Edge skrev:Jeg mangler en ordenlig loddekolbe, gerne en der kan reguleres i temperatur.
Glem den kineser du har fundet. Jeg har en lignende (bygget sammen med min udloddestation), og den er ikke fremragende...
Jeg er enig med Tonni - køb en TCP uden strømforsyning. Så meget koster den ikke, og den holder. Hvis du finder et 30 år gammelt eksemplar på et loppemarked fungerer den sikkert også fint.
Den anden loddekolbe jeg bruger meget, er den loddestation jeg selv byggede på teknisk skole. Den har en rød "Danohm" loddekolbe. Den fungerer faktisk fint, og der burde være mange af dem til salg. Jeg vil gætte på at 50% af eleverne fra nogle årgange på el-retningen har bygget sådan en...
Vil gerne osse vide hvad slags loddetin generalt (om noget) man skal bruge,
Almindeligt 60/40 elektronikloddetin, eller det med lidt sølv i også. Og det skal være 60% tin - ikke det der kan fåes i byggemarkeder med 60% bly! Hold dig LANGT væk fra blyfrit loddetin. Det er sværere at lodde med, og du skal bruge højere temperaturer, så du ødelægger let gamle print m.m. Mange gamle (gode) komponenter kan heller ikke tåle de høje temperaturer fra blyfri lodning. Sørg for at få en spids til din Weller der er beregnet til rigtigt loddetin også

loddevand og loddefedt hvornår man bruger det?
Når man leger med vandrør og tagrender.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen