Forringelse af signalet ved brug af rca-splitter?

Alt om GDS

Forringelse af signalet ved brug af rca-splitter?

Indlægaf pqrannes » ons 12. dec 2012 23:16

Jeg er så småt ved at lægge an til at føje et par 15'' woofere i open baffle til mit Siemens Klangfilm open baffle setup.

Et lille forsøg her til aften gik ud på at sætte en rca splitter efter min McIntosh-clone (vistnok) rørforforstærker og sende signalet til hhv. mine Siemens-Klangfilm "blokke" og et "cheapo" Reckhorn F-1 elektronisk delefilter, som i det lange løb tænkes at skulle regulere signalet til den forstærker, som skal trække wooferne i OB; jeg har i første omgang valgt ikke at regulere signalet til Siemens-Klangfilm OBerne, men lade dem rulle naturligt af nedenud. Tidligere forsøg viste at det ikke klædte lyden at sende det gennem Reckhornet og ud til Siemens-Klangfilm blokkene.

Sådan gjorde jeg og sådan gik det:
Splitter i, kabler til monoblokke --> alt godt.
Kabler til Reckhorn (jeg har endnu ikke en forstærker efter den --> lydniveauet i Siemens-Klangfilm-setuppet blev lavere, og måske også ringere?

Jeg satte splitterne efter den audio attentuator, som jeg bruger til at dæmpe det alt for høje liniesignal fra rørforforstærkeren i det jeg da tænkte at forforstærkeren ville blive ved med at "se" den samme modstand (>47kohm).

Her kommer så spørgsmålet:
Bliver lyden - i teorien (jeg skal nok lytte på det) - ikke kun lavere, men også ringere i Siemens-Klangfilm-setuppet, når Reckhornet også er sluttet til?

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Re: Forringelse af signalet ved brug af rca-splitter?

Indlægaf pqrannes » tors 13. dec 2012 22:32

Hej Hej,

Tillader mig lige at ... bom bom ... denne.

For det kan da ikke passer, at der ikke findes et intelligent svar på mit dumme spørgsmål.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Tonni » tors 13. dec 2012 22:45

Skal prøve at gøre det kort... Stelstrømme mellem apparaterne. Spredningskapasiteter, og impedansmistilpasning kan alt sammen være med til at nedgradere lyden. Så jo det er muligt at du hører en sådan!
Med hensyn til niveauforskellene, er det netop impedanserne der driller. Hvad om du satte splitteren før dæmpeleddet i stedet?
Kan være det ville hjælpe? - Og delefilteret har vel niveauregoleringer?

Bare nogle hurtige tanker...

Held og lykke Peter!

mvh.
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf rørglad » søn 16. dec 2012 09:25

Hej Peter
Dit spørgsmål er bestemt ikke dumt - bare lidt svært at besvare!
den at at ville byde ind som den "intelligente" vil jeg foreslå, at du sætter splitteren lige efter pre-amp. (Den har en katode-følger i udgangen, og dermed en lav udgangsimpedans.
Så lytter du på dit normale set-up med dæmpeled og klangfilm. Derefter forbinder du kabler til den famøse frekvens-deler til splitteren.
Hvis der fremkommer mærkbar forringelse, belaster den nytilkoblede enhed for meget.
mvh Nils
rørglad

Lokalitet: 8800 Viborg

Indlægaf pqrannes » søn 16. dec 2012 19:25

Tak Tonni og NIls for feedback.

Tonni, der er er masser af reguleringsmuligheder og masser af lyd at tage af, så dæmpningen af lydniveauet er ikke noget problem.

Og Nils, ja der er ikke andet at prøve det af som du beskriver; godt at der er masser af tid mellem jul og nytår til den slags, ja ..., julelege.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Tilbage til Gør-det-selv-vintage