Gæt en forstærker

Alt om GDS

Re: Gæt en forstærker

Indlægaf jan_stevns » fre 14. maj 2010 15:40

mcs_5 skrev:
jan_stevns skrev:Jeg byggede den selv engang i starten af 70'erne - og må da nok sige det var lidt af en oplevelse - selv om den er relativt simpel, er den også noget hys - men lyden fejler bestemt ikke noget. Vi var 5 gutter der hver byggede en til at trække nogle Voight Horn - 3 af dem gik op i røg et par gange :) - deribland min - suk !

Kan du huske hvad de døde af? Var det hedeslag eller noget ustabilitet?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Ustabilitet ! - de gik i selvsving for et godt ord, indtil vi fik styr på stelforbindelserne - vi så det oftest når vi havde lavet klyt og kørt input stel og output stel sammen til det fælles nulpunkt , aj aj ... de kører varmt, men når de legede kalundborg langbølge gik de sågu op i røg
jan_stevns

Indlægaf Noise » fre 14. maj 2010 22:05

Hej

Som "Jan" nævner er de gamle Linsley Hood forstærkere følsomme over for om stelvejene er i orden. En anden ting er udgangstransistorerene. Hvis de har en båndbredde over 3-4 MHz, så går forstærkeren også i selvsving.
En af dem der skulle lyde bedst i konstruktionen skulle være mj15003. (som man også kan læse på siden som der linkes til ovenover).
Jeg byggede selv en Lindsley Hood for nogle år siden. Det var bare en mk.2. fra ´96. Da brugte jeg nogle gamle BD317 transistorer jeg havde liggende. Det lød ikke særligt godt. Men den var stabil nok. Jeg har så ikke brugt mere tid på den siden. Men jeg tror nok, at transistor typen er ret afgørende for konstruktionens lyd.

mvh.
Noise

Indlægaf mcs_5 » fre 15. feb 2013 19:52

Så har jeg (endelig) fået bygget nye print. Det er stadig Linsley Hoods oprindelige diagram, men jeg har brugt en trimmer til at indstille tomgangsstrømmen. Nu er alle fire transistorer matchet, så nu er strømmen næsten ens i de to kanaler, med samme indstilling på trimmerne. Det hjalp på "lyden" at få en mere stille blæser ;)

Lytterne på printet er fra '89 og '93, så de er næsten vintage :Skor:

Venlig hilsen

Mikkel
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Max » fre 15. feb 2013 21:11

Jeg har også lavet en af de der gamle med single supply, opbygget som dual mono med regulerede strømforsyninger. Så det var en stor kasse med 6 store køleplader på, 2 store trafoer inden i og et arsenal af 10.000 uF elektrolytter som jeg havde en masser af liggende dengang for 30 år siden. Ligeledes havde jeg adgang til et par hundrede 2N3055 af høj kvalitet som jeg kunne sortere så jeg fandt transistore der var parvis ens. Jeg har aldrig haft stabilitetsproblemer med den, og jeg tror faktisk at den køre endnu. Når man tænker på det meget beskedne komponentopbud, ja så kan man vidst godt sige at sådan en JLH sag virkelig gav bang for the buck. Det skal heller ikke være nogen hemlighed at jeg godt kunne komme i tanke om at bygge en af udgaverne fra 1996 bare for at prøve den.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

Indlægaf mcs_5 » lør 16. feb 2013 01:35

Linsley Hoods egen '96 version er ikke så heldig, men nogle af de andre hybrider skulle være gode. Jeg vil have leget med de forskellige udgaver i spice inden jeg bygger noget. Jeg har næsten en kasse KD503 tilbage, og en del 33mF 40V lytter, så det skal nok blive til noget på et tidspunkt...

Jeg synes de 10-15W rækker langt. Jeg spiller lige nu på små 2-vejs højttalere, der ifølge konstruktøren skal bruge mindst 100W og gerne 200W ;)

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf medum » lør 23. feb 2013 15:16

Hej Mikkel og andre
I Ny Elektronik nr 11/77 er der en dansk "fortolkning" af den oprindelige artikel fra Wireless World april/69.
Det er i al beskedenhed undertegnede, som skrev artiklen i Ny Elektronik. Min lille 10-15 Watter blev brugt flittigt i adskillige år uden problemer, og jeg fortryder, at jeg på et tidspunkt solgte den til en kammerat. Jeg ville gerne have haft den så jeg kunne høre om den stadig lød lige så fantastisk, som jeg den gang syntes.
Jeg brugte den til horn og som top i et anlæg med elektronisk delefilter sammen med en klon af en QUAD 303 udgangsforstærker.
Spiller lige nu på en LC Audio The End Millenium og Martin Logan elektrostater, men efter at have fået gang i min gamle Linn Sondek LP12 fra 74 har jeg fået lyst til at prøve de gamle dyder, så jeg er ved at bygge din (Mikkels) lille rørudgangsforstærker, og jeg har Fostex FE126E enheder liggende til et par horn (Det bliver sikkert Ron Clarke's Austin 126 - fundet på Diyaudio).
Og i min søgen rundt stødte jeg så lige ind i denne tråd :-) god weekend!!
mvh
Jørn "medum" Sørensen
Learning by doing - by night!
medum

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Hovedgård

Indlægaf mcs_5 » fre 1. mar 2013 02:56

Det var da interessant at høre fra "bagmanden". Uden din artikel, havde jeg nok ikke fået en kopi på elektronikholdet på Haderslev Ungdomsskole dengang... Som du sikkert kan se, var mit oprindelige printlayout også kraftigt inspireret af dit fra artiklen. Hvor var du stødt på konstruktionen dengang?

Hvis du gerne vil høre forstærkeren igen, kommer jeg gerne forbi med min, når jeg engang er i området...

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf medum » søn 3. mar 2013 22:46

Jeg har forgæves søgt efter det nummer af - så vidt jeg husker - Populær Radio (og TV), hvor jeg første gang hørte om JLH forstærkeren, men jeg kan ikke finde det - her på nettet i hvert fald. Det har været lige i starten af 70'erne. Det var en artikel om et lille diy anlæg, som læserne kunne bygge. Jeg fandt ud af at oplægget stammede fra Wireless World og gik på biblioteket. Jeg var genstand for en besøgsartikel i nr. 7/8 77 af Ny Elektroniks søsterblad high fidelity. Derfor blev jeg bedt om at skrive artiklen. And the rest is history.
Det ku da være spændende at høre den lille klassiker igen :-)
Mvh Jørn
Learning by doing - by night!
medum

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Hovedgård

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage