Lenco L75 diy

Analog når det bedst

Lenco L75 diy

Indlægaf DJ Poul O » ons 21. nov 2012 18:32

I min kælder står en L75 med grim plint, knækket låg og maglende dele til armen.
Så er det tanken om et diy projekt dukker op.

Der er jo nærmest uendelige muligheder for design, men skal armen bruges eller skal der prøves noget andet?
På min Systemdek IIx sidder en Helius Scorpio III arm, som jeg købte fra ny for ganske mange år siden (men nok ikke helt 25).
Er der nogen der har erfaring med kombinationen, eller med armen? Gode råd og holdninger modtages.

Har også en Rega Planar 3 som kunne donere arm!
Umiddelbart kommer jeg bedre ud af det med regaen, da ophænget i Systemdeken er alt for flydende til min smag - og altid har været det. Så det er ikke alderen der trykker.

Det er kun på tankeplan og jeg aner intet om hvordan jeg skal gribe det an, den tid den glæde. Skulle nogen, evt i Viborg el omegn, gå med et lignende projekt i tankerne, så er jeg med på et samarbejde.

Vh
Poul
Brugeravatar
DJ Poul O

Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Re: Lenco L75 diy

Indlægaf P. M. Hedegaard » ons 21. nov 2012 18:39

Hvis der kan arrangeres noget transport, kan du låne min prototype-plint. Der er lavet armboard til bla. RB300:

Billede

Så kan du selv studere diverse løsningsmuligheder.
P. M. Hedegaard

Indlægaf kbekke » ons 21. nov 2012 19:01

Et værdigt projekt

Man kan også komme et stykke ad vejen ved bare at dæmpe den eksisterende plint og finde en "drop-in replacement" for den originale arm.

Det er vist Linn-arme, man så helst skal gå efter. Rega-armen passer desværre ikke helt i den originale montage.

Jeg bor ikke i den umiddelbare omegn af Viborg, men derfor kunne det måske alligevel være meget sjovt at lave en lille "basis-gruppe"? Min L75 skal også have den store tur på et tidspunkt men jeg har desværre ikke mulighed for at stå og skære plint osv. til i min nuværende hybel.

Du er ihvertfald velkommen til at kigge forbi og se de mods, jeg har lavet indtil videre. Der er helt sikkert også andre her på forum, der har masser af erfaring i opgradering af Lenco'er.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Ehapa » ons 21. nov 2012 21:48

Har i prøvet Joels lenco Kit som man kan købe på Ebay, det er rigtigt godt... løfter lige lenco en klasse op.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf kbekke » ons 21. nov 2012 22:37

Ehapa skrev:Har i prøvet Joels lenco Kit som man kan købe på Ebay, det er rigtigt godt... løfter lige lenco en klasse op.

Sælger han stadig? Synes ikke jeg kan finde noget på ebay. Jeg tænker på at få snittet en plint og så gå PTP-vejen (Peter Reinders). Nogen, der har prøvet det?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Indlægaf Louis » ons 21. nov 2012 23:00

Hej

Jeg har bygget en masse Lenco'er, gennem mit korte liv:-). Jeg ligger lige lidt billeder ind, så kan du se om du kan bruge noget til inspiration. Første, billede er igangværende projekt.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Nogen designs virker, andre knap så godt. Spørg hvis du vil vide noget ;)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf Tonni » ons 21. nov 2012 23:04

Må jeg spørge. Hvad for en har du været mest tilfreds med Louis?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf kbekke » tors 22. nov 2012 08:50

Den grønne er FED! Med hjemmelavet (?) tonearm og Marlboro :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Indlægaf DJ Poul O » tors 22. nov 2012 14:41

Tak for kommentarer. Har sendt nogle pb-er.
Der er to veje at gå: Den originale, med respekten for det oprindelige design, og den kreative, med ny plint etc.
Har ikke besluttet hvad vej det går. Jeg har også en B55 er stående i fin stand. Kan man evt bruge plinten på den til en L75?
Og hvis der er viden om Scorpio armen, så skriv endelig.
Brugeravatar
DJ Poul O

Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Indlægaf vinyl » tors 22. nov 2012 22:27

Kunne det komme på tale, hvis at vi var nogle stykker som ikke har "snedkerfingre", at få fremstillet et antal plinte hos en der har "snedkerfingre"??

Hilsen
Vinyl
vinyl
Fritids Branchemedlem

Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Indlægaf kbekke » tors 22. nov 2012 22:47

vinyl skrev:Kunne det komme på tale, hvis at vi var nogle stykker som ikke har "snedkerfingre", at få fremstillet et antal plinte hos en der har "snedkerfingre"??

Hilsen
Vinyl

Den er jeg ihvertfald med på :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Indlægaf kbekke » tors 22. nov 2012 23:25

DJ Poul O skrev:Tak for kommentarer. Har sendt nogle pb-er.
Der er to veje at gå: Den originale, med respekten for det oprindelige design, og den kreative, med ny plint etc.
Har ikke besluttet hvad vej det går. Jeg har også en B55 er stående i fin stand. Kan man evt bruge plinten på den til en L75?
Og hvis der er viden om Scorpio armen, så skriv endelig.

Der findes flere generationer af Scorpio-armen. I sin tid blev den vist brugt på Pink Triangle-værker, så helt ringe er den nok ikke. Iøvrigt kan man stadig få dem serviceret hos producenten:

http://www.heliusdesigns.co.uk/
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Indlægaf Louis » tors 22. nov 2012 23:48

Tonni skrev:Må jeg spørge. Hvad for en har du været mest tilfreds med Louis?

Jeg er mest tilfreds med mit nuværende projekt, da man kan flytte væreket til en ny plint uden tonearmen er monteret herpå:) det fungere super. Men generelt synes jeg lenco og sme er en god combo. Og så en plint af spånplade, det dræber ikke, og så er det billigt. Så skal man naturligvid beklæde med noget pænere:)

Værk hvor jeg har fjernet hele toppladen fungere knap så godt synes jeg. Det hjlæper ikke på lyden, og er ganske besværligt.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf Ehapa » fre 23. nov 2012 20:12

Kran Ankommet!!,

Et impuls køb på Ebay, ville godt have en Gray arm men de er sku dyre i pæn stand, så jeg røg på denne Kran ting,
den har tilhørt en Gene Pack som skulle være en DJ i Salt Lake City i de gode vinyl dage, hans navn står på headshellet,
Den bliver en del af mit Lenco project og skal spille Mono, den er lavet meget solidt , og er 15 lang ,og den lyder bedre end jeg regnede med.

Billede
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Tonni » fre 23. nov 2012 20:45

Hmm. Den arm får mig til at tænke på gardinstænger som tonearm... Nogle der har prøvet?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Næste

Tilbage til Grammofoner