MDA's Corner

Vis os dit grej

Re: MDA's Corner

Indlægaf MDA » fre 18. jan 2013 14:18

Jeg har faktisk tænkt lidt på at lodde dem på undersiden så det ikke ses.
Men jeg er pæn sikker på, at det som jeg har fået lavet sidder godt stramt, men en lille klat tin, bare for en sikkerheds skyld, skader sikkert ikke.

Mine vindinger er lavet på frisk klippet lednings ende, kunne godt regne ud at det gamle stykke som har været "mishandlet" ikke er optimal at bruge igen.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Max » fre 18. jan 2013 15:08

Det med at lodde gamle wirewrap ting har jeg ikke alt for gode erfaringer med, det er ofte meget svært at få tingene rene nok så lodningen bliver perfekt. Men jeg har noget speciel flush med tin i, det smøre man bare på og varmer det op, så laver det ofte en fin lodning der næsten ikke kan ses. Den slags flush er billig på eBay og DealExtreme.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

Indlægaf MDA » fre 18. jan 2013 16:35

Max skrev:Det med at lodde gamle wirewrap ting har jeg ikke alt for gode erfaringer med, det er ofte meget svært at få tingene rene nok så lodningen bliver perfekt. Men jeg har noget speciel flush med tin i, det smøre man bare på og varmer det op, så laver det ofte en fin lodning der næsten ikke kan ses. Den slags flush er billig på eBay og DealExtreme.

Er det sådan noget som det her?

http://www.ebay.com/itm/New-Mechanic-Solder-Soldering-Paste-Welding-Flux-63-37-25-45um-/190776602960?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c6b2bf150
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf Edge » fre 18. jan 2013 17:53

Wirewrap værktøj i brug på en Marantz 2225:

Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf Max » fre 18. jan 2013 19:06

MDA skrev:
Max skrev:Det med at lodde gamle wirewrap ting har jeg ikke alt for gode erfaringer med, det er ofte meget svært at få tingene rene nok så lodningen bliver perfekt. Men jeg har noget speciel flush med tin i, det smøre man bare på og varmer det op, så laver det ofte en fin lodning der næsten ikke kan ses. Den slags flush er billig på eBay og DealExtreme.

Er det sådan noget som det her?

http://www.ebay.com/itm/New-Mechanic-Solder-Soldering-Paste-Welding-Flux-63-37-25-45um-/190776602960?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c6b2bf150

Ja, det er præcist sådan noget. Tag også noget almindeligt flush med, det er meget rart at have til at lave lodninger med i gammelt udstyr.

http://www.ebay.com/itm/Advanced-Qualit ... 20b50938a6
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Indlægaf Max » fre 18. jan 2013 21:10

Forøvrigt slog det mig lige at man skal holde øje med om det er 63/37 tin der er brugt. I dag er meget af det loddetin man køber jo blyfri og det giver grimme lodninger og kræver højere temperaturer hvilket disse vintage ting ikke altid er bygget til at tåle. Så sørg for at have et lager af 63/37 tin liggende så man nærmest har til resten af livet, det bliver garanteret ikke ved med at være både let og billigt at få fat på.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Indlægaf MDA » fre 18. jan 2013 22:40

Jeg må lige få bestilt sådan noget lodde pasta, tak for tippet :cool1:

Nå jeg fik strøm på den i dag, og det gik tildels også rigtig fint, der var desværre bare ingen lys i meterne og skala lyset var også dødt.
Der sprang en sikring, også slog det mig at jeg havde helt glemt om det sjusk den tidligere ejer har lavet, det gamle tricks med at vikle stanoil omkring en sikring.
Tog et billede inden rengøring og afmontering, hvor der allerede er monteret ny sikring.
Cirklen viser hvor "fusker" sikringen sad (Position F853)
Ser også ud som om at der sket et eller andet på et tidspunkt for det ser lidt svedent ud.
sikring.jpg

Men jeg husker ikke at der på nogle tidspunkt har været lys i meterne og skala huset.

