X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Vis os dit grej

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » fre 2. nov 2012 17:36

Problemet er jo - at jeg "ikke bare" vil have elektrolytter.... - Jo - hvis jeg havde en fornemmelse af, at de var i god kvalitet. Så ville de - alt andet lige - jo også være mest originale/oprindelige ;) Og samtidig syntes jeg, det er GAK at bruge 4-500kr på nye kondensatore til et 3vejs delefilter!
Men... "Gottschalk" har tidligere linket/anbefalet disse - måske det var dem man skulle få prøvet af. Det er 100V typer og bliver dermed heller ikke alt for store rent fysisk - vel nærmest som de oprindelige - den koster 119,-!
http://frequence-shop.dk/produkter/39-pca-caps/218-pca-caps--10000-uf/

Hvad får en umiddelbart normalt fungerende voksen mand til i 2012 - at købe en FM tuner..... - som jeg har gjort idag :QQS: ....Svaret må være noget med Vintage-tosse eller lignende.... :D

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf mcs_5 » fre 2. nov 2012 19:34

Jeg tror da de Visaton lytter man kan få rundt omkring er af OK kvalitet. Men 119 kr. for en 100µF polypropylen er da også en overkommelig pris, så længe man ikke skal bruge mange af dem...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf X-ray » tors 22. nov 2012 16:43

Totalt ophængt af arbejde.... sådan er det..! Godt det kun er engang imellem!
Men i aften skal der slappes... og konen skal endda med.. ;)
Sidder her med billetter købt tilbage i April..!
Der står DR-Koncertsal - Melody Gardot - guf for mine ører.. :thumbsup:

Hilsen X-ray.
Brugeravatar
X-ray

Indlægaf ole n 84 » tors 22. nov 2012 16:51

Din heldige kartoffel
ole n 84

Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf X-ray » ons 28. nov 2012 15:49

Det blev så idag at det officielle startskud gik - for mit OpenBaffle projekt.... Det vil gå langsomt - men nu er jeg igang ;) .
Det har hele tiden været planen, at det skulle være ligesom PQR's "japanske OB-opskrift". Og enhederne skulle "død og pine" være fra Tandberg Huldra-5 fra 50'erne. Efter lang tid er de endelig kommet i hus - i 2 versioner! En som coaxial - diskant bygget på - og én med tragt/wizzercone. De fine finérplader - støvet op ved den lokale/flinke snedker. Målene på pladerne bliver stort set holdt ifh. vejledningen!
Den kvikke vil lægge mærke til, at jeg "forsøgsvis" prøver at samle den med piano-hængsler!
Over tid - vil systemet sikkert blive udvidet til at indeholde 2 enheder i hver side.... hvorfor det? Jo - fordi sådan er det i en Tandberg Huldra 5.... og en clone af den vil komme i støbeskeen på et tidspunkt ;) .

Billede

Billede

Hilsen X-ray.
Senest rettet af X-ray ons 28. nov 2012 18:54, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
X-ray

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 28. nov 2012 17:48

Det ser da stue- og indretningsvenligt ud, fruen bliver da nok lidt overrasket :lol:
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf Captain Phoenix » ons 28. nov 2012 18:39

X-ray skrev:Den kvikke vil lægge mærke til, at jeg "forsøgsvis" prøver at samle den med piano-hængsler!

Jamen det skulle vist også fremme gengivelsen af klaver-musik...
:ide:

- ku' ik' dy mig...
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Lasse » ons 28. nov 2012 20:14

Hø hø.. Capitan.. :lol:

Fedt at se det skrider frem med OB projektet. kan godt lide din ide om at Klone Huldra 5 :OLO:
Det kan kun blive godt, du skal bare arbejde med det stille og roligt ;) :ide: :Thumpsup:
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse

Lokalitet: Amager

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 28. nov 2012 20:39

Er der nogle indlende lytteindtryk? Det bliver spændende at høre om forskellen på de to typer enheder. Det ser da i øvrigt helt nydligt ud. Hvor tyk er pladen?
Jeg skippede helt mine forsøg, jeg havde vist ikke nogen enheder der rigtigt dur til det der.
Boptilyoudrop

Indlægaf pqrannes » ons 28. nov 2012 21:24

Til lykke, X-ray med det påbegyndte OB projekt. Spændende med de Tandberg fuldtoner og især med coax-versionen. Det bliver spændende at høre, hvad du siger til det hele, når du har lyttet.

Mht. "Huldra 5" løsningen med to enheder i OB, så vær opmærksom på, at en del af magien ved OB-højttalere (som mine) måske hidrører fra, at der er tale om en envejs konstruktion uden delefiltre og den slags overflødigheder.

Nuvel, det er vel altid muligt at hænge en diskant på øverst (uden at bore hul i den fine plade) - diskanten har jo ikke brug for OBen (eller har den? - er det en del OB-magien?) og høre, hvordan det lyder.

Glæder mig til at høre (og se) nærmere.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf X-ray » ons 28. nov 2012 23:47

Nej - der er ingen lytteindtryk endnu.... kun enhederne er checket - om de kan spille!

Det er med vilje, at jeg prøver at holde dem nede i vægt og har derfor valgt 15mm(eller var det nu 13mm) plade og sætter dem sammen med pianohængsler. Alt sammen for at gøre dem noget mere mobile. Jeg kan jo altid stive dem extra af....!

Måske er det ikke lige til at se det.. men - diskanten er indbygget på enheden på 4 af dem. De sidste 2 er så med wizzercone og uden delefilter!

De store Huldra 5 møbler var bestykket med 2stk ens enheder koblet parallelt - dvs. ned i 2 ohm. Og vel nærmest i en form for OpenBox ;) .

Hilsen X-ray.
Brugeravatar
X-ray

Indlægaf MDA » tors 29. nov 2012 00:26

Fedt projekt, som vil blive fulgt med på side linjen da jeg ikke selv har forstand på OB men mon ikke Peter kan bidrage med en masse gode fif.

Bliver de færdig til næste gang der bliver træf???
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 29. nov 2012 09:47

Måske kan den tynde plade endda være med til at gøre noget positivt, lige som de her resonanskabinetter til f.eks green cones? Kan godt lide det mobile aspekt, det meste hifi grej er alt andet end mobilt :)
Boptilyoudrop

Indlægaf X-ray » tors 29. nov 2012 10:07

Nå - jeg skulle lige til at spørge... om nogen måske mente - at tykkelsen på pladerne ville blive et issue.. ;)

Jeg skal også lige have lært det dér - om der skal noget "filterværk" foran....! Har i gode links?

Dette vil uden tvivl blive et langtids projekt.... men til "et givent næste" træf - vil det da' garanteret have antaget en eller anden form - så der vil kunne lyttes på det. Det vil jo så sikkert blive sammen med min TRIO... - som bare står og er klar 8) .

Der var en vittig hund længere oppe...! Da jeg havde købt pianohængslerne ved en grossist, viste det sig, at de var meget pebret med skruerne. Jeg kørte til en anden leverandør som først fortalte "Dem har vi ikke!". Efter lidt søgen på deres hylder, fandt jeg dem.... de kaldte dem klaverskruer... ;) .

Hilsen X-ray.
Brugeravatar
X-ray

Indlægaf Max » tors 29. nov 2012 11:19

Ja, fagterminologi er ofte noget sært noget, det hedder bananstik, men de går i telefonbøsninger :)
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri