Forbandede S-lyde...

Analog når det bedst

Forbandede S-lyde...

Indlægaf jcr1972 » lør 13. apr 2013 20:07

Hej alle!

Jeg har noget af et problem/fænomen her, som nogen forhåbentligt kan kaste lidt lys over.

Først og fremmest så er det pt. denne Acoustical som benyttes indtil næste projekt er færdigt:

Billede

Jeg købte sidste år en Ortofon Rondo Bronze pick-up af et re-tipping firma. Den var lige blevet lavet med en ny Nude Shibata slibning.
Problemet er, at på en del af mine LP'er er der generende S-lyde som jeg ikke hørte tidligere med den gamle PU. Det var en Ortofon fra 60'erne med indbyggede trafoer. Husker ikke helt hvad den hed, måske noget
med S-15T. Den havde elliptisk slibning. Jeg har aldrig oplevet disse S-lyde med den PU.
Jeg ved godt at armen højst sandsynligt er et dårligt match til den Rondo, og jeg har prøvet lidt forskellige indstillinger af den, men uanset hvad, så er der på en del plader fremtrædende S-lyde. Det er ved at drive mig til vanvid. Jeg kan ikke forestille mig at så mange af mine plader er slidt så meget at det er derfor. Jeg har desværre ikke noget mikroskop så jeg kan kontrollere diamanten. Den skulle jo være helt ny. Jeg har max. spillet 50 timer med den, da disse lyde er svært irriterende.

Kan det virkelig passe at arm/PU passer så dårligt sammen, at man får disse problemer, eller er netop denne slibning/PU specielt hysterisk når det kommer til S-lyde?
Det er iøvrigt en glimrende PU, hvis man er heldig at finde en plade den gider afspille ordentligt :lol:

Min plan var at sælge den Acoustical grammofon for at købe en god tonearm til det næste projekt, men som midlertidig løsning burde der vel ikke være noget i vejen for at bruge det som det er skruet sammen nu...

Hvis nogen har inputs/løsninger/erfaringer er jeg MEGET taknemmelig!

Hilsen Jan
jcr1972

Re: Forbandede S-lyde...

Indlægaf eggers » lør 13. apr 2013 23:44

Det kan jo skyldes alt muligt. Hvis du sammenligner med en ret gammel pickup som S-15T så er det sket meget siden dengang – lydidealerne har flyttet sig, så måske er det der den ligger. Nu kan det også skyldes at den skal spilles til. Hvis den har ligget ubrugt i en tid kan ophænget have blevet stivere og skal lige masseres igang igen. Det kan selvfølgelig også skyldes en fejl i pickuppens komponenter. Måske har firmaet ikke bare skiftet diamant, men også ophæng? Armen burde ikke som sådan producere s-lyde, men det kan da tænkes at vægt ikke er indstillet korrekt bare for at nævne en ting der kan være forkert.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf jcr1972 » søn 14. apr 2013 10:34

Nej jeg er godt klar over at man ikke direkte kan sammenligne så forskellige pu'er, men jeg synes dog altid at netop s-lyde er blevet påtrængende når enten nål eller plade er godt slidt. Det er heller ikke sådan at lydene bare er mere tydelige end før, men de er generende og nærmest hvæsende. Ligesom hvis detektoren i en tuner er misjusteret eller eller at man ikke har stillet skalaen ind lige midt på stationen.

Jeg går stærkt ud fra at ophæng i pu'en er skiftet ved samme lejlighed som nålen. Jeg har aldrig oplevet at en pu skal spilles til for at få s-lyde til at forsvinde. Det tror jeg ikke de gør, for jeg har ikke kunnet registrere nogen forskel over de ca. 50 timer jeg har brugt den. Det er jo heller ikke på alle plader problemet viser sig. Kan man virkelig have så mange slidte plader uden at vide det?

Mht. vægten, så har jeg eksperimenteret med dette også. Der har ikke været forskel, heller ikke selvom jeg har sat vægten noget højere end det foreskrevne.

Det ender nok med at jeg må finde et mikroskop for at se selve nålen...
jcr1972

Indlægaf dfms » søn 14. apr 2013 10:59

Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms

Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Indlægaf jcr1972 » søn 14. apr 2013 12:49

Jeg har ligeledes prøvet justering af VTA. Mht. overhang, så har jeg kun et SME skabelon og har justeret det ud fra det. Men det helt rigtige er vel et skabelon som passer til netop den All Balance arm der sidder på, eller er det uden betydning?
Jeg kan selvfølgelig prøve mig frem og se hvad der sker... VTA har jeg prøvet forskellige indstillinger af, men det fjernede ikke problemet.
jcr1972

Indlægaf zaragon » søn 14. apr 2013 13:08

hej jcr1972! dfms har ret i, at du bør checke VTA. Anti-skating sættes gerne lidt anderledes med en Shibata-nål - her må du prøve dig lidt frem, er jeg bange for.

Jeg har i et tidl. indlæg skrevet (svaret?) lidt om (på) problematikken med de forskellige slibninger, og Shibata-nålen går ekstra dybt i rillen - den er jo "barn" af CD-4 quadrofonien fra de tidl. 70'ere. Der var det meget vigtigt, at man fik AL diskant med op fra rillerne, da der jo var en carrier-level på 30-40.000 Hz, som var nødvendig at detekteres bedst muligt for den tilsluttede CD-4 demodulator. Af den grund, kan p-u'er med Shibata-nåle ofte være lidt sværere at montere korrekt, og nok lidt mere "kliniske/afslørende" i lyden, end f.eks. sfæriske/elliptiske typer.

Jeg har ikke s-lyde med min Ortofon Jubilee (shibata), men det er helt tydeligt, at min Ortofon MC20super (elliptisk) er væsentlig mere "tilgivende/musikalsk tilbagelænende" end Jubilee, og ikke har tendenser til skarphed i diskant (eller s-lyde).

Endelig kan der måske også være tale om et dårligt match mellem MC-step up og p-u. Det er der helt sikkert nogen her i forummet, der kan skrive en masse kloge og gode ord omkring. Der er jo heldigvis en stor videnbase her, såvel entsusiaster som fagfolk! ;-)

Held og lykke!
-z-
ps. husk også, at armrøret skal være horisontalt når p-u'en sænkes. Hvis din pladespillers arm kan hæves/sænkes ved basen, så prøv her, hvis ikke, så brug "spacere" i p-u'-huset. Det er meget vigtigt for netop at undgå s-lyde. Men det ved du sikkert allerede.... ;) :thumbsup:
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf jcr1972 » søn 14. apr 2013 13:35

Hej z!

Det var meget interessant at læse om oprindelsen af slibningen. Jeg kan godt se at man derfor ikke uden videre kan sammenligne med fx. elliptiske slibninger. CD-4 konceptet er iøvrigt meget spændende.

Mht. step-up'en så har jeg forsøgt mig frem med at finde den belastning som jeg synes giver det mest neutrale lydbillede (efter min smag). Jeg bruger Sowter trafoer. Det er meget tydeligt at tilpasningen er vigtig.

Jeg har lige prøvet at justere selve pu'en helt frem i headshell'et, selvom det går lidt "forbi" det skabelon jeg har, samt justeret nåletrykket helt op på det max. anbefalede (2,5g), og det hjalp godt nok en hel del på problemet :OLO: Armrør/pu er helt parallel med pladen. Der er ingen antiskating på denne arm, så det hele kan faktisk godt tyde på at denne nåleslibning kræver at det hele er meget korrekt justeret.

Det bedste er nok at finde en god tonearm og få gjort min TD 124 færdig, så det hele kan justeres korrekt op :p

Tak for alle inputs!!!
jcr1972

Indlægaf zaragon » søn 14. apr 2013 14:43

jcr1972 skrev:Hej z!

Det var meget interessant at læse om oprindelsen af slibningen. Jeg kan godt se at man derfor ikke uden videre kan sammenligne med fx. elliptiske slibninger. CD-4 konceptet er iøvrigt meget spændende.

Mht. step-up'en så har jeg forsøgt mig frem med at finde den belastning som jeg synes giver det mest neutrale lydbillede (efter min smag). Jeg bruger Sowter trafoer. Det er meget tydeligt at tilpasningen er vigtig.