Inden sikringen sprang kørte jeg med tuner hjulet og kunne se der slog ganske lille gnister her, sikringen sprang vel pga. af den lille kortslutning.
Mellem blik pladen og den sorte skinne skinne.
gnist.jpg

Hvorfor sker denne kortslutning? *HELP*

Service manualen findes her
viewtopic.php?f=625&t=3119
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf Fredmarantz » fre 18. jan 2013 22:53

Jeg har i sin tid arbejdet på hhv. en 2385 og 2 model 2500. Alle tre eksemplarer havde udviklet dette svedne område over effektmodtanden som på billede 1. Jeg mener at huske, at jeg satte en modstand i af nøjagtig samme type og værdi, men med højere wattage. Samtidig "løftede" jeg den lidt længere væk fra printet (måske ca. 10-12 mm), da jeg ikke mente, at printet havde godt af varmeudviklingen (svedent udseende). Da denne halvkraftige varme udvikles udskiftede jeg kondensatorerne lige under til et par ditto , men 105 graders versioner, da de er temmelig eksponerede for varmen (selvom varme jo søger opad). Det vil næsten uvægerligt degradere lytterne, som netop sidder så tæt på.

Jeg er ikke i stand til at fortælle noget om hvorfor lamperne ikke vil lyse og sikringen springer - men noget rører ved noget, som det ikke bør - vil jeg da gå ud fra.

øhh... billederne er vel taget før rengøring - ikke?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf MDA » fre 18. jan 2013 23:02

MDA skrev:Tog et billede inden rengøring og afmontering, hvor der allerede er monteret ny sikring.

Mon ikke jeg skal få lavet mig samme tricks som dig Freddy, for sådan en svedent print ser ikke godt ud.

Problemet må være sket ved tidligere ejer siden der sad en fusker sikring.
Jeg må have skilt fronten af i morgen for at sammenligne med reserve maskinen.
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf MDA » lør 19. jan 2013 16:46

Har sammenlignet med reserve maskinen og alt er samlet som den, men den springer stadig sikringen :(

Skiftede et par kondensatorer på power supply boarded, havde heldigvis netop de 2 som sidder under den modstand som bliver meget varm.
2.JPG

Denne kondensator kunne jeg ikke måle kapacitet på med mit multimeter eller mit ESR meter, den tror jeg har været defekt, kan den have lavet skade på noget andet, når man nu tænker på at tidligere ejer har haft foile omkring en sikring?
1.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf MDA » lør 19. jan 2013 19:02

Kom til at se at der på reserve maskinen sad en plastik beskyttelse, for at der ikke kan komme elektrisk kontakt.
IMG_2269.JPG

Fik lige lavet noget midlertidigt, og nu kan jeg køre med tuner hjulet uden gnister og sikringer som springer :GFG:
IMG_2268.JPG

Håber den plastik beskyttelse, stadig sidder på en af de TUNERE som jeg har købt af Harvey, har du også været der Freddy ? :p ;) :lol:
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf PerHej » lør 19. jan 2013 19:10

Hej
Der er vel ikke hul i isoleringen lige hvor den bukker og den metalflig er bukket om ledningen?
Det kan også være inde ved pæren - hvis den er skiftet på et tidspunkt.
Du kan ohm'e mellem metallet og de to ledninger.

Mvh
Per
nakamichi 610 + 620 - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Indlægaf MDA » lør 19. jan 2013 19:30

Jow hvis det rigtigt, skal isoleringen sidder hele vejen rundt, også i bukket.
Det gør der ikke på min nødløsning, jeg holdt lige en finger på mens jeg kørte med skala hjulet.
Det kan jeg leve med end til jeg får de andre tunere hjem, hvor jeg håber der sidder en isolerings beskyttelse som jeg kan bruge.
Jeg er bare glad for at jeg fandt ud af hvorfor problemet opstod.
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf Fredmarantz » lør 19. jan 2013 19:37

Nej - Jeg har ikke været lige dér i Harveys 2100, men jeg kan, hvis Harvey er særligt venligt indstillet, måske nå det i aften :GFG: :GFG: :GFG:

Der ser ellers ud til ,at du har fået fat i nældens rod mht. isoleringen ved skaleglideskinnen......

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf MDA » man 21. jan 2013 00:35

Nu er den kommet ind i stuen, her er lige et sen aftens billede.
aften.jpg
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri