Scandyna/Dynaco

Rosinen i pølseenden

Scandyna/Dynaco

Indlægaf mickr » tirs 1. maj 2012 23:34

Købte et par ubegribeligt omsorgssvigtede Scandyna eller Dynaco højttalere i weekenden. hvidmalede, hjemmesnittede fronter påmonteret lagenlærred og, for lige at toppe det op: stod de og vaklede usikkert på ca fire køkkenlågegreb hver.

Har I et bud på hvad vi har at gøre med her? På basenhedernes intakte gummiophæng står "Seas H 335". De er forøvrigt meget uldne i lyden men diskanterne er ikke døde.
forside.jpg

bagside.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mickr

Lokalitet: Århus

Re: Scandyna/Dynaco

Indlægaf KlausM » ons 2. maj 2012 06:31

Det ville være nemmere med mål, men hvis det er 8" basser, vil jeg gætte på at det er en version af en A-45. Den er lavet i forskellige version mht placering af enheder og port samt enheder. Prøv at se denne tråd:

http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=557&t=1887

og her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=78269

Billede Billede

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf kbekke » ons 2. maj 2012 08:07

Jep, SEAS H335 og H087 diskant. Samme bestykning som i dogmehøjtalerne Beovox 2600, der dog kun har een H335 og så trykkammer-kabinet.

H087'eren er 1.5", hvilket jo ca. er dobbelt størrelse af en "normal" diskant, så du skal nok ikke forvente ultra-opløsning i den høje ende. Men de kan sagtens spille diskant og der er også masser af detaljering, men ikke nødvendigvis så aggressivt, som vi er vant til med mere moderne konstruktioner.

Iøvrigt er mine Beovox'er kræsne med hensyn til placeringen. De skal op så diskanten er nogenlunde i hovedhøjde og så er lyttevinduet stadig begrænset.

Men sammen med rimeligt udstyr kan de da lyde ganske fint. Synes jeg, ihvertfald.

:D
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf KlausM » ons 2. maj 2012 09:14

kbekke skrev:
Iøvrigt er mine Beovox'er kræsne med hensyn til placeringen. De skal op så diskanten er nogenlunde i hovedhøjde og så er lyttevinduet stadig begrænset.

Mine er med SEAS enheder i både diskant og bas (det er den til højre). Lyden fra dem er extremt afhængig af lyttevinklen, og lige på højttalerne duer slet ikke, de skal vinkles en 15-20 grader. Jeg tror at der forekommer noget interferens mellem de to basser. Der står meget lidt om denne højttaler på nettet (i modsætning til A-50) og med tanke på hvor meget omdesign ScanDyna lavede af porte og enhedernes placering, kunne man godt forledes til at tro at den ikke var så stor en succes. A-45 kom på markedet i 1969 samtidigt med A-25. A-45 fremgår ikke af Dynaco's model oversigt:

http://www.the-planet.org/dynaco/Misc/Parts%20Numbering%20System.pdf

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM tors 10. maj 2012 10:21, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
KlausM

Indlægaf mickr » ons 2. maj 2012 09:23

KlausM skrev:Det ville være nemmere med mål, men hvis det er 8" basser, vil jeg gætte på at det er en version af en A-45. Den er lavet i forskellige version mht placering af enheder og port samt enheder. Prøv at se denne tråd:

http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=557&t=1887

og her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=78269

Mvh Klaus

Mål kommer her: H:60 cm B:35 cm D:30 cm og det er to 8" basenheder.
Brugeravatar
mickr

Indlægaf KlausM » ons 2. maj 2012 18:08

mickr skrev:
Mål kommer her: H:60 cm B:35 cm D:30 cm og det er to 8" basenheder.

Eksakt samme mål som mine, det må være (endnu) en afart af Scandyna/Dynaco A-45. Er der årstal på enhederne? Det er der som regel på SEAS enheder. Dine er måske modellen tidligere end mine, der er fra 1970 med SEAS 21 TV-EW basser.

Sjovt nok fremgår A-45 ikke af den liste over Dynaco producter og deres lancerings år, og den er heller ikke på Greg Dunn's reference Dynaco højttaler web side:

http://home.indy.net/~gregdunn/dynaco/components/speakers/

Mvh Klaus
Brugeravatar
KlausM

Indlægaf Rolf Zetterberg » ons 2. maj 2012 19:54

Det kan nog mycket väl vara en variant av A-45 i grunden,men en fabrikant skulle aldrig sätta ett galler snett över ett element!
Lådan ser ut att vara fabrikstillverkad,då den har urfräsningar för elementen och original anslutning på baksidan(som har varit brun,men är övermålad).
Vad gör mässingsskruvarna på framsidan?Mellanvägg?
Gallren är skruvade-det har jag aldrig sett.De brukar vara häftade.
Den övre basen ser ut att vara demonterad av någon.Är det 4 gummibitar runt basarnas kanter?
Rolf Zetterberg

Indlægaf mickr » tors 3. maj 2012 13:23

Rolf Zetterberg skrev:Det kan nog mycket väl vara en variant av A-45 i grunden,men en fabrikant skulle aldrig sätta ett galler snett över ett element!
Lådan ser ut att vara fabrikstillverkad,då den har urfräsningar för elementen och original anslutning på baksidan(som har varit brun,men är övermålad).
Den övre basen ser ut att vara demonterad av någon.Är det 4 gummibitar runt basarnas kanter?

Basenheden har været afmonteret på et tidspunkt - godt spottet. Det er små stykker filt der sidder rundt om enhederne. Jeg tør ikke rigtig afmontere basenhederne, da jeg er bange for at beskadige kantophænget. Her et closeup:
basenhed.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mickr

Indlægaf kbekke » tors 3. maj 2012 13:54

mickr skrev:
Rolf Zetterberg skrev:Det kan nog mycket väl vara en variant av A-45 i grunden,men en fabrikant skulle aldrig sätta ett galler snett över ett element!

Basenheden har været afmonteret på et tidspunkt - godt spottet. Det er små stykker filt der sidder rundt om enhederne. Jeg tør ikke rigtig afmontere basenhederne, da jeg er bange for at beskadige kantophænget. Her et closeup:
basenhed.jpg

Undskyld at jeg bliver ved med at blande mig og fremture med mine Beovox'er :oops: :

Billede

Det er samme enhed, men på Beovox 2600 monteres de med fire beslag (sikkert der hvor filtstykkerne sidder på Mickr's enhed). Skruehullerne i flangen benyttes ikke. -Det samme gælder for diskanten.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf mickr » fre 4. maj 2012 00:18

kbekke skrev:
Undskyld at jeg bliver ved med at blande mig og fremture med mine Beovox'er :oops: :

Det er samme enhed, men på Beovox 2600 monteres de med fire beslag (sikkert der hvor filtstykkerne sidder på Mickr's enhed). Skruehullerne i flangen benyttes ikke. -Det samme gælder for diskanten.

Hold dig endelig ikke tilbage ;)
Brugeravatar
mickr

Indlægaf mickr » ons 9. maj 2012 13:00

Hev dem frem igen og moslede den ene basenhed ud: Jep Seas 21 TV EW (15 Ohm). De har vist alnicomagnet?

Jeg afmonterede gitteret foran diskanterne, hvilket gjorde en enorm forskel. De spiller faktisk supergodt i mine ører lige nu. Rock og rul og orgelkoncerter lyder imponerende.

Messingskruerne på fronten holder en ca. 10 cm høj træplade på plads, der går fra kanten af kabinettet og hen til diskantenheden, formodentlig for at mindske interferens mellem de to basenheder.

De lyder altså godt!

Jeg tror jeg vil eksperimentere med at sætte et par papskiver eller noget, under diskanterne så de kommer op at flugte med baflen.

Mine gamle ører kan jo ikke rigtigt høre noget over 14000 HZ men jeg har en fornemmelse af at de ruller hurtigt af deromkring.
Brugeravatar
mickr

Indlægaf mickr » tors 10. maj 2012 01:21

Det er nok rigtigt at lyttevinklen er vigtig, som KlausM nævner. Mener I at det samme gør sig gældende for A25?

Det her er et dumt spørgsmål, men når man kigger på mit foto #2 kunne det godt se ud som om at det er meningen at de skal ligge ned?
Brugeravatar
mickr

Indlægaf mickr » lør 12. maj 2012 02:03

Vil lige udsende en advarsel til fremtidige læsere af tråden: Det er ikke altid en god idé at afmontere det metalgitter der sidder foran diskantenheden. På de versioner af Scandyna/Dynaco hvor der er anvendt Scanspeakenheder (og måske også i andre tilfælde) kan skruerne der holder gitteret også holde spole, magnet og membran på plads. So don't try this at home kids. På mine Seas diskanter var der ingen problemer, og det giver mere luft og perspektiv øverst i frekvensområdet.
Brugeravatar
mickr

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 12. maj 2012 11:39

mickr skrev:Vil lige udsende en advarsel til fremtidige læsere af tråden: Det er ikke altid en god idé at afmontere det metalgitter der sidder foran diskantenheden. På de versioner af Scandyna/Dynaco hvor der er anvendt Scanspeakenheder (og måske også i andre tilfælde) kan skruerne der holder gitteret også holde spole, magnet og membran på plads. So don't try this at home kids. På mine Seas diskanter var der ingen problemer, og det giver mere luft og perspektiv øverst i frekvensområdet.

Det er rigtigt. Tag den ud, ellers havner magneten muligvis i bunden af kabinettet :lol: heldigvis er der guides på, så den nemt samles rigtigt. Jeg skal da også lige prøve det også næste gang jeg er på herreværelset.
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf Boptilyoudrop » man 4. mar 2013 21:37

Nå, magneterne havnede ikke i bunden af kabinettet. Det hele er så voldindklistret i stads, at de er lige så fint limet fast. Det ligner i mistænkelig grad blå flydende pakning.

Og hvordan kan jeg vide det? Jo, jeg har overtaget projektet og har haft dem under luppen. Delefiltret på diskanten er lige ud af a25 familien, én kondensator og en stribe modstande på en omskifter. Dog er kondensatoren ikke på 5 uF men på 8uF og modstandende er også lidt større. Altså deling lidt højere i registret og noget mere forskel på de enkelte dæmpetrin. Basserne i parallel og med en flot stor hjemmeviklet (?) luftspole i tyk tråd over. Altså også 1. ordens deling.

Billede

Ubehageligt at der er brugt Rockwool til dæmpning. Den ene diskan målte helt hen i skoven, så vidt jeg husker i omegnen af 30 Ohm. Begge lytter var skredet en hel del og målte helt forskelligt. Så ny diskant og et par filmkondensatorer der holdt værdien røg i. Tilbage med Rocker Ulden og op på en B&O stander og ned i stuen. Stor var overraskelsen da de faktisk spillede rigtig godt. Tørt, en anelse tilbagelænet men med flot scene. Instrumenterne klinger naturligt og rent, lydbilledet er til den lyse side, måske fordi bas og lav mellemtone er meget tør. Der mangler måske lidt varme her. Ser man det?! Det er bedre end de a25 jeg har haft af nyere dato. Det virker som om de har det rigtig godt med en kraftig forstærker, jeg fodrer dem med en Luxman 5m21, det kan de rigtig godt lide.

Da Mickr havde dem var der altså stor forskel på højre og venstre, jeg kan sagtens forstå det har lydet uldent og at det var svært at finde sweet spot.

Billede

De skal absolut bevares. De er dog ret grimme og står uden frontstof, men indtil videre får de lov til at spille løs her i stuen, bare lidt endnu.
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Næste

Tilbage til Højttalere