Jeg har lige prøvet at justere selve pu'en helt frem i headshell'et, selvom det går lidt "forbi" det skabelon jeg har, samt justeret nåletrykket helt op på det max. anbefalede (2,5g), og det hjalp godt nok en hel del på problemet :OLO: Armrør/pu er helt parallel med pladen. Der er ingen antiskating på denne arm, så det hele kan faktisk godt tyde på at denne nåleslibning kræver at det hele er meget korrekt justeret.

Det bedste er nok at finde en god tonearm og få gjort min TD 124 færdig, så det hele kan justeres korrekt op :p

Tak for alle inputs!!!

Hej igen - det var godt nok pæne ord :oops: (rødmer). Tak for dem :p -og jeg håber virkelig, du får held med projektet. En sidste ting: Har du checket, at din pladespiller står i "water" (ikke hælder hverken vertikalt eller horisontalt)? Meget vigtigt - især hvis din tonearm ikke har antiskating. :thumbsup:

mvh.,
-z- 8)
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Indlægaf jcr1972 » søn 14. apr 2013 17:23

Det er altid rart når der er noget man kan bruge i praksis. De links længere oppe er også rigtig gode hvis man ikke er alt for sikker i det med tonearme og den slags, og det er jeg bestemt ikke. Holder mig hellere til
selve elektronikken :p

Jeg kunne se på "øjet" med luftboblen, at den faktisk heller ikke stod helt i vater - det er nu rettet op også... Ja ja, mange bække små...

Selvom det ikke er et optimalt match (tonearm/pu), så giver det i hvert fald et godt indtryk af hvad den Rondo gør, og jeg kan godt se at jeg hellere må få taget mig sammen til at finde en god arm til den Thorens pladespiller så jeg kan blive rigtig godt kørende.

Hilsen Jan
jcr1972

Indlægaf Boris » søn 14. apr 2013 19:48

En Rondo Bronze har ikke Shibata som standard, eller er jeg galt på den?
Brugeravatar
Boris

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf jcr1972 » søn 14. apr 2013 19:50

Det har du ret i. Jeg købte den af et re-tip firma som havde monteret sådan en nål på den ;)
jcr1972

Indlægaf zaragon » søn 14. apr 2013 23:31

jcr1972 skrev:Det har du ret i. Jeg købte den af et re-tip firma som havde monteret sådan en nål på den ;)

"så hut jeg visker", er det vist et firma i Tyskland, der er meget inde i at sætte Shibata-nåle på ødelagte p-u'er. Det er der jo for så vidt ikke noget galt i... det er skam en fin nåletype, en af de allerbedste på mange felter. Nålen og cantileveren KAN jo være fejlmonteret, og ophænget ligeså, men det er nok ikke så sandsynligt... Hvis fejlen vedbliver uanset hvad du gør, så tag dog en snak med firmaet, du har købt den fra... der må jo være en vis lovmæssig garanti?? ;) ...det kan jo være den sidste udvej. :'(

Hvis din p-u er sat i et hus med SME-fatning (det tror jeg, det er), kender du så ikke nogen, hvor du kan afprøve om lyden er "forkert" på en anden pladespiller (med SME-fatning), end din egen? :ide:

bedste hilsener,
-z-
zaragon

Indlægaf jcr1972 » man 15. apr 2013 09:36

Ja det er et tysk firma. Jeg har før fået lavet pu'er hos dem og der har nu aldrig været problemer, så det skulle undre mig at problemet stammer fra renoveringen; men man skal jo aldrig sige aldrig...

Nu blev det hele imidlertid ret meget bedre efter nogen eksperimenteren, så jeg er ret sikker på at den gamle arm er et dårligt match til den pu. Der er jo nok sket en del siden 60'erne (også) på det område... :lol:

Armen har sådan en gammeldags type fatning til huset, så det er ikke lige til at skifte til en anden arm. Det var dog i mine tanker at afmontere den helt, og få den monteret hos en der har en bedre tonearm, hvis jeg ikke kunne fjerne problemet, eller i hvert fald mindske det væsentligt.

Men det giver jo god mening at Shibata slibningen pga. udformningen er noget mere følsom mht. indstilling/tilpasning af tonearm, i forhold til fx. den gamle Ortofon pu fra 60'erne med elliptisk slibning som jeg havde før Rondo'en.

Jeg tror at det er så godt som det kan blive nu med denne opstilling. Eneste udvej for at få det optimalt, er nok at finde en passende tonearm til Rondo'en ;)

Hilsen Jan
jcr1972

Indlægaf zaragon » man 15. apr 2013 22:47

jawohl! ;-) - så huskede jeg rigtigt... og det er jo helt naturligt for dig, da du jo er Sønderjyde, som jeg ser. Der er i øvrigt dejligt i det område. :p

Er du helt sikker på, det ikke er en SME-fatning? Jeg har selv -i tidernes morgen- haft en Ortofon pladespiller, men husker ikke helt, hvordan fatningen er.... i dag er jeg vist mere bange for selv at tabe fatningen! *lol*. :lol:

Det lyder som den rigtige vej, at finde en anden arm/pladespiller. Rondo'en er jo en anerkendt fin p-u. Man skal dog heller ikke glemme, at ikke alle "neue Besen kehren gut", og mange ældre plader lader sig bedre afspille med en p-u fra samme tidsperiode. 8)

Svagt i min hukommelse, dukker der lidt op omkr. ændring af standarden for vinkel fra 15grader til 20grader (p-u til vinyl)... måske var det omvendt? Det ville jo også netop gøre, at visse gamle plader ikke lød korrekt med anderledes p-u vs. vinyl vinkling, mens andre lyder godt...?? Ja, det er en hel videnskab, det her, og jeg er sikker på, andre her på sitet ved meget mere om det end jeg gør. :Skor:

Tangentiale tonearme behøver ikke antiskating, men der er flere dårlige end gode, desværre.... B&O kan udelukkes, medmindre man laver "major-ændringer" i konstruktion/armrør (har set det før). Billige tang. er ikke sagen... jeg har haft rimelig gode erfaringer med ReVox B790 (omend en noget besværlig sag), Harman-Kardon ST7/8 med Rabco-arm skulle også være god, men den blev aldrig importeret til DK (jo, jeg prøvede dengang!). Sony PS-X800 er en af mine favoritter, har selv en af dem, men den er vanskelig og har ofte "sygdomme". Sony PS-X555ES kan jeg ikke anbefale - har selv en af dem, og den er "miles away" fra PS-X800. Yamaha PX-3 er god, PX-2 er bedre... og PX-1 er desværre næsten umulig at skaffe... (har prøvet!). En sjov sag er Mitsubishi LT-5V, en "opretstående" model... den har jeg afprøvet, og blev faktisk meget overrasket over, hvor godt den kunne spille. ...og udover Thorens lavede Dual faktisk en række flotte pladespillere...(havde selv en 1229) ;)

Ok - det er sent, og jeg har lovet at ta' katten til dyrlægen i morgen....
Held og lykke Jan - dejligt, at der stadig er gang i vinyl! :thumbsup:

Bedste hilsener,
-z- :Thumpsup:
zaragon

Indlægaf jcr1972 » tirs 16. apr 2013 11:24

Jeg synes området hernede er lidt fladt og kedeligt, men det passer mig gevaldig fint at bo tæt på grænsen til Tyskland - det har mange fordele :cool1:

Fatningen på tonearm/hus er meget større end SME fatningen, så man kan ikke bare bytte over med noget andet. Min fatning har jeg forlængst tabt :lol:

Jeg har lidt forskelligt i pu'er netop fordi der er lidt forskel fra nye til gamle plader, som du nævner. Med Rondo'en synes jeg netop at der aldrig var problemer med de gamle, så det er helt sikkert fordi den skal tilpasses noget bedre til armen. Men generelt er jeg meget imponeret over hvad den præsterer.

En bekendt har en Rega RB300 arm jeg kan prøve, og efter hvad jeg kan se ud fra nettet, så kan den blive helt glimrende med nogle få ændringer/modifikationer. Det bliver interessant at høre hvordan det kommer til at lyde når jeg har fået den monteret.

En kollega jeg har som er meget hifi interesseret, har en luftbåren tangential arm på hans pladespiller. Husker dog ikke hvad det er for en, og har heller ikke selv haft disse arme nogensinde, men ved godt at man fx. er fri for antiskating anordningen. Jeg husker også den sjove opretstående Mitsubishi, men det er godt nok lang tid siden jeg sidst har set sådan en. Den kunne jeg nú godt li', men var ikke klar over at den faktisk var udmærket også.

Hilsen Jan
jcr1972

Tilbage til Grammofoner