Trafo stel ?

Alt om GDS

Trafo stel ?

Indlægaf dfms » tirs 25. dec 2012 18:57

Er for tiden i gang med en gammel Bofa sag fra ca. 1935, og som med alt mit udstyr skal den ikke bare stå til pynt. Den skal fungere 100%, og i den forbindelse har jeg et spørgsmål:
Nettransformatorens jernkerne er forbundet til stel (via skruerne), og da trafoen er en gammel svend, som måske kunne finde på at kortslutte en vikling til stel, er det min plan at isolere trafoen fra stel, vil kunne skabe problemer ?
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms

Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Trafo stel ?

Indlægaf mcs_5 » tirs 25. dec 2012 19:14

Der er i mange (gode) trafoer en skærmvikling der bliver stelforbundet vis skruerne. Så jeg synes det var en bedre idé at montere et netkabel med jord, som det sikkert var meningen. Forstærkerne blev vel i "gamle dage" jordforbundet gennem rack'et?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf dfms » tirs 25. dec 2012 20:45

Men et netkabel med jord, reder vel ikke noget hvis der kommer 230V på forstærker kabinettet. Så kommer man selv i stødet eller også bliver det tilkoblet udstyr ristet.
Brugeravatar
dfms

Indlægaf mcs_5 » tirs 25. dec 2012 20:52

dfms skrev:Men et netkabel med jord, reder vel ikke noget hvis der kommer 230V på forstærker kabinettet. Så kommer man selv i stødet eller også bliver det tilkoblet udstyr ristet.

Hvis der kommer 230V på kabinettet, slår dit H(P)FI-relæ fra omgående. Og hvis det skulle være defekt, løber der så meget strøm at sikringen i forstærkeren eller eltavlen brænder over. Tilkoblet udstyr bliver ikke ristet - du løfter jo "bare" stelpotentialet til et lidt "usundt" niveau. Hvis du kobler din PC til anlægget (uden jordforbindelse), har du jo 115V AC på stel i forvejen...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf dfms » tirs 25. dec 2012 22:27

Ok, så gider jeg ikke bøvle med at isolere transformatoren, en netsikring sætter jeg i forstærkeren. Den slags ting bugte man ikke i 1935 :shock: .
Brugeravatar
dfms

Tilbage til Gør-det-selv-vintage