Tannoy Little Monitor Gold

Rosinen i pølseenden

Tannoy Little Monitor Gold

Indlægaf Langendorf » tirs 30. okt 2012 23:59

Hej

Hvad må man give for et sæt Tannoy Little Monitor Gold? Jeg har nemlig fået tilbudt at sæt og er lidt i tvivl om prisen.

Måske der ved hvad de plejer at koste når der dukker et sæt op her hjemme og på ebay

Mvh
Langendorf

Re: Tannoy Little Monitor Gold

Indlægaf Ehapa » ons 31. okt 2012 00:02

Ca. 3500-4000kr, de er iøvrigt rigtig gode, har haft dem for 4-5 år siden.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Langendorf » ons 31. okt 2012 00:37

Hej Ehapa

Det var også i det leje jeg havde tænkt. Sælger vil desværre have 6500kr. Ved du hvordan de lyder i forhold til de helt gamle eller nyere dmt serie?
Langendorf

Indlægaf Ehapa » ons 31. okt 2012 09:58

De gamle Alnico lyder mere "Smooth", mens dem med ceramisk magnet er der mere smæk på, det er især fedt
Hvis man hører rock, og jazz, f.eks jazz med meget tromme er de fremragende, det der er fedt med tannoy er
At de er meget hurtige , og dynamiske. Jeg har ikke hørt dmt modellen.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf zaragon » ons 31. okt 2012 10:08

helt enig, Ehapa - Tannoy er "hurtige", der er smæk på! Faktisk i næsten alle typer fra mærket, uanset magnet-type. Sjovt er det, at f.eks. JBL vender fasen i bas-enheden i mange af deres højttalere. Naturligvis er der en enkel løsning på DET problem. ;-)

mvh.,
-Z.
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf Langendorf » ons 7. nov 2012 10:54

Ehapa skrev:De gamle Alnico lyder mere "Smooth", mens dem med ceramisk magnet er der mere smæk på, det er især fedt
Hvis man hører rock, og jazz, f.eks jazz med meget tromme er de fremragende, det der er fedt med tannoy er
At de er meget hurtige , og dynamiske. Jeg har ikke hørt dmt modellen.

Tak for info :)

Men er der ikke noget om at alnico magneter aftager deres kraft med tiden?

Er blevet tilbudt et sæt Tannoy K3838 med kabinetter. Men efter jeg har læst lidt om at man skal en del længere væk, for at lydbilledet hænger sammen med tannoy 15" er jeg lidt i tvivl om jeg skal holde mig til til 12".

Jeg har haft et sæt D500 engang og de havde virkelig god spredning i så lyden var sammenhængene i hele rummet. Husker egentlig ikke helt hvordan det var med mine DMT12. Men er 2/3m for tæt til et sæt 15" ?

Mvh
Langendorf
Langendorf

Indlægaf Tube mania » ons 7. nov 2012 11:14

Langendorf skrev:Men er der ikke noget om at alnico magneter aftager deres kraft med tiden?
Langendorf

Jo de gør...undskyld sammenligningen, men den er yderst relevant... gamle motocykler har en tændings magnet af netop alnico og jeg tror ikke der kører en eneste rundt idag som ikke er renoveret/opmagnetiseret. Det er mere enkelt med motorcykler...de nægter at starte når magneten bliver dårlig...har selv prøvet. Men en højtaler ved man jo ikke hvordan den spillede var da den var ny...og spille det kan de jo altid.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf Langendorf » ons 7. nov 2012 11:32

Hej Tube Mania

Tak for svaret. Er sikker på det vil irritere mig ikke at vide om magneten er ok eller ikke. Men hvordan forholder det sig egentlig med ceramic magneter. Aftager de ikke kraft med tiden?

Det er sikkert rigtig dyrt at få gjort. Men hvis man nu fik alnico magneter magnatiseret igen. Kan man så være sikker på at de får samme styrke som oprindelig ? tænker på om det er størrelse, masse eller andre faktorer til spiller ind i hvor kraftig den er
Langendorf

Indlægaf Tube mania » ons 7. nov 2012 12:04

Ceramiske magneter er generelt gode til at holde magnetismen oppe, men de tåler ikke godt høje temperaturer (over 50g) da kan de tabe styrke, men genvinder den ved normal temperatur igen. Faktisk kan det forekomme med store forstærkere på et par hundrede waT at man får enhederne varmet så godt op at de mister effektivitet.

Frost under minus 20 grader kan ødelægge ceramiske magneter permanent. Opmagnetisering af Alnico magneter kan sammenlignes med at fylde benzin på reserve dunken..når der ikke er plads til mere er den fyldt op og resten går til spilde. Man udsætter magneten for en puls der en væsentlig kraftigere end magnetens normale styrke..så er den 'ladet op'. Jeg ved ikke hvad det koster eller hvor man kan få det gjort...og måske skal enheden skilles ad.
Senest rettet af Tube mania ons 7. nov 2012 12:08, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf Langendorf » ons 7. nov 2012 12:07

Er det så alder eller varme der afmagnatiserer alnico ?
Langendorf

Indlægaf Tube mania » ons 7. nov 2012 12:09

Alder...nå ja...de tåler heller ikke at blive tabt...de kan stadig være hele, men har tabt styrke.

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf Langendorf » ons 7. nov 2012 13:02

Super. Mange tak for information :)

Men nogen der ved hvor langt væk, eller hvor tæt på, man kan side ved et par tannoy 15" Der er vel også forskel fra model til model?
Langendorf

Tilbage til Højttalere