Rørforstærkeres impedans tilpasning og hvorfor...Indlægget er ikke dedikeret til nogen som helst, men skal ses som generel info.
Der er en udbredt tendens til at man ikke tager rørforstærkere impedans tilpasning til højtalerne seriøst...jeg vil prøve at illustrere hvorfor det er vigtigt. Istedet for at komme med en masse fine beregninger...vil jeg vise hvad der sker i praksis.
Rigtig mange prøver sig frem...man zapper bare igennem de 2 eller 3 udtag som rørforstærkere ofte har og så sker der følgende.
Vi antager denne afprøvning sker med moderat lydstyrke og så vil man opleve en kraftig niveau forskel idet signalspændingen for samme effekt varierer for henholdsvis 4 og 8ohm. I 4ohm leverer forstærkeren f.ex 7V for 12W...tilsvarende leverer den 10V i 8 ohm udtaget for samme effekt..12W ..derfor kan man blive snydt. 8ohm udtaget lyder altså kraftigere end 4ohm udtaget og det er vi tilbøjelig til at opfatte som *bedre*. Men det skal vise sig i det følgende det slet ikke er tilfældet. Jeg lader det gå ud over den stakkels gamle hårdt prøvede
Michaelson & Austin TVA10 bestykket med EL34.
Her viser jeg forstærkeren med nomal belastning...dvs 8ohm utaget belastet med 8 ohm og røret ser normal ud.
P = V^2 / Z = 19 X 19 = 361 / 8 =
45W
Nu prøver jeg så at belaste 8 ohm udtaget med 4 ohm og se hvad der sker...før leverede forstærkeren 19V, men nu kan den kun levere 11,8
P= V^2 / Z = 11.8 X 11,8 = 139 / 4 =
34WResultatet er altså at forstærkeren nu kun leverer 34W, MEN det er det mindste problem og uanset om nogen skulle synes at det lyder bedst eller af anden årsag belaster forkert...så prøv lige at kigge på næste billede. Det er tydelig at se rørets indre nu er blevet meget varmere og skærm-gitteret er begyndt at lyse op. Det næste der sker er at anoden bliver rød og så er det snart slut...jeg stoppede legen inden da...det er lidt for tidligt med fyrværkeri

Årsagen er at røret som er beregnet til at arbejde i 3,4Kohm nu ser ind i 1,7Kohm...derfor kan røret ikke gøre sit arbejde færdigt...dvs nu er der større spændings-tab over røret samtidig med at strømmen er fordoblet. Her er det naturligvis sat på spidsen, men i praksis vil man opleve at rørenes levetid er kraftig forkortet og fejl raten er forhøjet.
Går man derimod den anden vej og belaster 4ohm udtaget med 8ohm får man også svagt reduceret effekt, men i tilgift lang levetid for rørerene...det kan de nemlig godt lide og lyden kan kun blive bedre. Jeg ved godt der er nogen som måler lidt forskellig frekvensgang på de forskellige udtag, men det kan ikke bruges som påskud for forkert belastning.