Ja- dét kan sgu da blive svært at have med at gøre - på den ene side set ...og på den anden..
Det at være med i et Vintage-hifi-forum - fællesskab - klub - society om man vil, handler vel først og fremmest om udstyret og dets historie?? - evt. sat ind i en samtid? - eller hvad?
De klassiske signalkilder, man i sin tid i "Vintagealderen" havde, var bånd (cassette/spole) - vinylplader/lak? - radio (FM) - og..... CD.
Ved de seneste træf har vi først og fremmest betjent os af CD - LP ...og bånd i mindre grad. På grund af angiveligt tåbelige FM-modtageforhold på Hald har vi ikke på nogen måde inddraget FM-tunere til andet end display, hvilket jeg altid har syntes var synd og ærgerligt. Jeg håber meget, at modtageforholdene er bedre i Hillerød, da vi jo så også kan høre radio

Radioen har været en meget stor del af mit Vintage-liv indtil nu...uanset om det var musik - radioavis eller debatprogrammer.-
Personligt har jeg det sådan, at det er et Vintagehifi-forum med vægten lagt på selve udstyret - musikken er for mig totalt sekundær idet det jo ikke er et musikforum. Kunne jo også være, at man var ligeglad med musik og i stedet samlede på lydeffekter formidlet gennem vintagegrejet?
Som en kuriøsitet brugte NASA og andre industriforetagener ofte Marantz model 9 forstærkeren (kaldet Marantz model 9120) til at styre "rysteborde" - men dét....er vist ikke noget med lyd.
Derfor har jeg det selv sådan, at hvis jeg blev drevet ud i et vintagemeeting, hvor strømmen var gået, ville jeg stadig nyde at gå rundt og kigge interesseret på apparaterne og deres indmad - kantophæng - finish - features - kigge brochurer - få historier osv....
Jeg vil mene, at man jo kan gøre, hvad man vil, men det "skrurrer" lidt i min sjæl, hvis man afvikler lyd fra en ikke-vintage-ting. Vi havde jo rigeligt dengang. Kunne man ikke låne sig frem?? -
hvis jeg tager noget elektronik med, så har jeg ikke plads til højttalere - og så må jeg prøve at låne mig frem.....
Hvis jeg "kun" havde en fin vintageforstærker, så ville jeg da gerne vise den frem og hvis folk skulle høre den, så ville jeg spørge, om det var muligt at implementere den i et andet anlæg på stedet.
Det er da fint og en "komplet" tanke, hvis man kunne tage et helt og komplet Vintage-anlæg med, men det er ikke sikkert, at vi alle kan gøre dette af forståelige pladshensyn. Jeg forstår også, at fx du, Peter, "nøjes" med at tage et sæt OB med (fylder en del)? - dette vil vel betyde, at du - som flere af os, kommer til at skulle have dem stoppet ind i et i forvejen opstillet anlæg.
Dette er bare nogle tanker og skal absolut ikke ses som andet en viderførelse af debatten...
Vh
Freddy