For 40 år siden...

Fundamentet for vores passion

For 40 år siden...

Indlægaf Tonni » man 25. mar 2013 15:57

- Blev Pink Floyd's "Dark side of the Moon" udgivet!

Dette blev, sammen med, det senere "The Wall", indgangen til HiFi for mig!
- Godt nok først ni år senere, men bedre sent end aldrig!

I den anledning tænkte jeg, det kunne være sjovt med en anderledes form for "flash-back"!

Hvor var i "For 40 år siden"?

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: For 40 år siden...

Indlægaf MDA » man 25. mar 2013 16:25

Tonni skrev:Hvor var i "For 40 år siden"?

Tonni

Jeg fandtes hvis ikke for 40år siden :lol:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Tonni » man 25. mar 2013 16:26

MDA skrev:

Tonni

Årsunge! :Skor: :lol:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf Sorenki » man 25. mar 2013 16:32

MDA skrev:

Tonni

Heller Ikhe her ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Max » man 25. mar 2013 16:49

Jeg var i lære som smede- og maskinarbejder, var flyttet i egen lejlighed.

Havde en Lenco L-55, Beomaster 901 og Beovox 1702.

Kørte på en 3 gear's SCO Racer knallert.

En sjov og problemfri tid :)
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

Indlægaf Tonni » man 25. mar 2013 17:07

Ja personligt var det 6/7 år, giro 413, eller Beethoven og Mozart, lyttet over en Blaupunkt Nizza reciever, et par tovejs Arena'er og en Philips 408 grammofon. Nok ikke high end men gode minder...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf his067 » man 25. mar 2013 17:14

Tonni skrev:-
I den anledning tænkte jeg, det kunne være sjovt med en anderledes form for "flash-back"!

Hvor var i "For 40 år siden"?

Med venlig hilsen
Tonni

Hm, på det frie Gymnasium i Bagsværd, med TO-R s15, High Fidelity's Gulvhorn med New Golden Eight, Lenco L 75, Shure M75. Og jeg kørte også på en 3-gears Puch.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Captain Phoenix » man 25. mar 2013 17:25

Hmmm... 1973...
Det var lige før der gik HiFi i den for mit vedkommende (årgang 1959 = 14 år i 1973).

Så vidt jeg husker, havde jeg dengang en Garrad SP-25 Mk. IV pladespiller (pick-up: Shure M75 Type 2).
Garrad'en var forsynet med den korteste tonearm, jeg har set (er den 7 1/2 - 8 tommer???). Det må have givet en rigtig pæn sporingsfejl - og jeg husker da også, at jeg tit var oppe i Fona i Rødovre Centrum for at bytte plader, fordi de ikke lød ordentligt... Det har sikkert været armens skyld halvdelen af gangene...

Forstærkeren var en brugt Beolab 5000 (!) - dengang ikke så eftertragtet som nu. Det var lige i de år, hvor "japanerne" blev attraktive - og jeg tror at min far havde taget den i bytte til en meget billig penge.

Højttalerne var et SEAS-kit i et (for) lille trykkammerkabinet bygget af en af de dér fyrretræs-kasser, man ellers brugte til en lille væg-reol (ca. 30 x 45 x 15 cm). Enhederne var en 8" bas og en 1,5" diskant (må have været en H087).

Pudsig combo - men nok til at HiFi-frøet åbenbart var sået... ;)

Musikalsk var mit første "seriøse" (= det holder endnu) indkøb Simon & Garfunkel: "Bridge Over Troubled Water". Og så må jeg vist have haft en del plader med Slade og Sweet (som nok ikke ville holde ret godt i dag...).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Tube mania » man 25. mar 2013 17:27

Da var jeg 18 år og måtte sande hvis jeg ville være noget ved 'musikken' blev det ikke her i landet...så rejste til Trollhættan (dejlig by) for at arbejde i radio-forretning...med reparation. Der faldt jeg for denne;

Billede

Og en AR pladespiller + AR højtalere...det var inte illa.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf snod » man 25. mar 2013 18:23

For 40 år siden havde jeg denne her:
Philips Cassette.jpg

Nu nok mere vintage end hifi. Men dengang spillede den fantastisk!!!!!!!!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Indlægaf Bent Egholm » man 25. mar 2013 19:42

Det var tider dengang....langt hår, islændersweater, ørkenstøvler, og fløjlsanorak. Nå, min Eltra 1001 spolebånd optager blev solgt og knægten fik med lidt hjælp fra de kære forældre sit første stereoanlæg. Flunkende nyt! Beocord 1600 spolebåndoptager, Eltra 1046 pladespiller og et sæt Scan Dyna M-10 højttalere. The Who, Steppenwolf og Jethro Tull fik pludselig en helt ny dimension.....Jeg har iøvrigt stadig den pladespiller, bliver nu en sjælden gang brugt til afspilning af 78'ere...
Og som Max kørte jeg også på en 3 gears SCO Racer knallert....sådan en ville jeg gerne have fat i idag!
Det var også tidspunktet hvor den første, om jeg så må sige, dybdeborende kontakt til det andet køn indledtes!
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP

Geografisk sted: Holbæk

Indlægaf Gottschalck » man 25. mar 2013 21:01

Legede i en børnehave i Valby. Dengang udstyret med Lego, træklodser og Teknobiler

Venligst
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf bjerager » man 25. mar 2013 21:24

Jeg kan svagt huske dengang min ældste bror boede hjemme og spillede den plade. jeg var selv 4 år - han flyttede hjemmefraq i 1975. Jeg husker at am og hans venner eksperimenterede med en eller anden form for hornkonskruktion i hans kælderværelse - vistnok med en phillips 9710 enhed i. De rodede vist med at se om de kunne få det til at spille højere ved at proppe det ind i et stort indbygget skab.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf spuncut » man 25. mar 2013 21:27

For 40år siden stod jeg med nogle konfirmationspenge som blev omsat til dette moderne vidunder :
Billede
Philips' fantastiske krystal-pick-up, vendbar så den osse ku' spille 78'ere.

Kort tid efter fandt jeg en efterladt Fisher 550 Solid State Stereo Receiver :
Billede
Den blev mit første renovations-projekt. der blev skiftet udgangstransistorer
og den kom til at virke. Alle transistorer var monteret i sokler, så det var til
at have med at gøre. Desværre raslede de af og til løst...
Fischer'en kunne vel lave en 25watt så den kunne jo spille helt-vildt højt....
Philips højtalerne blev i første omgang genbrugt, men senere udskiftet med
et sæt Scan Dyna 2-vejs fra AllRadio.

Jeg havde allerede dette klenodie : En Linnet & Laursen TS 404 stereo båndoptager fra ca. 1964 :
Billede
Billede

Captain Phoenix skrev:....Og så må jeg vist have haft en del plader med Slade og Sweet (som nok ikke ville holde ret godt i dag...).

Det ku' man ikke ! ... Man var enten Sweet-fan eller Slade-fan, man ku' umuligt ha' plader med begge bands.
Jeg var da fuldstændig uden for pædagoisk rækkevidde da Sweet Fanny Adams udkom i 74 :Skor: :
Billede
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf kbekke » man 25. mar 2013 23:16

Captain Phoenix skrev:....Og så må jeg vist have haft en del plader med Slade og Sweet (som nok ikke ville holde ret godt i dag...).

Det ku' man ikke ! ... Man var enten Sweet-fan eller Slade-fan, man ku' umuligt ha' plader med begge bands.
Jeg var da fuldstændig uden for pædagoisk rækkevidde da Sweet Fanny Adams udkom i 74 :Skor: :
Billede

-For 40 år siden levede jeg i lykkelig post-baby-uvidenhed om både Sweet OG Slade. En tilstand som jeg stadig gør alt for at fastholde ;)

Men historierne er jo ikke ringere af den grund.

MIT første rigtige møde med DSOTM indtraf en del år senere, da jeg var i praktik sammen med Tina Gylling på "Dampradioen" i Roskilde. Vi gik i 10. klasse og skulle af grunde som gik hen over hovedet på mig, lave et "kritisk indslag om scanning af gravide kvinder" (!) og sad og rodede i studiet aftenen før det skulle sendes. På en eller anden måde kom jeg til at sætte "Breathe" på grammofonen, hvorpå produceren brølede "Ja, for helvede! Det er sgudda GENIALT det der! Det er vores intro..."

Og sådan blev det og vi var vist ret stolte da det blev sendt i HELE Roskilde og så det ik' engang løwn...
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Næste

Tilbage til Musikken