Quad ESL-63

Rosinen i pølseenden

Quad ESL-63

Indlægaf Max » fre 9. nov 2012 14:17

Hej

Hvis man nu falder over et par Quad ESL-63 man kan få for en meget rimelig pris,
bl.a. fordi den ene mellemtone er gået, er der så steder i Danmark hvor man kan
få den repareret, eller er det DIY ?
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Quad ESL-63

Indlægaf Tube mania » fre 9. nov 2012 14:51

De kan ikke repareres...der er 4 elementer i den...er der nogen som er revnet skal der nye i. Jeg har skiftet mange...det er ikke sjovt...heller ikke billigt.

Dog...hvis man er heldig kan der være en stator-plade der er løsnet...ovenstående er baseret på mine erfaringer med revnede membraner...så er det den tunge gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Quad ESL-63

Indlægaf his067 » lør 10. nov 2012 15:49

Der er ingen mellemtone-elmenter: alle fire er de samme/identiske. Nye elementer fra quad koster omkring 75 GBP men det er træls at skille den ad. Hvis du har brug service-manualen har jeg en kopi. Du kan også læse mere om dem (og om hvordan man skiller dem ad) her:http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/tweaks/quad/hey_you/63.html

Min erfaring er at støvfolien som skulle beskytte højtaleren er mere besvær end de er værd: de bliver slatne efter en fem til ti år. hvis du spiller et frekvens-sweep over højtaleren lyder området 20-60 Hz som vinden i trætoppene i en Birkeskov. Det er resonanser i støvfolien. den kan enten stammes op med en hår-tørrer (se service manualen) eller simpelthen rives af. Det var hvad jeg gjorde for tre-fire år siden, og trods mange advarsler fra quad eksperter på nettet har jeg endnu ikke nogen problemer med højtalerne (Bortset fra en jamrende lyd fra konen so klage over hvor meget lys de tager fra vinduerne!)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Tilbage til Højttalere