MDA's Corner

Vis os dit grej

Re: MDA's Corner

Indlægaf mcs_5 » ons 16. jan 2013 16:37

Hvor tyk er spidsen? Du kan få lysdioder der er "spidset til", så du har en 2mm cylinder i spidsen. Dem har jeg liggende i rød og grøn, og de kommer vidst fra Kingbright.

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Max » ons 16. jan 2013 18:02

Når det drejer sig om lysdioder er der som sagt flere parametre at tage hensyn til.

Farven kan variere alt efter hvad farve krystallet i lysdioden udsender og farven på den plast der er anvendt til huset. Huset kan være lige fra klar til meget dyb rød. Så man skal jo vælge en type der har samme farve som dem der er brugt i forvejen, og man er nok nødt til at prøve sig lidt frem.

Lysstyrken er afhængig af effektiviteten i krystallet og strømmen gennem det. Almindelige standardlysdioder, som jo er meget billige, har ikke det store lysudbytte og andre typer har højt lysudbytte og andre igen har meget højt lysudbytte. Man kan ved hjælp af formodstandens størrelse regulere lysudbyttet til et passende niveau.

Jeg har lidt forskellige liggende, jeg sender dig lige nogen at lege med.

Ps: Husk at lysdioder er polariseret, så strømmen skal løbe en bestemt vej igennem dem, man vender dem så det passer. Husk også at de ALTID skal have en formodstand eller anden form for strømbegrænser, sætter man bare spænding på dem, ja så dør de hurtigt.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

Indlægaf MDA » ons 16. jan 2013 20:17

mcs_5 skrev:Hvor tyk er spidsen? Du kan få lysdioder der er "spidset til", så du har en 2mm cylinder i spidsen. Dem har jeg liggende i rød og grøn, og de kommer vidst fra Kingbright.

Venlig hilsen

Mikkel

Du må gerne sende nogle røde sammen med de andre dele.

Max skrev:Jeg har lidt forskellige liggende, jeg sender dig lige nogen at lege med.

Det ville være dejligt så har jeg både Mikkels og dine til at få det bedste resultat, eller i hvertfald noget at gå ud efter.
Hvis man vender dioden forkert, vil den så springe eller vil den bare forblive slukket?
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Max » ons 16. jan 2013 21:10

MDA skrev:Hvis man vender dioden forkert, vil den så springe eller vil den bare forblive slukket?

Det kommer lidt an på forholdene. Alle dioder har jo en break down spænding som jo er den spænding de kan tåle i spærreretningen. Det har lysdioder også, og den variere meget mellem de forskellige typer, men almindeligvis kan de godt tåle f.eks. 12 Volt den forkerte vej. Men vil man beskytte lysdioderne mod spænding i spærreretningen, ja så kan man sætte to i antiparallel eller en diode den modsatte vej over den.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Indlægaf Sorenki » ons 16. jan 2013 21:12

MDA skrev:Hvis man vender dioden forkert, vil den så springe eller vil den bare forblive slukket?

Så vidt jeg har forstået vil den bare ikke lyse --> der er jo kun gennemgang én vej i en diode.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Max » ons 16. jan 2013 21:19

santashooter skrev:

Så vidt jeg har forstået vil den bare ikke lyse --> der er jo kun gennemgang én vej i en diode.

Det passer ikke helt, faktisk er der gennemgang begge veje, men for almindelige dioder er det fatalt hvis de kommer til at lede i spærreretningen, men f.eks. zener og avalance dioder er bygget til at blive brugt i spærreretningen da deres break down spænding er meget fint defineret.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Indlægaf MDA » tors 17. jan 2013 22:05

Det begynder skisme at ligene en forstærker igen.
Går alt efter planen kommer der strøm på den i morgen L::L

Klar til at blive monteret.
IMG_2258.jpg

Nyt vellum papir
IMG_2262.jpg

Div. potmetre renset.
IMG_2257.jpg

Nu der kommet en komplet og ny renset balance potmeter på igen.
IMG_2259.jpg

Ny begynder det at ligene en Marantz igen.
IMG_2261.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf repete » tors 17. jan 2013 23:13

MDA skrev:Det begynder skisme at ligene en forstærker igen.
Går alt efter planen kommer der strøm på den i morgen L::

Det er altid en fornøjelse at følge sådan et grundigt og veldokumenteret projekt.

Praise!
/Repete
JBL - JBL - JBL - JBl - JBL and then some..... ;)
Brugeravatar
repete

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: ~ Silkeborg

Indlægaf Fredmarantz » tors 17. jan 2013 23:56

Jeg ved godt, at jeg bare har rost dit tiltag og gå-på-vilje vedr. ikke mindst disse dejlige receivere før, men det ér altså fedt at se den systematiske og uimponerede tilgang. Jeg kan virkelig fornemme, at der kommer "kul på" inden længe. Vær nu forsigtig inden opstart - check alt - alt -alt !

og så lige dioderne - hvorfor finder vi ikke en glemt pose med 500 stk på et glemt lager hos Marantz' underleverandør af den fordømte lysdiode. Man har garanteret ikke lige lavet dén lysdiode - KUN til Marantz. Den må sidde i en mase ting. Jeg er bekendt med dem i Kenwood (600T - måske flere) - og i Marantz (begge jap). Hvad mon sådan nogle kan hedde (bortset fra "red LED diode") på engelsk, hvis man skulle lægge en søgeagent på Ebay?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf MDA » fre 18. jan 2013 01:14

Ja jeg glæder mig også som et lille barn, til der kommer strøm på den igen.
Når jeg har samlet de forkellige "sektioner" så har jeg tjekket og dobbelt tjekket div. multistik samt de ledninger som jeg har afloddet.

Kunne ikke dy mig, kan ikke vente på den ekstra højttalerterminal, så jeg har forsøgt at genskabe den snoning som er på lodde pindene.

På billedet mangler jeg stadig de 2 stel som går videre over til den anden terminal.
Det blev ikke perfekt, men øvelse gør mester, som man siger :Skor:
IMG_2263.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf Fredmarantz » fre 18. jan 2013 01:41

Det ser rasende godt ud med disse snoninger (wirewrap). Man brugte en særlig tang/redskab til dette på fabrikken. Du er velsignet med et godt håndelag og en overlegen god forståelse for det mekaniske.

Jeg har netop gaflet mig en højttalerterminal på Ebay - til min 1300DC. Så mangler jeg højst sandsynligt kun én. Billedet på ebay var lidt utydeligt, men jeg håber, at det er den rigtige, ellers må jeg på den igen. :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf MDA » fre 18. jan 2013 09:22

Jeg har også kigget lidt på en ny terminal fra US, måske jeg bare skal få bestilt en også, tror jeg hurtigst muligt skal igang med at gøre reserve maskinen istand også (i mens hukommelsen er frisk)

Det var godt at vi fandt ud af at din 1300DC ikke var så "skadet" som først antaget, så du kan få en fin rear panel igen :Thumpsup:

Nåå jeg kunne heller ikke forstå at de kunne lave så flot en wirewrap uden special værktøj, men igen hvis man har lavet wirewrap 500 gange så hjælper det også lidt på det.

Tak for de fine ord :p
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf PerHej » fre 18. jan 2013 09:40

Hej Marantz'er

Jeg søgte lidt i Google og den her kom op - det kan da bruges til inspiration om ikke andet.
http://www.irebuildmarantz.com/leds/lamps.html

Prøv og søg på flat top led i Google billeder :p

Mvh
Per
nakamichi 610 + 620 - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Indlægaf MDA » fre 18. jan 2013 10:29

Hej Per
Jamen super tak for søgeord tippet :cool1: vi nærmere os de rigtige.
Må lige bruge "lidt" tid i aften på at gennemsøge eBay og google.

Ham du linker til kan ikke anbefales, mange på AK har dårlig erfaringer med ham.
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf Max » fre 18. jan 2013 13:15

Som andre har fortalt dig hedder teknikken med de snoede ledninger "Wire wrap", det er bl.a. meget udbredt i den gamle telefonverden til at lave forbindelser med i store centraler og den slags. Det kræver specialværktøj at gøre rigtigt, dette værktøj fåes både manuelt og som betteridrevne pistoler og den slags. Og vigtigst af alt, ja så skal det laves rigtigt for at forbindelsen bliver god og holder længe, men kvaliteten af en god wrap er sådan at det er tilladt at bruge det i rumfart. Den rigtige wrap skal have 7 viklinger, og så det vigtigeste, det ben man wraper på skal være lavet til det, det skal være firkantet og med skarpe hjørner så man sikre sig en koldsvejsning når man laver wrapen. Og så vidt jeg husker er det også en dårlig løsning at genbruge en tråd til wrap da den jo deformationshærder første gang man wraper med den.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri