Rejsegrammofon

Analog når det bedst

Rejsegrammofon

Indlægaf No6bach » tirs 12. feb 2013 00:02

Lad mig starte med at slå fast, at jeg er temmelig ny indenfor dette emne, og det kan mine spørgsmål måske nok godt bære præg af.

Anyways.. Jeg er for nylig kommet i en situation, der gør at jeg lytter til en hel del musik fra LPer. Jeg kan rigtig godt lide lyden på specielt reggae og gammelt funk/r'n'b og overvejer derfor om jeg kan få en løsning op hjemme hos mig selv. Jeg har for tiden ikke noget anlæg eller højttalere stående, så jeg kan ikke bare købe en gængs pladespiller. Jeg har kigget på nogle rejsegrammofoner og den opsætning ville passe mine behov helt perfekt. Sidder alligevel på et ret lille værelse, og jeg ville aldrig være interesseret i at spille højt.

Spørgsmålet er så, om der overhovedet findes en rejsegrammofon, der er værd at lytte til? Jeg har udelukkende hørt dårlige ting om USB-modellerne og jeg synes ærlig talt også, at de fleste er grimme. Det perfekte scenario ville være en nylavet model, men det har jeg ikke kunne finde.

Såfremt dette ikke kan lade sig gøre, findes der så et alternativ, der forudsætter at jeg ikke har en receiver/forstærker?

På forhånd tak
No6bach

Lokalitet: Frederiksberg C

Re: Rejsegrammofon

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. feb 2013 00:09

Jeg tænker, at hvis du kunne finde nogle indspillede bånd - enten spole eller kassette (med den musik, som du kan lide) og afspille disse på enten en spolebåndoptager med indbygget forstærker og højttaler á la Tandberg, Philips eller Eltra 1001,- nøjagtig som det foregik, da jeg var dreng i sluttresserne eller en art ghettoblaster eller transistorradio med indbygget kassetteoptager (kassette) fra firserne.
Hvis det SKAL være en pladespiller, så kunne man i sin tid ( primært i 60'erne) få nogle med indbygget forstærker med højttaler i låget, men om de kunne tage LP'er, ved jeg ikke.
Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf ole n 84 » tirs 12. feb 2013 00:16

Du kunne købe en Bang & Olufsen BEOGRAM 1500 Den har indbygget forstærker, så skal du bare sætte et par højttalere til.

Der er en tilsalg her http://www.dba.dk/pladespiller-bang-olu ... -88721241/
ole n 84

Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf ole n 84 » tirs 12. feb 2013 00:22

ole n 84

Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf his067 » tirs 12. feb 2013 00:43

ole n 84 skrev:Der er også denne her http://www.guloggratis.dk/samlerobjekte ... ena-gft-22

Den lyder godt nok utroligt Raaaaadsomt: så dårligt, faktisk, at jeg endnu husker det efter 45 år.... Beogrammen lød dog rimeligt godt (og kostede det dobbelte i sin tid)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf spuncut » tirs 12. feb 2013 06:00

Lige et input, måske OT :
Hvis en pladespiller skal lyde nogenlunde så er den tung, dyr og fylder meget.
Har du overvejet at bruge din PC som lydkilde ?
Jeg er selv træt af pladespillere, de er for bøvlede, sarte og hvor meget vellyd
får man egentlig for pengene når man regner rummel, ridser og feedback med ?

Anlæg 1 : Lydkilden er en specialbygget PC med et godt lydkort som kan
afspille ALLE digitale medier. Mine ca. 1000 LP'er har jeg for lang tid siden, da
min pladespiller var på toppen, henkogt i FLAC 24-bit format .
Den gode vintage-lyd får jeg fra mine Hafler og Pioneer -forstærkere, ældre JBL-
højtalere, bånddiskanter, flasketing samt hvad jeg ellers kan opdrive.

Anlæg 2 : Lydkilden er en stationær PC, en 200 kr's DAC, en fin Pioneer SA-6500II
fra 75 og et sæt små 2-vejs Infinity-højtalere. Hvis man holder sig pænt tæt på
højtalerne er der virkelig god "vintage-smæk" for skillingen.

Du får ikke superlyd fra din PC ved bare at tilslutte den analogt til en forstærker,
det lyder typisk ganske grufuldt.
Der skal noget hard og soft-ware til før det kommer til at lyde ordentligt. Det er
dog ikke noget der nødvendigvis skal koste en bondegård. Mere om der hvis der
er interesse.

Personligt savner jeg hverken plade eller CD-afspiller :cool1:
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf zaragon » tirs 12. feb 2013 09:04

spuncut skrev:Lige et input, måske OT :
Jeg er selv træt af pladespillere, de er for bøvlede, sarte og hvor meget vellyd

afspille ALLE digitale medier. Mine ca. 1000 LP'er har jeg for lang tid siden, da
Den gode vintage-lyd får jeg fra mine Hafler og Pioneer -forstærkere, ældre JBL-

Anlæg 2 : Lydkilden er en stationær PC, en 200 kr's DAC, en fin Pioneer SA-6500II

Du får ikke superlyd fra din PC ved bare at tilslutte den analogt til en forstærker,
Der skal noget hard og soft-ware til før det kommer til at lyde ordentligt. Det er
er interesse.

Interessante perspektiver du dér kommer med! ...måske er vi andre bare "rustet lidt i fordums teknik??" Ville nok hade det, hvis det var sandt.. :QQS: , men jeg kan sagtens følge din tankegang, og ser frem til du skriver lidt mere om dine projekter. Da jeg var ung, og havde købt Sony's første CD-afspiller, ku' jeg ikke forstå, hvorfor min onkel holdt fast i LP'er og pladespiller... vi havde ufattelig mange (gode) samtaler om det, og først mange år efter, er jeg tilbøjelig til at gi' ham ret: Der ER mere "liv" i analog end digital lyd... (endnu!).

Jeg glæder mig nu til at høre dine anskuelser og meninger, og vil positivt se frem til en "artikel" om emnet fra dig. :Thumpsup:

bedste hilsener,
-z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf Max » tirs 12. feb 2013 09:25

his067 skrev:
ole n 84 skrev:Der er også denne her http://www.guloggratis.dk/samlerobjekte ... ena-gft-22

Den lyder godt nok utroligt Raaaaadsomt: så dårligt, faktisk, at jeg endnu husker det efter 45 år.... Beogrammen lød dog rimeligt godt (og kostede det dobbelte i sin tid)

Den der Arena/Garrad ting var vel også forsynet med en krystalpickup og vel påtænkt at skulle spille singleplader. Philips lavede noget tilsvarende, i grå plastik. Dens eneste fordel var at den kunne køre på batterier :)
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

Indlægaf Sorenki » tirs 12. feb 2013 10:51

de fleste rejsegrammfoner med indbyggede højtalere lyder rædsomt og er ikke værd at overveje til et anlæg - de er designet med det formål at skulle være transportable og ikke vellydende.
der er dog mange pris- og pladsvenlige pladespillere på markedet idag, også med indbygget RIAA.
disse kunne så eventuelt kobles med et par mindre aktive højtalere, ala studiemonitorer.
Den kombo tror jeg kunne komme til at lyde ganske fortrinligt. jeg har flere bekendte unge studerende der netop kører med et sådan setup.

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf luc » tirs 12. feb 2013 11:30

spuncut skrev:Lige et input, måske OT :

er interesse.

Chockerende nyt :QQS: :QQS: :QQS:
Heldigvis er lyd subjektiv. Jeg er gået i stik modsatte retning: frem med vinylerne. Frem med rør. Digital musik kun til min ipod.

hilsen luc
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc

Lokalitet: 1720 Vesterbro

Indlægaf Max » tirs 12. feb 2013 12:03

For år tilbage, i min tid som hifi nørd, sad jeg og funderede over om man skal lytte til musik eller lydanlæg. Efter nogen tænken frem og tilbage, ja der kom det til mig at mine største oplevelser med musik, ja det var faktisk i tredserne hvor jeg lå om natten og lyttede til radio Luxemborg på et krystalapparat jeg selv havde bygget. Så siden har jeg haft et noget mere afslappet forhold til det hele, jeg spiller bare musik. Jeg har da grammofon og masser af LP'er, men det er sjældent jeg gider hive en LP ud af hylsteret, det er jo meget nemmere at trykke på iPod'en og min fornøjelse er ikke mindre. Jeg fatter heller ikke at nogen har problemer med knas og nålestøj, det lader man jo bare være med at høre, så er den ikke længere.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

Indlægaf kbekke » tirs 12. feb 2013 12:26

santashooter skrev:de fleste rejsegrammfoner med indbyggede højtalere lyder rædsomt og er ikke værd at overveje til et anlæg - de er designet med det formål at skulle være transportable og ikke vellydende.
der er dog mange pris- og pladsvenlige pladespillere på markedet idag, også med indbygget RIAA.
disse kunne så eventuelt kobles med et par mindre aktive højtalere, ala studiemonitorer.
Den kombo tror jeg kunne komme til at lyde ganske fortrinligt. jeg har flere bekendte unge studerende der netop kører med et sådan setup.

mvh.
Søren

Et rigtigt godt forslag, når nu trådstarter udtrykkeligt ønsker at kunne afspille LP'er :p

En anden mulighed kunne være at erstatte de aktive højtalere med et headphone setup - det kan gøres billigt eller dyrt, moderne eller vintage alt efter ambitionsniveau og økonomisk formåen.

Jeg synes overvejelserne omkring moderne digitale lydkilder i sammenhæng med vintage-grej er særdeles interessante - jeg dyrker selv den disciplin som et alternativ til LP'er - men måske fortjener emnet en separat tråd?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf haflermicro » tirs 12. feb 2013 12:56

Lidt provo.....heldigvis er der mange kræfter igang for at forbedre det digitale lydbillede :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Luxman PD300 1981 m. SME 3009II Non Improved
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro

Lokalitet: 5210 Odense NV

Indlægaf spuncut » tirs 12. feb 2013 13:48

Zaragon og Luc :
Digitallyd er ikke lig Ipod, ligesom analoglyd ikke er lig krystalpickup.
Skal vi ta' den i en anden tråd ?
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf No6bach » tirs 12. feb 2013 13:50

Mange tak for alle jeres svar!

Den Beogram 1500 er virkelig flot - det er lige den type design jeg er ude efter. Jo mere jeg tænker over det, jo mere fornuftigt synes det dog at vælge et sæt aktive højttalere og så koble både min computer (hvor alt min musik kommer fra lige pt) og en almindelig pladespiller op til dem.

Så er spørgsmålet bare hvilke højttalere og hvilken almindelig pladespiller.. Det griber om sig :p
No6bach

Lokalitet: Frederiksberg C

Næste

Tilbage til Grammofoner