpå, der er kun et par skruer til højtalertilslutning. Jeg er ikke sikker på hvilken model der er tale om, men jeg havde for snart mange år siden et tilsvarende sæt med de samme enheder, så orginale tror jeg altså de er. Men et sæt M-10 ?? hmm det skal da lige Googles.
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Gottschalck » søn 5. sep 2010 23:17

Så er der et par billeder af 'dyrets inderste'.

Bassen kender jeg ikke. Ligner noget tysk saba/Isophon tam-tam???

Billede

Billede

Kedeligt filter må jeg sige. :( Det kan ikke have kostet mange basseører.
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf mcs_5 » søn 5. sep 2010 23:22

Hvad er der galt med filteret? En luftspole og en Jensen kondensator - det ser da fint nok ud. Skift bare den gamle lyt ud med en ny, eller evt. en filmkondensator.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Gottschalck » søn 5. sep 2010 23:26

Ok.
Det er bare usselt og noget billigt ud, synes jeg.
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Rolf Zetterberg » man 6. sep 2010 11:34

Kan kanske vara Dynacos variant av Scan Dyna M10 eller M15.Jämför måtten med dina!Basarna på bilderna kan kanske vara Peerless eller liknande.

Dina basar tror jag är Heco.Som vi vet var det ju en enda salig blandning av tillverkare i Dynacos högtalare....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Rolf Zetterberg

Indlægaf angute » man 6. sep 2010 22:29

Så idag oppe hos genbrug en enkelt Scandyna højttaler noget mindre end de A25 jeg har, men der var ingen mærkat på udover Scandyna mærket foran. Der var kun een!
Mvh.
angute

Lokalitet: 7400

Indlægaf Gottschalck » ons 8. sep 2010 16:52

Så blev de afprøvet og jeg må sige at jeg er lidt skuffet. Lidt for meget fokus på mellemtonen og lidt for højtråbende diskant. Den virker lidt uharmonisk i sin spillestil og lidt for råbende. Som sammenligning fik jeg prøvet mine gamle Goodmans Maxim fra 1964-65, som virker meget mere musikalske og harmoniske i deres spillestil. Så er jeg meget mere til A-25 eren må jeg sige. Nu ved i hvor der står et sæt A-10 til afprøvning eller overtagelse.
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Tonni » ons 8. sep 2010 17:04

Det er ikke fordi der kommer for meget saft til diskanten? - Døde seriekondensatorer?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Gottschalck » ons 8. sep 2010 17:22

Ved det ikke. Tror ikke jeg vil bruge de store kræfter på dem. Men måske du vil????
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Tonni » ons 8. sep 2010 17:46

Gottschalck skrev:Ved det ikke. Tror ikke jeg vil bruge de store kræfter på dem. Men måske du vil????

Hmm det var pænt af dig! - Men jeg har allerede et par JBL der bekymrer mig! Ellers tak for tilbuddet!!!
Mon ikke der er nogle lidt tættere på dig der kunne fristes?

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Elway » tirs 9. nov 2010 20:40

Såvidt jeg har forstået kom Dynaco og Scandyna højttalere fra samme fabrik - ude i vestjylland et sted. Men dem der blev eksporteret til USA, blev solgt via et amerikansk firma som hed Dynaco og fik et tilsvarende skilt på fronten.

Jeg har været heldig at finde disse scan-dyna A-30. Jeg har ikke kunnet finde oplysninger om at der skulle være markedsført nogle tilsvarende med Dynaco navn. Her hedder det Dynaco A-25 og A-35, men ingen "30". Bagpå står der de er 30-liters, så mon ikke der er en sammenhæng der :p

Billede
Billede
Billede
Billede

Som billederne viser, fremstår de pæne. Jeg er ikke snedker, men det ligner massiv palisander, der er alukant og en lidt pænere finish omkring enhederne end man ellers tit ser på tilsvarende Dynaco (limrester mm). Frontstoffet er også anderledes end Dynaco's lysere look.

Det eneste der ærgrer mig lidt, er de faste kabler. Kan være jeg får taget mod til mig en gang og får sat nogle terminaler på istedet :cool1:
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Næste

Tilbage til Højttalere