Test af rørforstærker...

Alt om GDS

Re: Test af rørforstærker...

Indlægaf luc » tors 27. dec 2012 22:04

nej - riaaen er ikke sat i spil endnu. den har sin egen strøm. jeg forsøger med een ting ad gangen.
først strøm, så signal og så riaa.

ja - det virkede skam på en spånplade med de nye kapaciteter. de nye kapaciteter er afprøvet som alm. kendte mods på nettet til netop den model.

jeg prøver lige igen og observerer hvornår "det sker".
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc

Lokalitet: 1720 Vesterbro

Indlægaf rollator » ons 30. jan 2013 00:23

Hej ! Vil støtte Tube mania i hans forslag og alle andre, og tilføje glem ikke følge skader at fejlmontering eller fejl i elektronik. Her tænker jeg netop på store strømme drevet gennem enrettere/broer transistorer mm der derved kortslutter/fejler.
Den lille bro ensretter der er monteret kunne gå være død efter den større lade capacitet er efter monteret.
Er lade lyttere korrekt monteret og hvor meget af den nuværende konstruktion var brugt under "træplade" prøvningen i starten af tråden ?
MVH Renè
rollator

Geografisk sted: Albertslund
Lokalitet: Albertslund

Indlægaf luc » ons 30. jan 2013 11:28

tak for alle input.
det har formegentlig været en "fejl 40" under opstart (kortslutning). En gennemmåling og efterfølgende aftestning hos en expert viste ingen fejl.

Spiller som en drøm!.
Mengler kun en lille extern strømforsyning til inputselectoren (drives af et 9v batteri pt.) og koble den externe strømforsyning til RIAA.

her er et billede, uden topplade - men spiller....

hilsen luc
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc

Indlægaf Tube mania » ons 30. jan 2013 11:51

Det var da godt...iøvrigt har jeg aldrig set single plader brugt på den måde :p
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf X-ray » ons 30. jan 2013 11:56

Tillykke med at du er kommet videre....!
Ja - man fristes til at spørge, om den også kan tage LP'er... ;)

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf Nullergøj » ons 30. jan 2013 12:21

Det her er jo vintage så det må være 78´ere. :-)
Nullergøj

Indlægaf X-ray » ons 30. jan 2013 13:21

Nullergøj skrev:Det her er jo vintage så det må være 78´ere. :-)

Det eneste vintage i denne tråd her.... - er måske netop de 2 singler :RE:
... Ok - der var jeg lidt grov måske ;)

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf luc » ons 30. jan 2013 19:46

ja I har ret. tråden er nok mere gds end vintage....
næ - de to singler er med Julio Englesias (som jeg lige bruger til at balancere trafoerne på).
/luc
Brugeravatar
luc

Indlægaf AnalogBo » man 4. feb 2013 00:16

Tilbage til problemet med afbrændte sikringer.
Når man sætter strøm til en nettrafo kan man ofte høre et bruummm, som hurtigt klinger ud. Fænomenet skyldes mætning af jernkernen. Hvis den første halvperiode af vekselspænding forsøger at magnetisere kernen i samme retning som kernen allerede er magnetiseret, vil kernen gå i mætning. Næste halvperiode af samme polaritet støder igen hovedet mod mætningsloftet, men ikke helt så hårdt. Efter 10 – 20 perioder er vi tilbage på sporet.
En jernkerne i en spole vil normalt øge impedansen voldsomt. Med øget impedans falder strømmen. Men når kernen er helt mættet bidrager den ikke længere til at øge induktionen i primærspolen, dvs. at primærspolens impedans svarer til en luftspole og alt hvad der begrænser strømmen er trådmodstanden og en lille smule induktion, som ikke hjælper ret meget. Der skal ikke meget fantasi til at forestille sig de strømstød en sikring på primærsiden bliver udsat for, når forholdet mellem kernens magnetisering og den første halvperiode er mest ugunstig.
I en rørforstærkere er der også andre komponenter som trækker ekstra strøm umiddelbart efter at forstærkeren er tændt. Jeg har målt på et ECC83 og set at modstanden er ca. syv gange lavere i en kold glødetråd end i en varm. Dvs. startstrømmen er syv gange større! Jeg tror forholdet er nogenlunde det samme for andre rør.
Hvis forstærkeren er forsynet med halvleder ensretter, går der yderligere strøm til at oplade elektrolytterne.
Alt i alt en trækker forstærkeren en masse strøm straks når den bliver tændt, så det er ikke underligt at en netsikring af og til må give op. Måske bliver man nødt til at bruge sikring med så højt amperetal at den egentlig ikke beskytter ret godt. Men der er en anden vej og det er at sætte NTC-modstand (thermistor), specielt beregnet til formålet, i serie med primæren. Når den er kold har den en modstand på 10 til 50 ohm afhængig af type. I løbet af få sekunder er NTC-modstanden så varm at strømmen passerer næsten uhindret.
OBS! En NTC-modstand skal monteres med omtanke for den bliver meget varm.
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem

Lokalitet: Glostrup

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage