RØR-TEKNIK

Rør i alle afskygninger

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf mcs_5 » ons 23. jan 2013 14:40

Rørene er jo beregnet til brug som serierør i DC forsyninger, ligesom 6S33S, så det er vel ikke sikkert det opfører sig pænt til andre ting? Hvor stor modstand har du mellem gitteret og bias? Det kan være der skal en trafo til at drive det ;)

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Tube mania » ons 23. jan 2013 17:44

Nå...hvorfor det :o ...der er da ingen forskel på om de sidder i en strømforsyning og trækker 130mA eller de sidder i min forstærker og trækker 130mA. Bortset fra det kan jeg se der er nogle hvidglødende 'hotspots' inde på katoden på de værste af rørene. Jeg prøver sg at se om jeg kan brænde dem af...det er faktisk lykkedes at få et mere til at fungere fornuftigt...ved at stresse det lidt. Jeg bruger 220k i gittrene og der ligger ingen spænding over dem (ingen gitter-strøm)...så det er iorden.

@jcr

Det hjælper ikke at bruge katode bias på dem...de stikker alligevel af...jeg skal fandme nok lære dem at opføre sig ordentlig...den står faktisk lige nu og kører ret fornuftigt.
Senest rettet af Tube mania ons 23. jan 2013 17:48, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf Max » ons 23. jan 2013 17:47

Kan det ikke være en form for korrosion, lige som det man finder i gamle germanium transistore med metalhuse ?
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

Indlægaf Tube mania » ons 23. jan 2013 18:09

Nahhh...så skal der vist luft til...det håber jeg sgutte der er i mine rør, men jeg er nu heller ikke til sinds at give op...se så smukt den læsser 30W ud her. Kun 0,5% forvrængning og se...det består af næsten lige dele 2.H og 3.H...3.H kan jeg få helt væk...hvis jeg kan finde 2 rør der passer bedre sammen. Det er lidt sjovt at tænke på at her er der slet ingenting som hjælper forstærkeren...det er ren rå forstærkning.
Billede
Senest rettet af Tube mania tors 26. jul 2018 22:27, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf jcr1972 » tors 24. jan 2013 00:48

Tube mania skrev:Nå...hvorfor det :o ...der er da ingen forskel på om de sidder i en strømforsyning og trækker 130mA eller de sidder i min forstærker og trækker 130mA. Bortset fra det kan jeg se der er nogle hvidglødende 'hotspots' inde på katoden på de værste af rørene. Jeg prøver sg at se om jeg kan brænde dem af...det er faktisk lykkedes at få et mere til at fungere fornuftigt...ved at stresse det lidt. Jeg bruger 220k i gittrene og der ligger ingen spænding over dem (ingen gitter-strøm)...så det er iorden.

@jcr

Det hjælper ikke at bruge katode bias på dem...de stikker alligevel af...jeg skal fandme nok lære dem at opføre sig ordentlig...den står faktisk lige nu og kører ret fornuftigt.

Hehe, ja bare vis dem hvem der bestemmer :Thumpsup: 30 Watt er da rigtig fint! Jeg håber det viser sig at det kan blive rigtig stabilt, for så skal der da vist laves et sæt af dem til her i stuen.
jcr1972

Indlægaf mcs_5 » tors 24. jan 2013 01:00

Tube mania skrev:Nå...hvorfor det :o ...der er da ingen forskel på om de sidder i en strømforsyning og trækker 130mA eller de sidder i min forstærker og trækker 130mA. ... Jeg bruger 220k i gittrene og der ligger ingen spænding over dem (ingen gitter-strøm)...så det er iorden.

Jeg spekulerede bare på om de blev styret "hårdere" i de oprindelige konstruktioner. Men da der ikke bliver trukket gitterstrøm, har det jo ikke noget med det at gøre...

Venlig hilsen

Mikkel
Senest rettet af mcs_5 tors 24. jan 2013 02:05, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Tube mania » tors 24. jan 2013 01:59

Jahh...nu må vi se om de ter sig...de skal nok passe lidt på ellers bliver de hængt uden for fordøren og brugt som ring-klokker...ding-dong :p

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf Tube mania » fre 8. feb 2013 17:22

Jaa...joo...det er lykkedes at få den nogenlunde stabil...nu, men med højere negativ forspænding end rør-data angiver. Det gav selvfølglig problemer med at udstyre den, men hjælpen var nær. Jeg brugte 250V udtaget på den store trafo til at skaffe spænding til driver-trinnet og lige ved siden af var der 300V til rådighed...så heldig man nogen gange kan være.

Jeg har hørt om 'forced air-cooling' :ide: . Så der pågår forsøg lige nu om det er værd at investere i...jeg vil gerne have lidt lavere negativ forsyning..om det har nogen effekt ved jeg ikke endnu. Den yder 32W med 3% forvrængning..det er lidt dårligere end før pga den højere forspænding. Hvis man så antog den fik 12db modkobling ville forvrængningen falde til ca 0,75%, men jeg er overbevist om det kan blive endnu bedre...hvis de rør passede lidt bedre sammen...måske jeg skulle bestille 100 :Skor:

Billede
Senest rettet af Tube mania fre 8. feb 2013 17:56, rettet i alt 1 gang.

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf Max » fre 8. feb 2013 17:47

Var det måske ikke en bedre ide at finde et rør der måske var bedre egnet til opgaven ?
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Indlægaf Tube mania » fre 8. feb 2013 17:48

Hvilket?

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf Max » fre 8. feb 2013 17:59

Se det er jo så dig der burde vide det :)
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Indlægaf Tube mania » fre 8. feb 2013 18:04

Nå...jamen den var svær...når jeg går efter trioder, PP 30W, ca.200V Anode forsyning, 1600ohm impedans, men ...det kan fungere...det føler jeg overbvist om. Jeg kan sagtens gøre ligesom alle andre...triodekoble nogle KT88'ere, men det vil jeg ikke. Jeg er jo lidt betaget af disse trioders lave indre modstand...

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf Max » fre 8. feb 2013 18:17

Nu var ideen vel at lave en konstruktion alle og enhver kunne efterbygge og få til at virke. Så derfor kommer tanken jo op i mit hoved at det måske er for meget arbejde der skal investeres i et projekt der måske er dødsdømt fra starten. Men hvis du tror og føler at problemerne kan løses på en fornuftig måde, ja så er det jo bare at fortsætte af det spor du er startet på.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Indlægaf Tube mania » fre 8. feb 2013 18:22

Projektet er fint og lige til at gå til for enhver, men hvis der er for mange rør der skejer ud falder det på det. Men det skal jo prøves af i alle ender og kanter...jeg ville aldrig lokke nogen i uføre med et ubrugeligt projekt

Der er forøvrigt hundrede vis af gode konstruktioner 'derude'...det her giver kun mening hvis der kommer noget specielt godt ud af det.
Senest rettet af Tube mania fre 8. feb 2013 18:30, rettet i alt 1 gang.

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf mcs_5 » fre 8. feb 2013 18:29

KT90 (RIP) og KT120 skulle også være ret betagende som trioder...

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej